Scanair Forum blir Flyprat

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
betaling? hm altså idag er scanair.no gratis sted å være med i forum diskutsjon om fly og sånt. Men nå ska scanair blir til flyprat.no. Betyr det at da må alle som vil være med på forum, må betale det ? eller er det frivillig å betale mens man vil fortsette å være aktiv i forumet ? eg bare lure på det, og vil ha det riktig klarhet i det.. :)

Nei. Som det står i annonseringa: "Alle som ønsker å støtte forumet kan melde seg inn i Foreningen Flyprat, men dette er ikke nødvendig for å bruke forumet."

CK & Co, dere har skapt et flyforum som er viden kjent i hele Skandinavia. Har blitt kjent med mange flyentusiaster via forumet og det er litt av en fin gjeng vi har her. Vi kan diskutere oss i mellom til vi blir gule og blå, men allikevel holder vi sammen. For egen del ble jeg bitt av fotobasillen. Da jeg så flybildene som ble publisert her fikk jeg hakeslipp og tenkte at dette var noe for meg. Mine første bilder i forumet er ikke akkurat en høydare, men takket være flere her inne har jeg fått et bedre innblikk og kunnskap om dette. La Flyprat fortsette der Scanair slutter. Takk for en kjempeinnsats CK.

Tror jeg hadde hatt et tildels mye kjedeligere liv uten Scanair, har fått åpnet dører og gjort ting jeg aldri hadde drømt om før jeg registrerte meg her. Fortsetter uten tvil videre, får håpe man blir fornøyd med driftingen framover :)

Lykke til med ny jobb CK, og takk for innsatsen :)

Har truffet mange hyggelige folk etter å ha blitt medlem her, satser på at det fortsetter slik :)

Jeg henger meg på og vil også si tusen takk til CK for å ha dannet dette forumet. Nå har ikke jeg vært her så veldig lenge, men jeg er glad jeg ble tipset om å melde meg inn her. Og det har så absolutt vært verdt det, dette er et forum som oser av interesse og aktivitet hele tida. Alltid noe å lese, alltid noe å se på, alltid noe å følge med på, og alltid noe å diskutere om. Og ikke minst en flott "base" med mange medlemmer.

Takk! :)

Tusen takk CK for at du viste meg at det fantes flere flynerder der ute... Fra den spede begynnelse til dagens nettverk er jeg personlig også stolt over at vi har fått til en sosial vinkling på forumet - hvor flere medlemmer nå betraktes som venner.

Fra en fly (bil) og vin nerd - skål og takk så langt!

Tusen takk for et herlig forum alle sammen, og spesielt til CK som har fått til ett så bra forum!

Det var virkelig da jeg oppdaget scanair.no at jeg virkelig fikk interessen for fly og luftfart, selv om den var der fra før.
Jeg har fått med meg nyheter og lært meg mye mer om flybransjen takket være dette forumet!

Jeg blir selvfølgelig å være på nye Flyprat også.
Lykke til videre CK! :)

Gratulerer med ny jobb, CK !! Håper det blir en inspirerende jobb som også lar seg forene med familieliv :)

Og som andre har sagt, jeg har også mye å takk for mht alt arbeidet du har lagt ned i Scanair.no og forgjengerne...
Før internett-tiden kjente jeg bare en håndfull flyfotografer, (og flere av de er gode venner enda), men hadde lett følelsen av å være alene om galskapen ;)

Men Airpics og Scanair lærte meg noe annet, og noe langt mer

Jeg er innmeldt i Flyprat og blir med på lasset. Så kan vi kanskje med tid og stunder få til noe som Flyprat og NSFF kan samarbeide om (utover Forumet..) ?

Tusen takk for alt du har gjort for å opprettholde ett must read forum som har blitt det viktigste stedet for flyrelatert stoff og nyheter for meg og en rekke andre. Jeg har vært med helt siden AoN, Airpics, Scanair og nå Flyprat. Jeg er sikker på at dette skal bli ett like bra forum for fremtiden, og ønsker moderatorer og de som skal drifte forumet lykke til.

På samme tid, lykke til i ny stilling i SAS Christian! :)

Lite tips som kanskje kan hjelpe driften av Flyprat:
Grasrotandelen

Takk til CK (og co såklart) for et flott forum! :) Jeg relativt ny her, har vært medlem siden i sommer, og har brukt dette nettstedet aktivt! Forumet har helt klart forsterket fly-entusiasten i meg, takker for det :) Lykke til videre og med ny jobb!

