• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SASBRA??

Replying to Topic 'SASBRA??'

For å quote meg selv fra en tid tilbake
... Skal også bli speenende å se hvordan serviceopplegg blir på biz, kan levende forestille meg endel ex:BU crew skal få kjørt seg på typiske biz destinasjoner som LHR og BRU, både mtp service nivå og språkkunnskaper. ....
, hentet fra http://forum.airpics.com/read.php?TID=24390

Du verden så rett jeg har fått....,

Originally posted by ENGM RAMP

Men, jeg vet også, og DET er mye verre, at samarbeidet mellom dem (SK & BU) slettes ikke går bra, at det er munnhuggeri, diskusjoner, ja til og med at noen har fiket til hverandre på crewrommet, og dette er et signal jeg ikke liker og som ledelsen burde ta mere tak i...

De klorer, biter og hyler til hverandre og oppfører seg som hund og katt!!:wow:

Hallo?:sarc

Har du selv vært og opplevd dette selv, eller hører du som mange andre på rykter fra både x-bu og x-sk.
Rykter skaper ihvertfall ikke noe bedre samarbeide
Og de som er med å sprer rykter, gjør det mulig av usikkerhet...
Syntes at man kan holde seg til fakta.

:cheers:

Jeg kjenner meg ikke igjen her.

Etter sammenslåingen har jeg truffet mange tidligere kjente,som har vært meget hyggelig.

De turene jeg har fløyet sammen med nye kollegaer har også vært en udelt positiv opplevelse. Jeg har aldri opplevet diskusjon på crew-rommet. Politikken får andre ta seg av. Personlig prøver jeg som alltid å utføre yrket mitt på best mulig måte og håper foreningene kan bli enige.

Vel, jeg har vel aldri nevnt noen kloring som hund og katt..... :naughty:

Men som jeg nevnte om hendelser på crewrom så var dette fra gamle kjente som VAR der. Jeg sa intet om at det er dagligdags...

Historien om munnhuggeri i cockpit har jeg da hørt både fra berørte (les: Trafikkansatte) samt fra flyvende personell og som bekrefter flere episoder.

Ryktespredning er ingen fortjent med, enig der, men når noen lager en sak her rundt dette med SK/BU syntes jeg det var på sin plass med å fortelle litt om det, og ikke BARE solskinnshistorier heller...

:laola

Men som jeg nevnte om hendelser på crewrom så var dette fra gamle kjente som VAR der. Jeg sa intet om at det er dagligdags...

Når et rykte går gjennom flere ledd vil ett av dem plutselig ha vært "tilstede".

Kan bekrefte at nevnte rykte gikk en kort stund, men ledelsen undersøkte saken og kunne ikke finne noen indikasjoner eller bevis på at det faktisk hadde skjedd. Jeg foreslår derfor at man lar dette ligge før ryktet utvikler seg til "masseslagsmål".

Har registrert interessen for forholdet mellom SK og BU crew, men jeg synes selv saken er så omfattende og kompleks at jeg foreløpig ikke har noen forhåpning om at det er mulig å gi et forståelig bilde av det for "utenforstående". Ex-Linjeflyg og ex-Commuter er til en viss grad også involvert.

Det jeg imidlertid synes er trist er innlegg som det FBU4EVER serverer. Hvem som fikk ja/nei på hvilket tidspunkt i hvilket selskap er helt uinteressant og sporer bare av debatten om de virkelige problemene. RolfL påpeker noen veldig viktige punkter i så henseende.

Det finnes en del "enkle" løsninger her som f.eks. å la alle søke jobben på nytt. Vel, det lar seg nok ikke gjøre hverken juridisk, moralsk eller praktisk.

Til dere som flyr og håper på jobb i gamlelandet: Også dere har vært ganske krasse i kritikken av interne forhold. Kansje forståelig ettersom dere ikke har kjennskap til rådende forhold. Jeg garanterer imidlertid at dere ikke kommer til å være like bombastiske den dagen dere selv sitter i den stolen dere helst vil ha (hvor nå enn det måtte være).

