SAS taper 100 mill på CPH-BKK

Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Betyr det at hvis man fyller 130 stoler så tjener man enda mer penger, og 90 stoler og 60 stoler osv.

:sarc

Noen korte kommentarer:

1. Det er kanskje et poeng å klargjøre om man diskuterer flytype eller flåtestruktur. Det er sikkert slik at både det Hurum sier og det Trety sier er riktig - A333 og A343 passer sannsynligvis bra til rutene som flys per i dag, men er kanskje for stor for en ekstra rute til EWR fra OSL (gitt at man opprettholder det eksisterende rutetilbudet til EWR fra ARN og CPH). Gitt at IC bruker de eksisterende flyene slik at man ikke kan putte inn en ekstra destinasjon uten å hente inn en ny maskin så er vel et spørsmål om A330-serien er en aktuell kandidat ved en evt. ny rute. Det er vel blitt fremhevet at en A332 kanskje ville vært mer passende for OSL-EWR, og om det stemmer så er det vel ikke noe problem i forhold til valg av flytype i IC.

2. Det er vel slik at store fly har lav gjennomsnittskostnad per sete, men dersom man kun klarer å fylle halve flyet så hjelper (kanskje...) ikke dette når det kommer til vurderingen av lønnsomhet (da blir det færre passasjerer å dele kostnadene på). Det betyr at man må ha en flytype som er best mulig tilpasset trafikkgrunnlaget for å maksimere gevinstpotensialet.

Originally posted by Hurum
Ja det må være lov å være uenig. Jeg synes SAS ikke har en god nok flyflåte til langrutene. Jeg mener det er ikke snakk om å ha en egen flytype bare for Oslo-ruter, men jeg tror SAS ville ha tjent på å ha en annen flyflåte for langruter enn hva de har i dag.
Kanskje ved også å ha mindre fly lettere kunne starte nye ruter, ha flere frekvenser på eksisterende ruter etc.

Hele spørsmålet koker jo i grunnen ned til hvilken flåte skulle de hatt. Som TOS også påpeker, A330-200 burde vært en del av SAS IC-flåte og ville kunne åpnet for nye og noe tynnere destinasjoner. Men når det gjelder OSL-EWR er det jo nødvendigvis en viss usikkerhet på hvorvidt selv denne blir for stor - særlig med konkurransen fra Continental.

karlsdp: Jeg skjønner kommentaren din, men det jeg har fått et bestemt inntrykk av (og forsåvidt fått bekreftet) er at det ikke er yielden i seg selv som er problemet, men enhetskostnadene. Å gå ned til mindre fly på dagens ruter ville da være å skyte seg selv i foten fordi enhetskostnadene da vil stige.

Vel, for aa se historisk paa det:

SAS tjente ikke penger paa aa fly 747.
SAS tjente ikke penger paa aa fly DC-10
SAS tjente ikke penger paa aa fly 767
SAS tjener ikke penger paa aa fly A333/343
Kanskje paa tide aa faa inn DC-8 igjen?? :D

But seriously, det er ikke flaatevalget som er problemet hos SAS. Det er at de ikke er istand til aa faa setekostnaden under inntekten. Og det har imho like mye med regnskapsteknikk og organisasjon aa gjoere. Det foerste SAS maa gjoere er aa omorganisere utenlandskontorene og kun beholde et begrenset antall lokale salgsmedarbeidere.
Telefonbestilling kan tas sentralt og internett MAA opp-prioriteres. Dyre, skandinaviske representatnter sendes hjem ... de er kun til belastning, det er ikke tale om at kostnadene forsvarer seg med de marginene man opererer med idag.

Originally posted by Trety
Hele spørsmålet koker jo i grunnen ned til hvilken flåte skulle de hatt. Som TOS også påpeker, A330-200 burde vært en del av SAS IC-flåte og ville kunne åpnet for nye og noe tynnere destinasjoner.

Jeg lurer på hvorfor 332 vil være et godt alternativ i forhold til 333. Det har en del mindre gulvplass og en del bedre rekkevidde enn 333, men er det egentlig noe særlig billigere i drift?
Det har samme MTOW som 333
Det har "samme" OEW som 333 (1-2 tonn mindre)
Det har samme motorer og vinge som 333.

Hvor mye kan man da spare på å fly et mindre fly?

Til sammenligning så ligger 763ER 30 tonn under i OEW.
Nå er ikke OEW alt, men det forteller litt om hvor mye ekstra man har å dra på.
764ER er 18-19 tonn under 332, og de har omtrent samme kapasitet.

Jeg tror at 332 kan være besparende på tynnere østen-ruter fra ARN som et billigere alternativ til 343, men OSL-USA så spiller det ingen rolle.

Originally posted by LN-AFG

Hva med å la samarbeidspartnere ta seg av innsjekk etc. på longhaul destinasjoner i utlandet?

Da kan den staben som SAS benytter på utestasjonene skjæres kraftig ned. Tror heller ikke det er så voldsomt nødvendig med billettkontorer i utlandet som det var tidligere, mye av salget er flyttet til internett.

