SAS to receive prestigious award for technological progress

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Trodde ikke dagligvare butikker tok kredittkort fordi det i Norge ikke er lov til å kjøpe alkohol på kreditt?

Her er det noe jeg ikke har fått med meg!

Det gikk iallefall fint å kjøpe øl med Amazon.com VISA på ølmonopolet i sted ...

Nei, det tror jeg ikke. Fruen fortalte at i Oslo kunne hun kun bruke sine amerikanske kreditt/debit kort paa Meny og Ica da hun studerte i byen i 2002.

Det har rett og slett med at Rimi og Rema er at de overhodet ikke tar utenlandske kredittkort, inkludert svenske og danske. Helt paa trynet spoer du meg. I USA er man helt bakpaa naar det gjelder teknologi, men der man tar kort tar man alle typer kort uansett hvilket land man har kort / konto i

Tommy777 - det er ikke forskjell på norske og utenlandske kredittkort. Butikkene har rett og slett ikke avtale med VISA, Mastercard etc. Har du et rent VISA eller MC utstedt i Norge så tar de ikke det heller.

Veldig mange som har VISA her hjemme har det i kombinasjon med bankkortet sitt, og det er den delen som brukes, selv om folk tror det er et rent VISA-kort. De siste årene har det dukket opp mange selvstendige (ikke bank-bundet) kredittkortsløsninger, så det blir fort mer synlig nå enn det var tidligere.

Det har rett og slett med at Rimi og Rema er at de overhodet ikke tar utenlandske kredittkort, inkludert svenske og danske. Helt paa trynet spoer du meg. I USA er man helt bakpaa naar det gjelder teknologi, men der man tar kort tar man alle typer kort uansett hvilket land man har kort / konto i

Ica tar ikke kredittkort, overhodet, tror jeg. Jeg kan huske et par ganger når minibankkortet mitt har blitt glemt igjen hjemme, hvor hverken mitt norske Mastercard eller Eurocard ble akseptert av terminalen. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg antar at det har noe med gebyrer/provisjon å gjøre.

Med andre ord er turister ikke velkommen paa majoriteten av dagligvareforretningene i Norge. Fjoes, men slett ikke overraskende

Jeg har testet mitt MasterCard (fra en norsk bank) på flere norske daglivarebutikker, og det fungerer da helt fint?

-A

Veldig mange av ICA Norge (Ica og Rimi) og COOP (Mega, obs!, Prix og Marked) sine butikker tar/aksepterer nå MasterCard og Visa - i tillegg til at noen også aksepterer Diners Club. men det er riktig som Discus sier at veldig mange tror at butikker som aksepter bankkortet ditt også aksepterer Visa - det er feil.

Fra neste år er faktisk banaxept løsningen ulovlig - så se opp for mange flere butikker som aksepterer MasterCard, Visa og Diners Club..

Men i Norge er det da en forskrift om at man ikke skal kunne kjøpe alkohol på kreditt?

Ikke si det så høyt her da, i tilfelle politikerene fjerner øl fra butikkhyllene der de aksepterer kredittkort :skep

Ærlig talt ser jeg ikke forskjellen på å kjøpe alkohol med et kredittkort eller med kontokreditt via bankkortet? Og jeg kjøper da alkohol på krita når jeg er på hotell også, da burde det blir forbudt i sette det på rom-regningen.

Fra neste år er faktisk banaxept løsningen ulovlig - så se opp for mange flere butikker som aksepterer MasterCard, Visa og Diners Club..

Er det EØS-reglene som slår inn på monopolsituasjon eller noe sånn?

I en prøveperiode skal Vinmonopolet teste MasterCard og Visa. Kan man kjøpe vin og sprit på restaurant med kort burde man også kjøpe det i butikken. Denne loven er forlengst moden for skraphaugen.

Blir Bankaxept ulovlig? Hva gjør at den ikke skal kunne brukes mer i nåværende form?

Banaxept er et nasjonalt monopol og dermed ikke lov fra og med neste år... Stikkord: SEPA

Back