Til slutt: VELDIG få er "bortskjemte drittunger". Man har bare forskjellige ståsted og agerer ut i fra det. De fleste er redd for egne jobber og betingelser.

Originally posted by Cloudius

Når et rykte går gjennom flere ledd vil ett av dem plutselig ha vært "tilstede".

Kan bekrefte at nevnte rykte gikk en kort stund, men ledelsen undersøkte saken og kunne ikke finne noen indikasjoner eller bevis på at det faktisk hadde skjedd. Jeg foreslår derfor at man lar dette ligge før ryktet utvikler seg til "masseslagsmål".

Har registrert interessen for forholdet mellom SK og BU crew, men jeg synes selv saken er så omfattende og kompleks at jeg foreløpig ikke har noen forhåpning om at det er mulig å gi et forståelig bilde av det for "utenforstående". Ex-Linjeflyg og ex-Commuter er til en viss grad også involvert.

Det jeg imidlertid synes er trist er innlegg som det FBU4EVER serverer. Hvem som fikk ja/nei på hvilket tidspunkt i hvilket selskap er helt uinteressant og sporer bare av debatten om de virkelige problemene. RolfL påpeker noen veldig viktige punkter i så henseende.

Det finnes en del "enkle" løsninger her som f.eks. å la alle søke jobben på nytt. Vel, det lar seg nok ikke gjøre hverken juridisk, moralsk eller praktisk.

Til dere som flyr og håper på jobb i gamlelandet: Også dere har vært ganske krasse i kritikken av interne forhold. Kansje forståelig ettersom dere ikke har kjennskap til rådende forhold. Jeg garanterer imidlertid at dere ikke kommer til å være like bombastiske den dagen dere selv sitter i den stolen dere helst vil ha (hvor nå enn det måtte være).

Til slutt: VELDIG få er "bortskjemte drittunger". Man har bare forskjellige ståsted og agerer ut i fra det. De fleste er redd for egne jobber og betingelser.

Wow! Dette innlegget kan jeg bare legge meg i støvet for, meget bra formulert og med et innhold jeg er hjertens enig i:devot:

Jeg har heller ikke opplevde de "dramatiske" episodene som enkelte beskriver på crewrommet eller ute på line.
Jeg har stort sett bare opplevd å fly med hyggelige kolleger fra begge "rør", ingen opprørende ting å fortelle om.
Tror nok den berømte fjæra MEGET lett blir til 10 høns!
I tillegg gjelder det å legge godviljen til - omstilling er vanskelig men nødvendig... :)

nei jeg vet at du ikke skrev det, men det var bare for å legge trykk på det du skrev.
At det var/er ville tilstander blandt sk/bu.

:cheers:

I følge min venn "Kaptein i BU" så ligger det en gryende konflikt mellom pilotene i SasBraathens fordi Sas pilotene mener de er så mye bedre piloter og mennesker en dem. BU pilotene ble alltid "sett ned" på av Sas pilotene fordi de ikke var "av samme sort som dem" les: de hadde ikke bestått de psykologiske testene for å bli Sas pilot.
For å skjønne denne konflikten så husk at de psykologiske testene ble laget for å få flest mulig "like" mennesker i cockpit. Dette ble gjort fordi at Sas har så mange piloter og veldig ofte så møttes en kaptein og en styrmann som aldri har fløyet sammen og da måtte personligheten til disse være mest mulig lik. De som ikke besto denne psykologi testen er altså "annerledes" i hodet og her ligger nok bunnen av konflikten. Når en ex Sas pilot og en Ex Bu pilot nå må dele cockpit så ber man om at to ulike mennesketype må sammarbeide og kriger her i verden har oppstått av mindre grunner en dette.!! Spesielt vanskelig blir det når en Ex Sas pilot som har slitt høyresete i 10-15 år og har rukket å bli ca 45 år må settes i cockpit med en Ex BU kaptein som er 10 år YNGRE. Situasjone blir "umulig" for ex Sas piloten når han må 1. ha en "sjef" som er yngre en seg selv og 2. Kapteinen har ikke greid den psykologiske testen som han selv besto. En kan jo kanskje si at Sas skjøt seg selv i benet den gangen de satset på disse psykologiske testene, men hvem kunne da ha visst at luftfarten vile utvikle seg slik den har gjort de siste årene.Ryktene vil forøvrig ha det til at toppen av denne konflikten ikke vil komme før i april 2006 da alle fly og piloter er overført den nye AOC til SsaBraathens.

