Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Originally posted by Hurum
Ja det må være lov å være uenig. Jeg synes SAS ikke har en god nok flyflåte til langrutene. Jeg mener det er ikke snakk om å ha en egen flytype bare for Oslo-ruter, men jeg tror SAS ville ha tjent på å ha en annen flyflåte for langruter enn hva de har i dag.
Kanskje ved også å ha mindre fly lettere kunne starte nye ruter, ha flere frekvenser på eksisterende ruter etc.
Originally posted by Trety
Hele spørsmålet koker jo i grunnen ned til hvilken flåte skulle de hatt. Som TOS også påpeker, A330-200 burde vært en del av SAS IC-flåte og ville kunne åpnet for nye og noe tynnere destinasjoner.
Originally posted by LN-AFG
Hva med å la samarbeidspartnere ta seg av innsjekk etc. på longhaul destinasjoner i utlandet?
Da kan den staben som SAS benytter på utestasjonene skjæres kraftig ned. Tror heller ikke det er så voldsomt nødvendig med billettkontorer i utlandet som det var tidligere, mye av salget er flyttet til internett.
Har jo vært noen merkelige historier fra dc-8-63 og LN-MOW om hvordan SAS betaler lønn til stasjonsjefen i SEA, men også til kona som ikke har arbeidstillatelse :baeh
Hva mer er det de gjør galt i SEA og andre steder?
Originally posted by dc-8-63
SAS betaler loenn til Kona til omraadesjefen, dvs salgsjefen her i byen....det er vanlig praksis for alle omraadesjefer.....men naar det er sagt, er jeg langt i fra sikker paa om at SAS boer ansette omraadesjefer som kommer i fra Skandinavia....ingen andre selskaper gjoer dette lengre....kan jo nevne at BA's utgifter i Seattle til bemanning av salgsorganisasjonen er rundt 15% av det SAS har i utgifter....(SAS har 6 eksterne selgere(alle med firmabiler) , 4 inside sales, pluss Omraadesjefen med kone, hus og bil ! mot BA som naa har 3 totalt, ikke firmabil, ikke hus .... stasjonsmesterinnen i Seattle derimot er ansatt lokalt (legg merke til bruken av ordet ansatt!)
Originally posted by Dag Viking
Jeg tror at 332 kan være besparende på tynnere østen-ruter fra ARN som et billigere alternativ til 343, men OSL-USA så spiller det ingen rolle.
Originally posted by LN-AFG
Når du selger billige Economy billetter i hopetall og har masse upgrades til biz-class, så vil det du klarer å stappe inn i buken på flyet, gjerne redde deg fra å gå med tap på en rute.
Originally posted by P.A. VIKING
Ang CPH-BKK, med et tap på 100' pr år , og det er vel omtrent 190.000 seter t/r blir vel et tap på i overkant av 500kr pr sete , så om flyene var nogelunde fulle og SK klare å senke internkost 250 kroner, samt charge 250kroner extra pr pax så var man i 0.-
Forstod det slik at IC har motatt forslag fra Pilotforeningen (i guess ) på en effektiviseringsprogramm som gikk ut på med samme antall Piloter (altså flere Blockhour pr hode) kunne de bemanne 1-2 fly extra.
Så får vi se ...
Originally posted by TOS
Er det noen som har en formening om hva som eventuelt vil skje dersom man legger ned hele IC-delen av SAS?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.