SAS to receive prestigious award for technological progress

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Og det er forsåvidt fare enough, det koster jo ikke rent lite for brukerstedet per transaksjon, det blir jo lett 2 % av totalbeløpet som spiser av avansen. Jeg foretrekker selv å bruke credit cards, men jeg ser jo absolutt poenget fra handelsstanden.

Det er jo kostnader med alle former for betaling og en bedrift maa jo nesten ta hoeyde for kostnader som kortbruk. De slipper aa gaa i banken og sette inn penger og det er mye enklere aa administrere kortbruk enn kontanter ifm svinn og avvik. Kjoepmenn som ser paa disse gebyrene som en vederstyggelighet er en skam for sine kunder! Man aapner jo opp for mer omsetning/salg med aa godta kredittkort fra Sverige. Til og med mitt Debit kort med maestro virket ikke (ikke kredittkort). Dette er et norsk fenomen, har aldri hatt problemer med kredittkort andre steder rundt om i verden.
Kortselskapene maa jo tjene penger paa noe og det kan jo kun gjoeres med aa belaste pr. transaksjon.

Rimi boer gaa seg en runde rundt kvartalet, dette er ikke bra nok. De boer jobbe mot aa faa minst mulig kontanter, da tjener de lett inn kortkostnadene

Jeg er forsåvidt enig, jeg bruker selv sjeldent cash og kredittkort det er det er mulig. FOr min del har alle ICAene og Rimiene i området godtatt alt av CCs, også Diners og Amex, i flere år nå.

Og lunchen min på OSL har jeg et eget MC til så jeg har oversikt.

Poenget Tommy, er at et norsk bankaxept-kort koster ti øre i avgifter(noe i den duren) uansett beløpet, mens VI/MC/AMEX/DC skal ha prosentvis betalt. Kontanthåndtering innbiller jeg meg koster enn del, så der er vi enige, men jeg skjønner jo at butikkene da foretrekker å bare betale noen få øre i gebyr når jeg bruker 2000 på ICA, fremfor 40 kroner(2 %). Jeg kan ikke helt si jeg liker å måtte betale ekstra for å bruke et kredittkort (kanskje jeg ikke burde flytte til DK likevel?) - men med såpass store ekstra-utgifter for brukerstedet skjønner jeg at de ser etter måter å ta inn dette på.

Så kan man selvsagt argumentere med at folk bruker mer penger når de ikke har dem(kredittkort)... ^_^

Er veldig enig med deg i det meste der, Tommy. Noen ganger lurer jeg på hva det koster med Securitas (og andre) som skal hente penger, disse nye seddel/mynt-automatene som er installert pga ransrisiko (og sikkert svinn) m.m.

Kortselskapene maa jo tjene penger paa noe og det kan jo kun gjoeres med aa belaste pr. transaksjon.
Der jo det det norske BankAksept-systemet gjør, kun pr. transaksjon. De andre tar jo provisjon på beløpet i tillegg til at fast beløp pr. transaksjon. Bankkort-oppgjør får man overført til brukerstedets konto neste dag, kredittkortoppgjøret tar lenger tid, så likviditet kommer sikkert også inn i bildet når de ser på fordeler og ulemper med de forskjellige kortene. Med andre ord er det norske kort-systemet ganske bra for brukerstedene og kundene da de aller fleste har bankkort. Selvfølgelig ugunstig for turister, men det er det jo flere som ser nå, og dagligvarekjedene kommer etter. (Vinmonopolet holder vi utenfor, for det er politiske grunner til at de ikke har det)

Og nå har vi sporet helt av på denne tråden også, men du verden så gøy det er å diskutere litt innimellom - agurktid på Scanair :cheers:

Jeg har tre Visa-kort ('vanlig', bensinkort og debet-/bankkort) Med unntak at jeg blir belastet til doede med gebyrer paa debetkortet mitt, har jeg ikke hatt noen problemer .. jenta paa COOP har allerede begynt aa finne frem penn uoppfordret naar hun ser meg .. saann er det paa smaasteder. LOL

Amex har jeg problemer med aa finne steder som aksepterer.

LN-MOW: Det skal visstnok bli slik at alle steder som aksepterer Visa og MC, automatisk skal få AmEx nå ganske snart. Utrulleringen har visst startet. Det kjekke med kredittkort på ICA og RImi er at du kan slå PIN - så blir det mindre styr.

Jentene på uppercrust og kiosken på ankomst på OSL klarer også å finne frem pennen uoppfordret... Jaja, småsær må jeg jo få være...

Det er jo kostnader med alle former for betaling og en bedrift maa jo nesten ta hoeyde for kostnader som kortbruk. De slipper aa gaa i banken og sette inn penger og det er mye enklere aa administrere kortbruk enn kontanter ifm svinn og avvik. Kjoepmenn som ser paa disse gebyrene som en vederstyggelighet er en skam for sine kunder! Man aapner jo opp for mer omsetning/salg med aa godta kredittkort fra Sverige. Til og med mitt Debit kort med maestro virket ikke (ikke kredittkort). Dette er et norsk fenomen, har aldri hatt problemer med kredittkort andre steder rundt om i verden.