Situasjone blir "umulig" for ex Sas piloten når han må 1. ha en "sjef" som er yngre en seg selv og 2. Kapteinen har ikke greid den psykologiske testen som han selv besto.

Himmel og hav!!!! Jeg har en sandkasse utenfor her som 6-åringen har vokst fra, kanskje jeg kan sende den til et eller annet crew-rom......:p :sarc

For å bruke et forslitt, og akk så gammelt men gangbart uttrykk:

"DEN VET BEST HVOR SKOEN TRYKKER, SOM HAR DEN PÅ!!!!"

Altså er det KUN SK/BU-piloter som kan uttale seg om denne saken. Endel andre her er håpløst på sidelinja i deres komfortable kontorer!

HUSK nå bare at det dreier seg om to flyselskaper som siden 1946 har vært erkefiender pga at SK av politikere ble tildelt de ruter som BU hadde opparbeidet.

Hvorfor hadde disse to selskapene sine crew-room langt fra hverandre - på hver sin side av terminalen på FBU???

En kaptein på et fly der pax forventer å bli fraktet trygt til/fra, bør slippe å belemres med copiloter/kapteiner/kabin med lavere erfaringsnivå.

Det dreier seg om å betjene kundene, eller hva betaler vi for?
Faktum tydeligvis tapt i racet om lav-kronasje for at hvermannsen skal fly billig.

Politikerne er de ansvarlige. Som engang la alt ut på anbud det som før var en del av statens tidligere ansvar for infrastruktur.

Edited for profane language...

Originally posted by Tertit54

I følge min venn "Kaptein i BU" så ligger det en gryende konflikt mellom pilotene i SasBraathens fordi Sas pilotene mener de er så mye bedre piloter og mennesker en dem. BU pilotene ble alltid "sett ned" på av Sas pilotene fordi de ikke var "av samme sort som dem" les: de hadde ikke bestått de psykologiske testene for å bli Sas pilot.
For å skjønne denne konflikten så husk at de psykologiske testene ble laget for å få flest mulig "like" mennesker i cockpit. Dette ble gjort fordi at Sas har så mange piloter og veldig ofte så møttes en kaptein og en styrmann som aldri har fløyet sammen og da måtte personligheten til disse være mest mulig lik. De som ikke besto denne psykologi testen er altså "annerledes" i hodet og her ligger nok bunnen av konflikten. Når en ex Sas pilot og en Ex Bu pilot nå må dele cockpit så ber man om at to ulike mennesketype må sammarbeide og kriger her i verden har oppstått av mindre grunner en dette.!!.

Slike sitat bidrar heller ikke spesielt konstruktivt.

Uenighetene stammer ikke fra "psykologiske forskjeller" eller at noen synes de er bedre enn andre.

Man hadde forskjellige avtaler og betingelser. Disse prøver man å bevare best mulig, samtidig som man har forskjellig filosofi på hvordan man best beskytter sine arbeidsplasser. Faktum er faktisk at man er enig om mye men helt uenig om veien dit. Så enkelt og så komplisert er det.

Alle mennesker i alle bransjer beskytter seg og sin arbeidsplass slik de selv synes er best. Luftfarten har imidlertid en del helt spesielle forhold som gjør det vanskelig for andre å skjønne hva som skjer.

De fleste synes dagens situasjon er trist, spesielt ettersom man er under heftig press fra arbeidsgiver og heller burde kanalisere energien i den retning.

En del ting er imidlertid enklere sagt enn gjort...

Cloudius

Originally posted by ANX

En kaptein på et fly der pax forventer å bli fraktet trygt til/fra, bør slippe å belemres med copiloter/kapteiner/kabin med lavere erfaringsnivå.

