BU662
critical mind
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda
Jeg tror faktisk at Jansson legger opp til en stor streik i SAS, som kan vaere döds-dom for SAS. A spille ut Svenskerne mot Danskerne og Nordmenn er ikke saerlig klok. Det skaper bare brak og ufred.
SAS bör finne seg til rette til en ny verden. Deres selvdefinert hjemme-marked er faktisk langt for stor. De har solgt ut Air Baltic, og er i ferd med a kvitte seg med de siste restene i Baltikum. SAS sin hjemmemarked er Danmark + Sverige + Norge. A heve noe annet er helt haplös.
Jeg faktisk tror at en konsetrasjon av alle langruter ved ARN vil bare svekke SAS ytterligere. ARN ligger langt naermere HEL og traffiken som na finnes i CPH vil ikke flyttes over til ARN i sin helhet, det vil i större grad forsvinne til AMS og FRA og HEL. Plus at det vil noen utenlandske aktörer komme opp med direkte ruter.
Det er soleklart at SAS har en kostnads-problem. Men a ga ut hver gang og pynte med fingeren til CAU og cabin ansatte er litt for enkelt. De store besparelser kan man ikke lengre hente der. Det ble jo kutted der för og disse Herrer og Damer er ikke millionaerer, de ikke tjener de helt store summer.
Jeg bare sier Overhead... Jeg bare sier struktur av organisasjon...Og jeg sier lederstil og aerligheten...
En ting i aerligheten er ikke enna sagt. SAS ma - med dagens markedsituasjon i bakhodet - redusere flaten enda mere siden den delen av marked som SAS jakter, faller voldsomt i volum. Dette er en utrolig bitter med nödvendig konsekvens dersom man virkelig vil gjennomföre Core SAS. Det kan hende at antall flyene sinker nede til litt over 100 fly, rett og slett fordi det forretningsmarked ikke baerer mer.
Og, jeg forsatt venter pa at Jansson leder med stil og ga foran. Dersom SAS mister under hans strategi mere enn 20% av traffik, sa bör hans lönn ga ned i minst med samme mate. Det har mye med lederstil a gjöre. Jeg oppfatter dette hva han gjör som lite aerlig. Dette er ingen inspirasjon til ansatte, dette er en affront. Og derfor folger de ansatte ikke med pa hans vei.
Jeg har godt forstaelse for CAU. Rett og slett fordi de skal kutte og kutte og oppe i strukturen blir det ikke kutted pa samme mate.
De ansatte i kabinen kommer til en punktum hvor de sier "Na tjener vi sa lite at det gjör ingen forskjell om SAS gar konk og vi ma finne oss nye jobber hos en annen selskap eller vi ga ned i lönn med SAS overlevende, og risikerer at det kommer flere kutt-runder..."
Fra utsiden kan man konstatere at det virker at de ansatte begynner a miste troen i Jansson og hans strategi. Og det vil vaere det vaerste som kan skje.
Jeg tror faktisk at Jansson legger opp til en stor streik i SAS, som kan vaere döds-dom for SAS. A spille ut Svenskerne mot Danskerne og Nordmenn er ikke saerlig klok. Det skaper bare brak og ufred.
SAS bör finne seg til rette til en ny verden. Deres selvdefinert hjemme-marked er faktisk langt for stor. De har solgt ut Air Baltic, og er i ferd med a kvitte seg med de siste restene i Baltikum. SAS sin hjemmemarked er Danmark + Sverige + Norge. A heve noe annet er helt haplös.
Jeg faktisk tror at en konsetrasjon av alle langruter ved ARN vil bare svekke SAS ytterligere. ARN ligger langt naermere HEL og traffiken som na finnes i CPH vil ikke flyttes over til ARN i sin helhet, det vil i större grad forsvinne til AMS og FRA og HEL. Plus at det vil noen utenlandske aktörer komme opp med direkte ruter.
Det er soleklart at SAS har en kostnads-problem. Men a ga ut hver gang og pynte med fingeren til CAU og cabin ansatte er litt for enkelt. De store besparelser kan man ikke lengre hente der. Det ble jo kutted der för og disse Herrer og Damer er ikke millionaerer, de ikke tjener de helt store summer.
Jeg bare sier Overhead... Jeg bare sier struktur av organisasjon...Og jeg sier lederstil og aerligheten...
En ting i aerligheten er ikke enna sagt. SAS ma - med dagens markedsituasjon i bakhodet - redusere flaten enda mere siden den delen av marked som SAS jakter, faller voldsomt i volum. Dette er en utrolig bitter med nödvendig konsekvens dersom man virkelig vil gjennomföre Core SAS. Det kan hende at antall flyene sinker nede til litt over 100 fly, rett og slett fordi det forretningsmarked ikke baerer mer.
Og, jeg forsatt venter pa at Jansson leder med stil og ga foran. Dersom SAS mister under hans strategi mere enn 20% av traffik, sa bör hans lönn ga ned i minst med samme mate. Det har mye med lederstil a gjöre. Jeg oppfatter dette hva han gjör som lite aerlig. Dette er ingen inspirasjon til ansatte, dette er en affront. Og derfor folger de ansatte ikke med pa hans vei.
Jeg har godt forstaelse for CAU. Rett og slett fordi de skal kutte og kutte og oppe i strukturen blir det ikke kutted pa samme mate.
De ansatte i kabinen kommer til en punktum hvor de sier "Na tjener vi sa lite at det gjör ingen forskjell om SAS gar konk og vi ma finne oss nye jobber hos en annen selskap eller vi ga ned i lönn med SAS overlevende, og risikerer at det kommer flere kutt-runder..."
Fra utsiden kan man konstatere at det virker at de ansatte begynner a miste troen i Jansson og hans strategi. Og det vil vaere det vaerste som kan skje.