Jeg anser dette problematisk at man overförer medlemmer av en forum - som delvsi har valgt å stå anonym - til en ny forening.

Faktisk blir man jo medlem i denne forening, uten at man blir spurt...

Jeg vil også få lov til å takke for Scanair forum slik det har vært helt siden jeg begynte å lese det høsten 2004. Da var jeg rimelig lite interessert i sivil luftfart. Det er jeg ikke nå lenger, takket være dette forumet.

Ser nå frem til å bli med over på den nye flypraten, som betalende medlem.

Jeg anser dette problematisk at man overförer medlemmer av en forum - som delvsi har valgt å stå anonym - til en ny forening.

Faktisk blir man jo medlem i denne forening, uten at man blir spurt...

Nei, det er ikke riktig.

Alle som ønsker å støtte forumet kan melde seg inn i Foreningen Flyprat, men dette er ikke nødvendig for å bruke forumet.

MOW, det dreier seg ikke om penger, det dreier seg om en annen ting.

CK driv denne forum i flere enn 10 år. Man visste hvem stod bak dette forum, med hvilke verdier og vilked retning dette går. Den nye forening ikke nødvendigvis står for de samme retning, de samme verdier. Dette er dette hva jeg mener.

For meg er dette en stor forskjell å melde seg inn i en forum drivet av CK eller drivet av disse Herrer som står som ny lederfolk i denne forening. Dette er dette hva jeg mener. Derfor ser jeg dette litt kritisk at man bare "gi beskjedd" at forum skifter eier.

Jeg har ikke sagt at det dreier seg om penger.

CK ville ut på grunn av sin nye jobb, og ville beholde navnet Scanair. Alternativene var dermed tre:
1. Legge ned
2. Etablere et multinasjonalt mediekonsern sponset av Rupert Murdoch og Sky/Fox eller
3. Drive forumet videre i samme ånd som tidligere, men med nytt navn.

But seriously - du legger alt for mye i dette. Det er bare et lite nettsted for flyentusiaster, og det er helt opp til hver enkelt bruker om de vil være med eller ikke. Forumet er til for brukerne og alle har muligheten til å uttale seg. Foreningen er til for å sikre forumets fremtid og sikre kontinuitet. De som velger å melde seg inn gjør dette på frivillig basis og det er heller intet krav for å bruke forumet.

For meg er dette en stor forskjell å melde seg inn i en forum drivet av CK eller drivet av disse Herrer som står som ny lederfolk i denne forening. Dette er dette hva jeg mener. Derfor ser jeg dette litt kritisk at man bare "gi beskjedd" at forum skifter eier.

"Disse Herrer" sitter i et interimstyre frem til et årsmøtet som avholdes om ikke lenge, deretter velges et nytt styre blant medlemmene (ikke brukerene). Medlemskap i foreningen er separat fra det å være registrert på forumet.

Foreningen er en norsk juridisk enhet med vedtekter registrert med norsk organisasjonsnummer i Brønnøysund ( http://foreningen.flyprat.no ). Fra mitt ståsted gir dette større sikkerhet ifht. å bevare forumet enn om det er i privat eie. Det vil heller ikke bli solgt til et kommersielt foretak (det ligger en klausul om det i avtalen om overtagelse). Organisasjonsformen som er valgt gir også større påvirkningskraft fra medlemmene enn en privat eller kommersiell organisering ville gitt. "Disse Herrer" var også de forslagsstillere ifht. vedtektenes §6:
Årsmøtet kan med 2/3 (to tredjedelers) flertall bestemme at foreningen skal legges ned. Alle eiendeler tilfaller i så fall Norsk spotter- og flyentusiastforening.
Dette for å sikre å bevare historikken og innholdet på frivillig basis ved en evt. oppløsing av foreningen.

Hadde "disse herrer" bare tenkt på seg selv hadde man selvfølgelig ikke valgt en løsning der man kan bli kastet ut ved første anledning eller forsøkt å kuppe forumet og medlemsmassen på en annen måte.

Jeg velger heller å glede meg over all den ros CK får for å ha bygget opp forumet, og å se fremover på de nye mulighetene dette gir. I første omgang er det "business as usual". De fleste innlegg i denne tråden gir motivasjon for å fortsette som bidragsyter i interminstyret, som teknisk ressurs eller moderator - alt avhengig av hva brukere, medlemmer eller styrene fremover bestemmer.

Back