Hva mener du med den setningen egentlig?

Originally posted by P.A. VIKING

For å quote meg selv fra en tid tilbake
... Skal også bli speenende å se hvordan serviceopplegg blir på biz, kan levende forestille meg endel ex:BU crew skal få kjørt seg på typiske biz destinasjoner som LHR og BRU, både mtp service nivå og språkkunnskaper. ....
, hentet fra http://forum.airpics.com/read.php?TID=24390

Du verden så rett jeg har fått....,

Det er altså utrolig hva enkelte kan få seg til å skrive i form av innlegg. Jeg er sjokkert over dårlig kunnskapsnivå om bransjen i sin helhet! Likevel prøver enkelte å fremstå som proffer. Mange hobbyeksperter:spin:

Denne diskusjonen er jo litt morsom,særlig for utenforstående og av og til for noen på SK siden.:)

Om noen synes de er bedre egnet, så må de gjerne det.

Undertegnede har faktisk bestått opptaksprøvene.Ja,Mr. Sieger-Larsen ringte meg opp og fortalte at jeg hadde scoret høyt.Jeg fikk ikke jobb i SAS på det tidspunktet,men ble bedt om å søke Commuter.Dette valgte jeg å ikke gjøre da jeg hadde et bedre alternativ etter min mening.

Saken er at det i mange år var et veldig lite nåløye du måtte passere for å få jobb. I konkurranse med mange,var det selfølgelig mange som ikke passerte.Ikke fordi de ikke var kvalifisert,men fordi det var for mange søkere til for få stillinger.

At dette mange år senere skal brukes som et argument for å sette kollegaer i "bås"i et tidligere innlegg,burde FBU4EVER føle seg for god til.

Hvem er det som er ”ekspertene” her og hvem er ”hobbyekspertene” her?
Hvem er det som har uttalelsesrett på forumet?
Hva kreves av kunnskap for å kunne uttale seg om spørsmål som omhandler luftfart på dette forum?
Hvilke krav er det som stilles for å bli tatt inn i varmen som ”ekspert” her? Gifte seg med en CA? Fly ti ganger i året… helst fullpris og med SAS? Snufse i tårnet? Kjøre forbi en flyplass i ny og ne? Drikke vin på en kjip bar på vestkanten? :cheers: :up: Hva skal til?
Tror man bør være fordømt forsiktig med å sette folk i bås her… det ser ut til at ”amatørene” er de som ikke er enige med de selvoppnevnte ”ekspertene”…. Men er det så enkelt? Og er det riktig å kalle folk for hobbyeksperter, ignorant, osv bare på grunn av at de ikke har den samme oppfattelsen av saken…. ?
Det hadde vært kjedelig hvis bare de som er flygeledere skal kunne diskutere den saken, kun flygere skal kunne diskutere det som skjer om bord i et fly… kun stuere kan diskutere bag… osv….
Og er det ikke lukkede fora hvor de forskjellige grupperingene kan diskutere sak med sine kollegaer? Der trenger de ikke å belemres med meninger fra allmuen? Der kan man ”diskutere” hvor ille det er at alle andre mener noe annet en dem selv… og hvor ”dumme” folk flest er….
:devil :smokin

Du er en tankeleser Jack! , satt og formulerte noe tilsvarende selv. nå,men du kom meg i forkjøpet...

Hva med Stjerner for "nivå" slik at vi umidelbart kan se hvor troverdig posteren er ? (ikke som i dag basert på antal postinger)

5 Stjerner for kapteiner ....ned til 1 Stjerne for de som reiser Charter once a year ?

Eller spøk til side, jeg tror i alle fall at alle som gidder å poste noe her på forumet er såpass
engasjert at de har noe å fare med, men fra sitt ståsted, og at folk ikke kommer med løgner, men forteller hva de ser, smaker og opplever. Og meninger om alt skal vi da få lov til å ha vi amatører også.

