SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Var det ikke tale om at Connect maskinene skulle (tilbake) over på nordisk register?
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Var det ikke tale om at Connect maskinene skulle (tilbake) over på nordisk register?
Ikke annet enn at det gikk litt rykter her på forumet da SAS var uvanlig trege med å legge inn i systemene hva som skulle opereres av Connect S25, såvidt meg bekjent
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

En ting jeg har lurt på, hvor har Connect baser nå? Det begynte vel på LHR, men det er vel også skandinaviske baser nå?

ARN, CPH og LHR er baser for Connect.

ARN er vel Connects største base, litt større enn CPH?

Ser man på A32x trafikken så er Connect vesentlig større på ARN enn SK, og litt større på CPH.

Tar man tirsdag 25/2, var forholdet mellem SAS og Connect avganger på de tre store flyplassene følgene:

ARN: 29 vs 43
CPH: 25 vs 30
OSL: 80 vs 7

Og av de 7 på OSL var flere av dem til CPH/ARN.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Blir kanskje for spesifikt til å kunne svare på. Men den kapasiteten som nå overflyttes fra ARN til CPH med BRA sin inntreden, er det hovedsaklig Connect, SK eller en jevn blanding?
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

ARN er vel Connects største base, litt større enn CPH?

Ser man på A32x trafikken så er Connect vesentlig større på ARN enn SK, og litt større på CPH.

Tar man tirsdag 25/2, var forholdet mellem SAS og Connect avganger på de tre store flyplassene følgene:

ARN: 29 vs 43
CPH: 25 vs 30
OSL: 80 vs 7

Og av de 7 på OSL var flere av dem til CPH/ARN.


De tallene er vel egentlig ganske skremmende. Legger man på det som opereres av Link, BRA, Cityjet ++ så blir vel andelen flygninger som faktisk betjenes av moderselskapet i seg selv relativt liten. Hadde vært interessant å se kakediagrammer på dette. Det var mange fine diagrammer i årsrapporten, men denne kaken unngikk de vel å legge med :angry:
Det sier vel kanskje også litt om hvilke land sine fagforeninger som skriker høyest…
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

De tallene er vel egentlig ganske skremmende. Legger man på det som opereres av Link, BRA, Cityjet ++ så blir vel andelen flygninger som faktisk betjenes av moderselskapet i seg selv relativt liten. Hadde vært interessant å se kakediagrammer på dette. Det var mange fine diagrammer i årsrapporten, men denne kaken unngikk de vel å legge med :angry:
Det sier vel kanskje også litt om hvilke land sine fagforeninger som skriker høyest…

Siden du ber om det, så hadde jeg tallene klare. Men merk, dette er per avgang, og tar man med antall seter eller ASK så er andelen SAS og 32x produksjonen høyere enn hva som kommer frem når man tar par avgang. Mer også dette er et et øyeblikksbilde, en tirsdag i lavsesongen, og nødvendigvis ikke 100% representativt for hele året. I tillegg må man legge til longhaul, som riktignok ikke er så mange avgang, men utgjør mye ASK fra CPH

ARN
SAS: 29
Connect: 43
Braathens: 20
Cityjet: 6
Link: 1

OSL
SAS: 80
Connect: 7
Braathens: 0
Cityjet: 1
Link: 7

CPH
SAS: 25
Connect: 30
Braathens:10
Cityjet: 23
Link: 18
Andre: 2
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Interessante tall, jeg trodde faktisk ikke omfanget skulle være såpass stort. Men en mindre regionalmaskin har jo flere flygninger per dag kontra en 320 som flakser til syden, så det gir jo også mening.

På ASK så er det vel som du sier en større andel som går med mainline, men etter antall tilgjengelige seter eller salgbare billetter (altså totalt antall pax) er vel fordelingen ganske annerledes..? En maskin fra cityjet kan vel greit f.eks klare 5 runder på BGO-SVG-BGO på en dag, det gir 10 flygninger og potensielt 900pax. Det er ganske mange fler enn hva en 330 som går CPH-JFK-CPH på et døgn klarer å frakte, til tross for at flydd lengde er vesentlig lenger.
Eksempelet representerer jo også selvfølgelig ytterkantene, og faktiske pax per operatør er kanskje ikke det vanligste måleparameteret å bruke. Men derimot kan det vel avvike en del fra ASK.
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Jeg synes fortsatt det er rart at det er «helt ok» at de kan fly innenriks i Sverige, mens det ikke er greit å fly norsk innenriks. Har dette noe med avtalene som er inngått mellom de forskjellige pilotforeningene å gjøre?

Finner enkelt Connect flighter satt opp innenriks i Norge fremover

Ellers er jo de i ARN og CPH ansatt på lokale vilkår, og er jo nå etter hvert stort sett danske eller svensker. At vilkårene er litt dårlige, er en annen sak.
 
Back
Top