• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SASBRA??

Replying to Topic 'SASBRA??'

Nå er jeg ikke helt inne i detaljene når det gjelder cockpit, men noe har jeg observert:

Det dreier her seg ikke så mye om ”hvem som var beste piloter”, men mer om at noen med kort fartstid blir satt foran noen med lengre ansiennitet (fy-uttrykk, CK?). Etter det jeg har forstått blir nå SK-piloter ansatt etter 1996 sagt opp, mens BU slipper (???). Gjenværende SK-styrmenn med enda lengre fartstid (som har vært vant til å fly med eldre kapteiner) skal nå fly med BU-kapteiner som er yngre (= mer uerfarne) enn dem selv. Er det sååå rart, da?

SK ansatte noen psykopatiske psykologer og trodde det skulle være eureka. (Yess, Tertit54!) Alt de oppnådde var å skaffe til veie ”tinnsoldater” (=individer støpt i samme form – for de som har lest sine eventyr). Sikkert ok for SK dengang. Og klart at det største selskapet fikk flest søkere. BU gikk på naturmetoden – ”kan du fly, så kan vi bruke deg”. Vi har jo sett at dette funket godt for BU, i miserable norske flyforhold på korte baner med heftig vær, over laaang tid.

Forumet bør vel dermed snart innrømme/forstå at BU og SK hadde en MEGET forskjellig bedriftskultur: Psykologene valgte selvsagt de som passet firmaets profil! Derfor taxet BU fortere enn SK, derfor landet BU i dårligere forhold på vestlandet enn svenske SK-kapteiner på norsk innenriks, derfor gikk BU-loadmaster ut til flyet like etter siste passasjer mens SK-loadmasters brukte en halvtime på å fikse den j***a loadsheet’en – muligens pga at de ble pådyttet umoden databehandling før BU (?).

Overhørte et hjertesukk fra en SAS-stuert den gang Linjeflyg ble innlemmet i SAS (1992) på samme (?) måte som BU i dag: ”Jeg sluttet i Linjeflyg og gikk på hotellfagskole i Sveits for å bli kvalifisert til SAS Intercontinental. Etter sammenslutningen fikk min kamerat (som ble igjen på innenriks Sverige) høyere ansiennitet enn meg, og kunne velge fra øverste hylle.”

Ikke bare i cockpit: Å bli SK-purser krever mange års fartstid og et lederkurs. Man blir kabinsjef i BU etter få år (enkelt opprykk omtrent som på SK-innenriks). I BU har det bl.a ikke vært krav til fremmedspråk eller opplæring i business-class.

Alle flyselskaper har sine måter å gjøre ting på, og jeg tror nok at BU’kabinen vil synes SK’erne er plagsomt pirkete. Noen sa tidligere i tråden at sånt kunne være grunnen til at mange europeiske selskaper ikke hadde slått seg sammen. Nemlig.

Blårussen tror altså de skal integrere noe SÅ forskjellig? Tadaaa. Lær av 1992!

Ehh - Dette kan forhåpentligvis illustrere LITT av ”problemet”?

Forumets medlemmer bør være klar over at det er VELDIG FÅ PILOTER blant SPOTTERNE, og altfor få kabincrew. Altså får vi ikke tilgang på ”the real thing”, men må ”synse” på bakgrunn av medias forvrengning av saken. Akkurat som med flygelederne og Avinor.

Som før nevnt: ”Den vet best hvor skoen trykker, som har den på!”

Kanskje det kunne vært en idé for noen synsere å ta inn over seg de FÅ men verdifulle fakta som tilføres dette forumet av de høytflygende fugler som tør ytre seg? Som f.eks de stakkars flygelederne, som tydeligvis ikke når frem via formelle kanaler? Les og LÆR!

For troverdighet/kredibilitet (meningsberettiget på forumet?) – jeg var på innsiden da forrige integreringsforsøk foregikk. Dette er verre. Glad jeg slipper være med nå.

OBS: Media gidder ikke gjengi noe korrekt: De har deadlines og må herpe sammen stoff for å møte headlines. Ikke tro blindt på det du leser i avisene eller ser på TV!

Uansett mener jeg i hvert fall at forumet et fenomen som ikke vi ikke finner andre steder.

Takk til CK som ga oss fly-engasjerte denne verdifulle kanalen!

Edited: fjernet uheldige formuleringer.

Du dæven ANX , det var en meget god oppsummering av hva BUSK sliter med.

/Geir

Originally posted by Tertit54

BU pilotene ble alltid "sett ned" på av Sas pilotene fordi de ikke var "av samme sort som dem" les: de hadde ikke bestått de psykologiske testene for å bli Sas pilot.
For å skjønne denne konflikten så husk at de psykologiske testene ble laget for å få flest mulig "like" mennesker i cockpit. Dette ble gjort fordi at Sas har så mange piloter og veldig ofte så møttes en kaptein og en styrmann som aldri har fløyet sammen og da måtte personligheten til disse være mest mulig lik. .

Kanksje litt feil å snakke om å "bestå tester", siden man ikke skilte på kvalifikasjoner, men på mennesketyper?

ENDELIG har kanskje noe gått gjennom??? Fra kabin og cockpit?

Dere spottere er jaggu heldige som får tilgang til sånn "inside info"

Gratulerer CK! Ditt cross-country-forum (utilsiktet?) bryter ny grunn!

Skal vi HER snart HØRE PÅ de flygelederne som gidder å poste her, da?

Isbamse - akademiker - gå og legg deg, eller stikk fingeren i jorda og bli med!!!
At et hvilketsomhelst fima ønsker å kunne velge optimale "medarbeidere" som passer til deres profil, er vel ikke noe nytt i disse tider?

:love

Originally posted by ANX

Isbamse - akademiker - gå og legg deg, eller stikk fingeren i jorda og bli med!!!

Er akademiker et skjellsord nå...?;) :wow:

Originally posted by Dag Viking

Originally posted by TOS

Er akademiker et skjellsord nå...?;) :wow:

Ja, utdanning er en uting som jeg håper det blir mer og mer slutt på:cheers:

Og som en kursleder sa en gang - det finnes ti års erfaring og det finnes et års erfaring ti ganger :love

Heftig posting etter fredagspilsene er nok en risikosport.
Håper ikke noen ble såra og vonbrotne.

Synes opplegget til BUSK er heltragisk. Da capo fra 1992, bare mye verre.

Begge selskapene hadde egenart. Nordmenn elsket Braathens, og elsket å skjelle ut SAS. Norwegian er vinneren, for de har arvet Braathens rolle.

Har all medlidenhet for de crew som må takle dette vanskelige stuntet.

:sarc

Back