Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
Sjekker ikke inn på nett - men bruker sms.
Mye konstruktivt fra deg i dag...

Sjekker ikke inn på nett - men bruker sms.
Og det er forsåvidt fare enough, det koster jo ikke rent lite for brukerstedet per transaksjon, det blir jo lett 2 % av totalbeløpet som spiser av avansen. Jeg foretrekker selv å bruke credit cards, men jeg ser jo absolutt poenget fra handelsstanden.
Der jo det det norske BankAksept-systemet gjør, kun pr. transaksjon. De andre tar jo provisjon på beløpet i tillegg til at fast beløp pr. transaksjon. Bankkort-oppgjør får man overført til brukerstedets konto neste dag, kredittkortoppgjøret tar lenger tid, så likviditet kommer sikkert også inn i bildet når de ser på fordeler og ulemper med de forskjellige kortene. Med andre ord er det norske kort-systemet ganske bra for brukerstedene og kundene da de aller fleste har bankkort. Selvfølgelig ugunstig for turister, men det er det jo flere som ser nå, og dagligvarekjedene kommer etter. (Vinmonopolet holder vi utenfor, for det er politiske grunner til at de ikke har det)Kortselskapene maa jo tjene penger paa noe og det kan jo kun gjoeres med aa belaste pr. transaksjon.
Det er jo kostnader med alle former for betaling og en bedrift maa jo nesten ta hoeyde for kostnader som kortbruk. De slipper aa gaa i banken og sette inn penger og det er mye enklere aa administrere kortbruk enn kontanter ifm svinn og avvik. Kjoepmenn som ser paa disse gebyrene som en vederstyggelighet er en skam for sine kunder! Man aapner jo opp for mer omsetning/salg med aa godta kredittkort fra Sverige. Til og med mitt Debit kort med maestro virket ikke (ikke kredittkort). Dette er et norsk fenomen, har aldri hatt problemer med kredittkort andre steder rundt om i verden.
Kortselskapene maa jo tjene penger paa noe og det kan jo kun gjoeres med aa belaste pr. transaksjon.
Tommy! Om det er konstruktivt eller ikke skal jeg ikke si...jeg som deg skriver bare ned mine erfaringer. Og jeg kan love deg at på de tider jeg reiser er det svært sjelden at vi ser 3 stykker som har sjekket inn sammen...
Tommy, apropos, mitt amerikanske Visa debit (Chase) virker faktisk også stort sett steder de ikke tar CCs.
Poenget med biometri er jo at du IKKE trenger kort når du kommer til gate.
...og vi fortsetter å snakke rundt hverandre!
LN-MOW: Det skal visstnok bli slik at alle steder som aksepterer Visa og MC, automatisk skal få AmEx nå ganske snart. Utrulleringen har visst startet. Det kjekke med kredittkort på ICA og RImi er at du kan slå PIN - så blir det mindre styr.
Jentene på uppercrust og kiosken på ankomst på OSL klarer også å finne frem pennen uoppfordret... Jaja, småsær må jeg jo få være...