Har jo vært noen merkelige historier fra dc-8-63 og LN-MOW om hvordan SAS betaler lønn til stasjonsjefen i SEA, men også til kona som ikke har arbeidstillatelse :baeh

Hva mer er det de gjør galt i SEA og andre steder?

SAS betaler loenn til Kona til omraadesjefen, dvs salgsjefen her i byen....det er vanlig praksis for alle omraadesjefer.....men naar det er sagt, er jeg langt i fra sikker paa om at SAS boer ansette omraadesjefer som kommer i fra Skandinavia....ingen andre selskaper gjoer dette lengre....kan jo nevne at BA's utgifter i Seattle til bemanning av salgsorganisasjonen er rundt 15% av det SAS har i utgifter....(SAS har 6 eksterne selgere(alle med firmabiler) , 4 inside sales, pluss Omraadesjefen med kone, hus og bil ! mot BA som naa har 3 totalt, ikke firmabil, ikke hus .... stasjonsmesterinnen i Seattle derimot er ansatt lokalt (legg merke til bruken av ordet ansatt!)

Originally posted by dc-8-63

SAS betaler loenn til Kona til omraadesjefen, dvs salgsjefen her i byen....det er vanlig praksis for alle omraadesjefer.....men naar det er sagt, er jeg langt i fra sikker paa om at SAS boer ansette omraadesjefer som kommer i fra Skandinavia....ingen andre selskaper gjoer dette lengre....kan jo nevne at BA's utgifter i Seattle til bemanning av salgsorganisasjonen er rundt 15% av det SAS har i utgifter....(SAS har 6 eksterne selgere(alle med firmabiler) , 4 inside sales, pluss Omraadesjefen med kone, hus og bil ! mot BA som naa har 3 totalt, ikke firmabil, ikke hus .... stasjonsmesterinnen i Seattle derimot er ansatt lokalt (legg merke til bruken av ordet ansatt!)

Ogt noen som lurer på hvorfor SAS sliter....dette høres da unektelig svært lukerativt ut. SAS kan vel bare håpe på at ikke journalistene finner ut av dette. Ser for meg førstesiden i avisene.

Originally posted by Dag Viking
Jeg tror at 332 kan være besparende på tynnere østen-ruter fra ARN som et billigere alternativ til 343, men OSL-USA så spiller det ingen rolle.

Tynnere lengre ruter til Asia er jeg helt enig i at er det mest lønnsomme med A332. OSL-ruter tror jeg nok vi i store trekk kan skyte en hvit pil etter i SAS' regi per i dag, så det blir vel egentlig et sidespor.

Ikke tjente de penger på 767-operasjonene heller, så jeg tror nok ikke at det ville hjulpet å gå tilbake til 767-flåte heller. For å sitere MOW: Flåtevalget er ikke problemet.

SAS valgte A330/340 fordi de var større enn B767, men spesielt fordi de var MYE større på fraktkapasitet.

Når du selger billige Economy billetter i hopetall og har masse upgrades til biz-class, så vil det du klarer å stappe inn i buken på flyet, gjerne redde deg fra å gå med tap på en rute.

Jeg tror ikke SAS har gjort ett bomkjøp på de nye Airbusene, det er simpelthen for få av dem til at en får stordriftsfordeler av driften. I tillegg kunne SAS kuttet i kostnader ved utestasjonene som nevnt over, men samtidig fortsette med å oppgradere flåten for å være konkurransedyktig i markedet.

Den nye biznisse klassen er ett nødvendig skritt, som helt sikkert vil bli godt tatt imot i markedet. Når SAS bruker millioner på å oppgradere biz-class, så er det ett helt sikkert tegn på at en ikke vil se at SAS Intercontinental blir lagt ned, det hadde vært svært dårlig bruk av penger!

Ang CPH-BKK, med et tap på 100' pr år , og det er vel omtrent 190.000 seter t/r blir vel et tap på i overkant av 500kr pr sete , så om flyene var nogelunde fulle og SK klare å senke internkost 250 kroner, samt charge 250kroner extra pr pax så var man i 0.-

Forstod det slik at IC har motatt forslag fra Pilotforeningen (i guess ) på en effektiviseringsprogramm som gikk ut på med samme antall Piloter (altså flere Blockhour pr hode) kunne de bemanne 1-2 fly extra.

Så får vi se ...

Skulle ikke det komme nyheter fra SAS nå på tirsdag 20/12? Har ikke fått med meg noe, var jo noen her på forumet som nevnte 4 mulige nye busser :spin:

Originally posted by LN-AFG
Når du selger billige Economy billetter i hopetall og har masse upgrades til biz-class, så vil det du klarer å stappe inn i buken på flyet, gjerne redde deg fra å gå med tap på en rute.

Er det det som redder CO fra å gå i minus på Oslo-ruten???

Jeg har mer tro på riktig fly til riktig rute, og med en minimal IC divisjon er det umulig for veldig mange ruter

Originally posted by P.A. VIKING

Ang CPH-BKK, med et tap på 100' pr år , og det er vel omtrent 190.000 seter t/r blir vel et tap på i overkant av 500kr pr sete , så om flyene var nogelunde fulle og SK klare å senke internkost 250 kroner, samt charge 250kroner extra pr pax så var man i 0.-

Forstod det slik at IC har motatt forslag fra Pilotforeningen (i guess ) på en effektiviseringsprogramm som gikk ut på med samme antall Piloter (altså flere Blockhour pr hode) kunne de bemanne 1-2 fly extra.

