Oppfølgning med litt fakta om situasjonen i Los Angeles
Det som skjer i Los Angeles er langt større enn Politikk og har betydelig mere sammensatt årsaker en de billige politisk argumentene som trekkes frem.
Først og fremst handler det om å redde liv og slukke brannene, diskusjon om hva som kunne ha vært gjort annerledes må komme senere (og det vil det).
Fra en som har nå evakuert 3 ganger og vi har i vår sesong ferdig pakket det vi trenger for å dra i løpet ev minutter. For oss er det luftkvaliteten som tvinger oss til å evakuere.
I denne tråden virker det som dere ikke skjønner hva som foregår ! Palisade Brannen økte fra 800 Acres til 8000 Acres i løpet av 20 minutter.
Mange av de som mister hus skylder og på Newsom og ordfører etter at det ikke finnes vann i hydranter grunnet at de tømte vann reseroarer For og redde fisk en plass.
Disse er kjendiser med megafoner og mange lyttere, men de fleste stemte nok på de. Og skattene de betaler er sinnsyke.
Det har og vært snakk om statens mangel på rydding av kratt over de siste tiår som gjør det umulig for brannfolk og bremse branner. Men det er gjort i miljøets navn, og da er det jo topp.
Klart folk er sinte, oppgitte og trenger noen å skylde på, men med en slike branner er det ikke snakk om rydding av kratt etc, mesteparten av spredningen skjer ved at vinden blåser et gnistregn som antenner hus med mere - om en tar seg noen minutter å se på bildene er det mye bolig områder uten kratt og busk vekster. Og det mangler ikke adgang
Når brannen er et faktum er årsaken til den eksplosive spredningen VIND ! Tirsdag blåste det for mye til at brannslukkings flyene ikke kunne operere, de var i luften igjen i går (Onsdag) - det er en stor flåte også fra Kanada (Coulson).
Dette er branner som er såpass store og kraftige at de skaper sine egne værsystemer inkludert meget kraftige vinder.
Det interessante her er at dette også var et stort problem i andre delstater for et par år siden. Dem hadde tilsvarende branner både i omfang og hyppighet som California.
Nå hører man ikke lengre om slike branner i de delstatene, så hva gjorde dem for å redusere disse brannene? Kan dem ha gjort det California IKKE gjør? Å rydde opp etter tidligere branner, sikret vannberedskapen og generelt bedret brannsikkerheten.
Merk: Man hører nok om storbranner i disse andre delstatene om man bor i dem (lokalt), men de har forsvunnet for det meste i amerikansk og utenlandsk media så langt jeg har sett.
Forskjellen er meget enkel (jeg bor det du omtaler som andre delstater) KLIMA ! Jeg skjønner ikke hvorfor du velger å holde opp California mot oss Washington og Oregon - Nord California under samme Guvernør, har også langt mindre branner akkurat nå og mindre i 2024b enn Oregon - det er enkelt fordi det har regnet mere enn 2-3 Inches de siste ukene, det er nok.
Det eneste vi vet sikkert er vi vil oppleve like alvorlige og alvorligere branner igjen.
2024 her i Washington var et rolig år vest for The Cascades, men alvorlig på øst siden av fjellkjeden, en forskjell til Sør California er at vi ennå har Skogbrann Sesong her oppe, mens nede sør for San Francisco er sesongen hele året - noe en ser på Air Tanker kontraktene som pleide å gå fra Mai - October, når er hele året.
Det er jo også en av årsakene til Coulson (Canada) er såpass involvert i Los Angeles akkurat nå.
Det er nok en god dose forenkling ifra Trump JA, men nå er det slik at LA området har en unaturlig stor dose og ofte disse brannene og det stort sett i samme åsside mellom Malibu og Hollywood. Da må man jo spørre hvorfor og om dette har noe med myndighetenes håndtering av disse brannene og beredskapen rundt dem.
Og JA Trump hadde nok vært noe mildere i tonen om dette hadde skjedd i Florida eller Texas.
Stort sett skjer samme åsside mellom Malibu og Hollywood ? Dette må du forklare - hvor henter du informasjon fra ?? Ja det har brent opp i fra Malibu et par ganger de siste årene, men de store brannene har vært lenger nord, Oxnard, Ventura, Santa Barbara.
Det som er interessant er at alt som jeg leser i denne tråden er stikk i strid med hva Brannsjefen i Pasadena - Altadena fremla i går (PBS Newshour) Han beskrev i detalj hva som fungerer meget bra, han trakk frem hvordan ressursene (Brannkvinner og menn) samkjøres med hele sør California så de har utrolig mange kvalifiserte (og uthvilte) ressurser tilgjengelig, men han understreker også hvor store og utfordrende disse brannene er og en nå har mannskaper fra hele vest kysten, ja selv i fra oss her i Seattle.
Han forklarte også i dybden hva som skjer med vann tilgang, det har ikke noe med miljø politikk å gjøre - det er ikke problemer vann forsyningen, men siden vannet kommer i fra “Gravity Feed” vil de Hydrantene som ligger høyest være tomme når en bruker 1000x så mye vann som normalt - resoarene har ikke hatt problemer (og de fylles ikke av omdiskutert politisk vann).
Så tomme vannresovarer som tørker bakken rundt, vanningsforbud og etterlatte trær og vegetasjon etter tidligere branner gir ikke bensin til bålet?
Og hvorfor bringer denne Santa Ana vinden ikke slike branner til andre deler av SoCal, men stort sett til de samme zip-codes mellom Oxnard/ Malibu og Hollywood/ Glendale.
Jeg har ingen svar på dette selv, men finner det merkelig at brannene oppstår for det meste i nøyaktig samme området (når det gjelder SoCal).
Igjen lurer jeg på hvor du henter informasjonen i fra, anbefaler i det minste å utvide kildene noe (PBS News Hour f.eks.)
Santa Ana vinden er lokal ! Brannene i SoCal har absolutt IKKE oppstått i samme område, det har vært store tragiske branner i fra San Diego i syd til langt nord for Santa Barbara. Vi har gode venner i San Diego som mistet alt for år siden, i høst var det også store branner mellom San Diego og Los Angeles.
Jeg kjører Interstate 5 et par ganger i året, Bainbridge til Palm Springs - og normalt bruker vi Highway 101 til avveksling så vi ser med egne øyne hva har skjedd, hva som gjøres og jeg synes det skikkelig trist å lese slik feilinformasjon fra dere som sitter trygge langt, lengst unna.
Jeg pendlet mellom Seattle og San Jose mens de tragiske brannene som tok altfor mange liv (Camp Fire ) og vi så Lyn og Torden i 30k + ft i vær systemene som ble skapt av brannene (store branner som dette skaper egne vær systemer) Alaska pilotene informerte mye om hva som foregikk rundt oss av vær.
I dag hadde Pasadena en luftkvalitet på 391 (AQI) her har vi AQI på 36 akkurat nå, under 50 er greit men ved 100 AQI skal astmatikere holde seg innendørs med lukkede vinduer - 391 skjer når alt brenner - og når det blir varmt nok så brenner alt - vi må flykte når AQI overstiger 140-150 (min kone er astmatiker).