SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Første kommersielle flight ble med EI-SIB som SK503 CPH-LHR
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Får de egen ICAO kode? Ser EI-SIB er satt opp som SZS9160 LHR-OSL idag
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Får de egen ICAO kode? Ser EI-SIB er satt opp som SZS9160 LHR-OSL idag



Aner ikke, men jeg vet at A og Z er like ved hverandre på et QWERTY-tastatur. Mulig tastefeil i cockpit?
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Iflg. en del internettkilder er SZS icao-koden for Scandinavian Airlines Ireland Limited (google og klikk så finner man en del)
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

SZS er ICAO-koden dems, og callsign er Spinnaker. Så det er nok ikke en feil, hadde jo vært artig om IATA ble S8:p
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Indtil videre har de fløjet under SAS callsign. I flyveplanen står der i pkt 18 OPR/SZS.
Tror de fortsætter sådan. Alle City Jet flyvningerne flyves også med SAS callsign. Nogle af Norwegians flyvninger flyves også NAX callsign selvom de flyves med irsk registrerede fly.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

**RYKTE*

Vet inte hur mycket substans det är i detta men:

Det skall ha sags på ett pilotmöte i CPH igår att man har planer om att lägga ner basen på LHR och erbjuda överföring till AGP basen.

**RYKTE*
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Der har ikke været nogen pilotmøder i CPH i lang tid. Sorry...
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Uten å kommentere rykte ble jeg litt overrasket over at LHR var inkludert i sin tid. Begrenset slots gjør flåteutnyttelde vanskelig, forsinkelser er utfordrende å rette opp i med seperate AOC mm. LHR er jo lett å inkludere fra OSL/CPH/ARN og ettersom dette er huber kan man håndtere forsinkelser bedre. Spania - Skandinavia derimot er naturlig betjenes i hvert fall delvis fra Spania da man har to naturlige arbeidsskift, enkel planlegging og lav risiko for store forstyrrelser.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Jeg tror LHR blev inkluderet fordi de har så mange daglige rotationer, de ville hurtigt kunne tage andre ben og dermed skabe flere besparelser, samt at udbuddet af personale er ret stort via vikar bureauer.

Men jeg giver dig ret i at de mange forsinkelser ind og ud af LHR må være et problem i den sammenhæng.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

I første omgang er der vel "midlertidigt" stop for levering af flere fly til SAIL. Så må vi se hvad det ender med.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Ser på en facebook gruppe at SAS Irland Manchester-Oslo ble diverted til København pga tåke idag mens alle andre flighter landet som normalt. Er det mangel på ILS cat III kursing som gjorde det?
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Hva skjer med SAS Ireland? Se de ikke på flighter til London utover våren... eller er det bare ikke oppgitt mer slik at A320 ut fra Oslo til London betyr at de opereres av SAS Ireland?
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Hva skjer med SAS Ireland? Se de ikke på flighter til London utover våren... eller er det bare ikke oppgitt mer slik at A320 ut fra Oslo til London betyr at de opereres av SAS Ireland?



Forhåpentligvis. Det er jo ganske meningsløst å «reklamere» for at en avgang flys av et selskap med det selvmotsigende navnet SAS Ireland. Skjønner fortsatt ikke hvorfor de kaller selskapet for SAS Ireland.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Hva skjer med SAS Ireland? Se de ikke på flighter til London utover våren... eller er det bare ikke oppgitt mer slik at A320 ut fra Oslo til London betyr at de opereres av SAS Ireland?

Alle avganger OSL-LHR-OSL med A320 er SAS Ireland.
'SAS Main' har kun B737 basert i Oslo (med enkelte unntak).
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Jeg fløy SAS Ireland mellom OSL og LHR for noen uker siden. Jeg var overrasket over at crewet gjorde et så stort nummer ut av at det var "SAS Ireland" som fløy og ikke "SAS". Jeg trodde kanskje ledelsen ville tone ned denne delen av virksomheten.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Jeg fløy SAS Ireland mellom OSL og LHR for noen uker siden. Jeg var overrasket over at crewet gjorde et så stort nummer ut av at det var "SAS Ireland" som fløy og ikke "SAS". Jeg trodde kanskje ledelsen ville tone ned denne delen av virksomheten.

Hva slags forskjell skulle det egentlig utgjøre? Hvorfor vil man unngå det? Folk flyr da like mye med Ryanair, Wizzair, Norwegian International - uansett hva det heter og hvilket "rykte" det har :) Det er vel ca. bare jeg og en promille andre mennesker som bryr seg, og jeg har flydd både Ryanair og SAS Irland til tross for sterke meninger...
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Hva slags forskjell skulle det egentlig utgjøre? Hvorfor vil man unngå det? Folk flyr da like mye med Ryanair, Wizzair, Norwegian International - uansett hva det heter og hvilket "rykte" det har :) Det er vel ca. bare jeg og en promille andre mennesker som bryr seg, og jeg har flydd både Ryanair og SAS Irland til tross for sterke meninger...

Fordi SAS sin merkevare er bygget på at selskapet er skandinavisk, og det at det er engelsktalende crew som profilerer seg som SAS Ireland svekker merkevaren.
 
Last edited:
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Fordi SAS sin merkevare er bygget på at selskapet er skandinavisk, og det at det er engelsktalende crew som profilerer seg som SAS Ireland svekker merkevaren.


Jet har også oppfattet det som litt «motstridende « å kjøpe billetter på Sas Norge sine hjemmesider, også opplevd at crewet / flyvertinnene bare snakker engelsk. Det er ikke alle i Norge som snakker engelsk og som bestiller med Sas for å kunne kommunisere med flypersonalet.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Jet har også oppfattet det som litt «motstridende « å kjøpe billetter på Sas Norge sine hjemmesider, også opplevd at crewet / flyvertinnene bare snakker engelsk. Det er ikke alle i Norge som snakker engelsk og som bestiller med Sas for å kunne kommunisere med flypersonalet.

...eller når man kjøper billett hos Norwegian og de snakker spansk??

Og skal man allikevel fly til utlandet, så bør man vel ikke være redd for å snakke engelsk?
 
Back
Top