Joda, 45 dagers rentefri kreditt og noen prosent/promille tilbake av omsetningen tilbake i form av cashback/bonuspoeng på jo betales av noen. Så velger altså noen butikker å ikke gi kundene sine dette, og når kredittkortselskapene ikke tilbyr butikkene en deal de tror de tjener penger på, så får det vel være opp til butikkene om de vil godta den.

Slik, for eksempel, BankAxept gjør. Det vil si per transaksjon, ikke andel av omsetningen. Men så får du jo ikke noen rentefri kreditt der.

Tommy, apropos, mitt amerikanske Visa debit (Chase) virker faktisk også stort sett steder de ikke tar CCs.

Kan noen ogsaa forklare hvorfor man har eliminert magnetstripen og erstattet denne med strekkode og ikke gjort strekkode tilgjengelig i automatgatene?

Svaret er kostnader. I stedet for BP med magnetstripe, så har man nå litt tykt papir med strekkode, mye billigere. Samt at mer info kommer på.
Har man flere forbindelser så blir alle lagt i samme BP og man bruker samme BP på alle flightene.
Hørte fra DY at det ikke burde være veldig lenge til de også kutter magnetstripen.

Som en liten avsporing så mener jeg å ha hørt at de ikke kan kode magnetstriper på RYG.
Man bruker bare strekkoder. (BP printerne kan ikke skrive magnetstripen) men ennå så kjøpte de gate readere som tar både strekkode og magnestripe.

S

Og så kan folk skrive ut BP hjemme med strekkode, det var ikke så enkelt å få til med magnetstripe

Tommy! Om det er konstruktivt eller ikke skal jeg ikke si...jeg som deg skriver bare ned mine erfaringer. Og jeg kan love deg at på de tider jeg reiser er det svært sjelden at vi ser 3 stykker som har sjekket inn sammen...

Tommy! Om det er konstruktivt eller ikke skal jeg ikke si...jeg som deg skriver bare ned mine erfaringer. Og jeg kan love deg at på de tider jeg reiser er det svært sjelden at vi ser 3 stykker som har sjekket inn sammen...

Men, det samme gjelder jo dersom to sjekker inn med bagasje og en av dem ikke har EB kort.

Poenget med biometri er jo at du IKKE trenger kort når du kommer til gate.

Poenget med biometri er jo at du IKKE trenger kort når du kommer til gate.

Ja, jeg skjoenner at du ikke skjoenner at en eventuell pax nr. 2 eller fler i reisefoelget ikke blir scannet for biometri naar man sjekker inn. Det er det som er problemet med dette nye systemet

...og vi fortsetter å snakke rundt hverandre! Jeg uttaler meg som den enkeltreisende jeg er 98% av tiden - du som familiefar på tur til Norge. Det er i allefall for meg veldig greit å leve med at vi har forskjellig syn...

...og vi fortsetter å snakke rundt hverandre!

Jepp, det er det vi gjoer. :)

Jeg reiser ogsaa for det meste alene og ville heller ikke hatt disse utfordringene. Det eneste jeg gjorde var aa sette fokus paa det som ikke fungerte for oss med et konstruktivt forslag til loesning slik at evt SAS ansatte her inne kan ta tak i disse tingene slik at det funker for alle pax og at boarding kan gaa raskere.. Enkelheten med biometri er genial, men det hjelper lite slik som opplegget er satt opp naa. Boarding tar 3 gang saa lang tid som noedvendig paa grunn av et lite gjennomtenkt opplegg fra SAS.

Loesningen er enkel: BP scanner ved siden av biometrien. Dersom du har sjekket bagasje, trenger du kun aa scanne fingern ved boarding, dersom du forsoeker aa scanne BP foerst og har sjekket bagasje, faar du beskjed paa en skjerm om aa scanne fingern i tillegg. Veldig enkelt i min bok.

Og at boarding gaar raskere er bra for de som reiser alene paa forretningsreiser og SAS fordi da gaar flyene paa tid :)

Jeg boardet med fingeren på OSL .. gikk inn 'bakdøren' på gaten og hadde null kontakt med personalet. Meget effektivt.

Og da har vi besoekt Rema 1000 for aa handle inn litt norsk staesj for aa ha med hjem til US and A. Der sto det et skilt i kassen: Dersom du har utenlandsk Visa, MC eller annet, maa du betale cash...

Velkommen til verdens kjipeste kjoepmenn

LN-MOW: Det skal visstnok bli slik at alle steder som aksepterer Visa og MC, automatisk skal få AmEx nå ganske snart. Utrulleringen har visst startet. Det kjekke med kredittkort på ICA og RImi er at du kan slå PIN - så blir det mindre styr.

Jentene på uppercrust og kiosken på ankomst på OSL klarer også å finne frem pennen uoppfordret... Jaja, småsær må jeg jo få være...

Trodde ikke dagligvare butikker tok kredittkort fordi det i Norge ikke er lov til å kjøpe alkohol på kreditt?

Her er det noe jeg ikke har fått med meg!

Back