Originally posted by Jack

Hvem er det som er ”ekspertene” her og hvem er ”hobbyekspertene” her?
Hvem er det som har uttalelsesrett på forumet?
Hva kreves av kunnskap for å kunne uttale seg om spørsmål som omhandler luftfart på dette forum?
Hvilke krav er det som stilles for å bli tatt inn i varmen som ”ekspert” her? Gifte seg med en CA? Fly ti ganger i året… helst fullpris og med SAS? Snufse i tårnet? Kjøre forbi en flyplass i ny og ne? Drikke vin på en kjip bar på vestkanten? :cheers: :up: Hva skal til?
Tror man bør være fordømt forsiktig med å sette folk i bås her… det ser ut til at ”amatørene” er de som ikke er enige med de selvoppnevnte ”ekspertene”…. Men er det så enkelt? Og er det riktig å kalle folk for hobbyeksperter, ignorant, osv bare på grunn av at de ikke har den samme oppfattelsen av saken…. ?
Det hadde vært kjedelig hvis bare de som er flygeledere skal kunne diskutere den saken, kun flygere skal kunne diskutere det som skjer om bord i et fly… kun stuere kan diskutere bag… osv….
Og er det ikke lukkede fora hvor de forskjellige grupperingene kan diskutere sak med sine kollegaer? Der trenger de ikke å belemres med meninger fra allmuen? Der kan man ”diskutere” hvor ille det er at alle andre mener noe annet en dem selv… og hvor ”dumme” folk flest er….
:devil :smokin

Det er ikke det jeg trur folk mener, men når folk snakker om ting dem egentlig ikke har peiling på, så Tråkker dem HARDT på VELDIG VONDE tær. Det jeg mener at når folk trur dem vet hva XSK og X-BU mener om hverandre uten å ha den minste peiling, eller det har jeg hørt fra andre og det har jeg hørt fra en kompis av en kompis som flyr der og der... så kan fakstisk det bli veldig feil. Det kommer litt ann på hvem som forteller. Som en annen nevnte her inne at en høne blir plutselig en hel hønsefarm... Det jeg mener er at man må ikke ta alt for go fisk. Tenk litt før man uttaler om dem forskjellige grupper her inne.
I denne prossessen som faktisk vi fra XBU og XSK er inne i så er det ekstremt mye dritkasting fra media, og dem som trur dem vet så godt om alt.. Og det er ganske så sårende, når man får høre om ting som faktisk ikke stemmer i det hele tatt.......

:)

Problemet er sån som jeg ser det at det er lett å anklage folk man ikke er enig med som amatører…. At det kan skje den beste når man varmer opp tastaturet er helt greit… men man ser ofte at de meningene gjentar seg i samme tråd og i andre tråder… Å respektere hverandres mening er minst like viktig som å ungå å tråkke folk på tærne…

Det er ikke lett å se hvem som er x-hva her… Man må kanskje lage til et system hvor man merker de som er x-noe! Så lenge man ikke ser hvem som er hvem er det vanskelig å si hvem som snakker tull og hvem som ikke gjør det! Og siden det er et åpent forum så bør man kanskje respektere andres meninger og eventuelt prøve å argumentere for sitt syn uten å gjøre sitt beste for å latterliggjøre sine meningsmotstandere…. Noe de fleste her er flink til…..

At man skal være forsiktig med å si noe om konflikter man ikke selv er en del av er riktig! MEN! Man bør i et åpent forum ha lov å ha meninger om saker som diskuteres i det åpne forum… hvis folk ikke ønsker å høre meninger fra ”amatører”… så start et lukket forum… dermed er problemet løst! De fleste her er såpoass voksen at de bør kunne moderere seg…. Sån når tastaturet og hodet har kjølt seg ned….

Det har da ikke vært så mye rabalder i media i den senere tid? Hvilke BUSK saker har media hatt negative vinklinger på? Det jeg har sett i media i den senere tid er ikke så ille at noen trenger å bli såret for det… hvis man er så sart bør man kanskje vurdere å unngå denne typen oppslag… Og store selskap som SAS må regne med at media skriver om dem… både det som er positivt og det som er negativt… Dette må man tåle…

Hilsen en x-BU… og x-diverse andre selskap…

:smokin :cheers: :smokin

Back