Så får vi se ...

Ifölge en representant fra foreningen jeg snakket med igår,så hadde Pfor (dvs. NSF,SPF og DPF lagt frem et forslag som ville innebäre kostnadsreduksjoner på 150 mill. SEK,som SAS ledelse hadde bedt om. Det ble avvist som "ikke interessant"! Vi hadde vel også en lösning på 150 overtallige piloter litt tidligere i höst,men det ble avfeid som "ikke interessant" det også.Like etter kom et tall på 300 overflödige piloter.Lurer på om ikke innsparingskravet neste gang blir 300 mill. SEK.
Foreningene er lojale og kommer med en rekke utspill som kan hjelpe ikke bare Intercont.,men over hele spekteret.Det blir konsekvent avfeid av ledelsen.Nå behöver ikke Pfor å skynde seg:Det er SAS som har sagt opp K-avtalen og tidligerelagt forhandlingene.De har fått det de stort sett har bedt om,med unntak av lönnsnedgang på 9% for kapteiner og 7% for styrmenn,men alt har värt avfeid av ledelsen.Det er en utbredt fölelse i pilotkorpset av at SAS egentlig vil legge ned SAS Airline,men ikke har guts eller ryggrad til å gjöre det uten store protester fra mange kanter.De pröver heller å gjöre de ansatte (les pilotene) til Svartepetter ved å provosere frem en streik e.l. Men Pfor behöver ikke forhaste seg.Truslene SAS kommer med om nedleggelser hist og her har vi hört hele den tiden jeg har jobbet i bolaget (20 år+) samt hele den tiden min far jobbet i bolaget (36 år?).Man kan bare rope "ulv" så ofte för det blir patetisk.

Jeg nevnte også dette i et tidligere innlegg, men har ikke sett at noen har kommentert dette (det har jo definitivt betydning for hvor troverdig trusselen om nedleggelse av SAS IC er):

Er det noen som har en formening om hva som eventuelt vil skje dersom man legger ned hele IC-delen av SAS?

Det er ikke gitt at man kan beholde like store andeler av inntektene på en reise TOS-BKK internt i SAS når de blir avhengige av å feede passasjerene gjennom f.eks. enten TG eller LH (forhandlingsstyrken til SAS vil ikke akkurat styrkes ved å legge ned IC-delen).

Kanskje er det slik at det man i dag taper (regnskapsmessig) på IC mindre enn inntektsbortfallet dersom man må gi fra seg en større andel av feederinntektene til f.eks. LH...?

Helt klart at dette vil få følger hvis det blir gjennomført. Jeg ville tro at SAS var tjent med et medium til longhaul fly alla 757. De kan fly korte som lange flygninger effektivt. Men SAS satser sikkert ikke på et fly som har gått ut av produksjon!

Originally posted by TOS
Er det noen som har en formening om hva som eventuelt vil skje dersom man legger ned hele IC-delen av SAS?

I praksis vil det si at man legger ned SAS Airline.Litt avhengig av sesong,så kommer mellom 40 og 60% av pass. på IC fra Europarutene,og disse vil forsvinne fra först og fremst Europarutene inn og ut av CPH,som vil bli fullstendig utradert som hub.Med danske politikeres samtykke.Helt sikkert.(?)
Dette med å flytte inntekter/utgifter mellom Dom/Eur og Intercont etter som det passer SAS i forskjellige situasjoner har vi opplevd så mange ganger nå at det har svärt lite gjennomslagskraft som argument overfor Pfor.Pfor henter inn ekspertise i de forskjellige sakene i allle forhandlinger og man sitter svärt ofte igjen med helt andre fakta enn de SAS pröver å dupere forningene med.
Det er faktisk ikke lenge siden Lindegaard gikk ut i pressen og sa at IC går med underskudd pga. for få fly og destinasjoner.Også tror han at Pfor legger seg flate dersom man legger ned SEA,PVG og BKK i den tro at da skaper man overskudd? IC sjefen Lindgren (Lindberg?Nå er jeg plutselig usikker på hva han heter!) farter rundt med info om nye ruter og fly til neste år.

Jeg har påpekt dette med upgrade lenge. Problemet til SK er at altfor for få booker C klasse. Spesielt på "leisure" ruten til BKK. I gatene ved avgang derimot er det kø for å oppgradere seg til C klasse.

Dette er og blir et vedvarende problem. Men man skulle tro at dette også gjelder for andre selskap.

Det påstås her inne at SK har for liten IC flåte for å få lønnsomhet. Men det er er heller ikke kjernen i problemet. AY har jo en mindre IC flåte, for tiden 7 stk. M11 med den åttende i anmarsj.

PROBLEMET ER KOSTNADENE. Har man fulle fly skal man normalt ikke tape penger, enkel bedriftfilosofi!:cheers:

Back