Kunne nesten vært enig med deg LN-MOW, men så har det seg at de store geitost-landene i Europa ikke befinner seg Skandinavia - chèvre fra Frankrike, halloumin og fetaosten fra Hellas, caprino fra Italia, cabreiro fra Portugal, mató fra Spania og pantysgawn fra Wales. Det du MOW kaller geitost (brunost) er egentlig ikke noen ost, men en laktosereduksjon (melkesukkerreduksjon) hvor deler av laktosen er mer eller mindre karamellisert (karamelliseringsgraden avgjør hvor brun osten er).
Det er slik at borgere av USA har anektert begrepet amerikaner selv om strengt tatt alle borgere på det amerikanske kontinentet fra Puerto Toro i sør til Alert, Nunavut i nord er amerikanere. Men Bombardier er helt klart et kanadisk selskap, kanskje bør vi si det er et fransk-kanadisk selskap i denne sammenhengen så lenge vi snakker om Cseries - Canadair-division som styrer fremdriften av Cseries og de holder til i Québec.
Så til det egentlige temet her, 55 CS300 til SAS. Det vil være både et vågalt valg av SAS (både ny flytype og ny motortype), men kanskje også et riktig valg for å komme på offensiven igjen? Mange vil kanskje si: Nei, ikke enda en type hos SAS. Jeg tror at CS300XT vil være et ideelt fly for å erstattet alle MD82, B735, B734, B736, B73G og A319, men 55 er vel et for lite antall fly for å erstatte det rundt 85 flyene dette utgjør? Med andre ord ser det ut som splitten ikke inkluderer størrelsen til B73G og A319. Det kan også være at CS100ER kunnr blitt bra en erstatter for CRJ900. Dermed hadde begge CSene hatt identiske motorer (PW1524G) og akseptabel take off run@MTOW (1661 meter for CS300XT og 1509 meter for CS100ER) for en del flyplasser som med dagens lengde ikke kunne ha fått besøk av CS300 std eller CS300ER hvis de måtte ha blitt lastet til maksvekt.
Dermed ser det ut til at SAS satser på enten de to største A32X NEO eller de to største B737RS/Y1 som den andre single aisle-typen med mindre Bombardier fortsetter videre med CS-famlien til CS500 og CS700 da.