SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Bare så jeg forstår, skriver vi her om nedleggelse av SVG - IAH og hvordan flyet evt kan brukes andre steder på bakgrunn av et angivelig rykte blant enkelte medlemmer av EB? Høres litt ut som vi koker suppe på spiker med mindre vi har sikrere kilder enn som så.

Det er fullt mulig at ruten er i faresonen etter oljeprishavariet men jeg er enig med deg i at det høres høyst utvilsomt at SAS deler info om mulige rutenedleggelser men kundene side. Hvorfor i all verden vil de spre negative rykter og nyheter er for meg uforståelig.

Rykter og rykter de svirrer godt.
Nå er det gått litt over 6 måneder siden ruten startet opp, og som normalt tar man en vurdering av lønnsomhet etc.
Det er ikke så mange ukene siden at SAS uttalte at de har merket oljenedturen, men at ruten ikke skal opphøre. http://www.aftenbladet.no/energi/Houston-ruta-til-SAS-merker-oljenedturen-3654238.html

SAS har også tidligre uttalt at SVG ble valgt foran OSL, da det ville innebære et kort stopp underveis dersom ruten gikk fra OSL

Men det er viden kjent at danske krefter helst vil at ruten skal gå fra CPH.
Maersk er en av disse kreftene, men sammenlignet med norsk shipping og oljevirksomhet utgjør Maersk bare en "liten brøkdel" av kundemassen. Og forbindelsene fra CPH er veldig gode. Hvor ellers i Europa finner man en transfertid på kun 30 min for en slik rute?
Returen til CPH er det dessverre verre med....

Last edited:

Med tanke på svertekampanjen enkelte dansker har drevet i forbindelse med denne ruten så bør man vel ta seg noen kilo salt før man tar rykter for god fisk.

I motsetning til andre ruter, er det vel mulig å forstå hvordan denne ruten går ut fra kabinfaktor. Og det virker på meg som om ruten ikke har slått helt an ennå, sikkert pga. utviklingen i oljebransjen. Ruten hadde garantert fått en bedre start for noen år siden - dette minner litt om SAS katastrofale storsatsing på Europa-ruter rett før finanskrisen. Vi får se om SAS har is i magen - ofte tar det tid å etablere slike nisjeruter. Jeg vet ikke om SAS har flere muligheter til å inngå flere bedriftsavtaler, senke prisene eller om de allerede har tatt ut potensialet her.

Hvorfor danskene skal bry seg så mye om dette, skjønner jeg ikke. Det er jo bade en flyrute?

I motsetning til andre ruter, er det vel mulig å forstå hvordan denne ruten går ut fra kabinfaktor. Og det virker på meg som om ruten ikke har slått helt an ennå, sikkert pga. utviklingen i oljebransjen. Ruten hadde garantert fått en bedre start for noen år siden - dette minner litt om SAS katastrofale storsatsing på Europa-ruter rett før finanskrisen. Vi får se om SAS har is i magen - ofte tar det tid å etablere slike nisjeruter. Jeg vet ikke om SAS har flere muligheter til å inngå flere bedriftsavtaler, senke prisene eller om de allerede har tatt ut potensialet her.

Hvorfor danskene skal bry seg så mye om dette, skjønner jeg ikke. Det er jo bade en flyrute?

Husk at danskene er livredde for at CPH skal tape seg som stor hub, en direkte businessrute som ikke involverer CPH er krise i dems øyne ( for oss andre er det vel et tegn på mer av det som kommer).

Som dansker er det enormt irriterende altid at blive konfronteret med påstande om, at vi i Danmark ønsker, at alt hvad SAS foretager sig i SE/NO skal blive en fiasko. Jeg håber ikke, at samme mistillid findes internt i selskabet.

At Mærsk, Copenhagen Connected, CPH-lufthavn og så videre forsøger at få trafik til København er en helt naturlig ting. Stop med at omtale de "danske krefter" som en klub af ondsindede foretagender, der vil gøre alt for at ødelægge hvadend SAS forsøger sig med i Sverige/Norge. Det er faktisk en smule taber-agtigt at høre på.

Start noget selv, eller accepter forholdene.

Last edited:

<mod>
Da lar vi landskampen ligge og venter evt. på konkrete saker om ruten. Generell diskusjon om flyginger fra Danmark vs Norge kan tas andre steder.
</mod>

Oljemessa ONS i Stavanger til sommeren avlyses grunnet "oljekrise"

Litt krise for SAS også?

Dette er vel ONS Norway, og ikke den store ONSen, som vel bare er annet hvert år hvis jeg ikke tar helt feil?

ONS Norway var et forsøk på å gjøre en mindre variant i året ONS ikke ble arrangert. Det har bare vært en gang i 2013.

Er det reiseaktiviteten totalt som har gått ned innen olje eller har man bare blitt mer forsiktig med pengene (dvs. reise billigere)?

Og kunne det vært mulig å kaste ut noen businesseter til fordel for noen flere seter ala de nye plus-setene på langdistanse?

Er det reiseaktiviteten totalt som har gått ned innen olje eller har man bare blitt mer forsiktig med pengene (dvs. reise billigere)?

Nå kan jeg bare snakke for der jeg jobber, men der gjelder det begge deler

Når vi snakker om oljemesser, så avholdes verdens største oljemesse OTC2015 i Houston 4-7 mai.
Her er forresten Air France en av sponsorene...
En nokså stor delegasjon reiser fra Stavanger sammen med ONS-general Sevland.
Hvor mange som velger direkteruta vet jeg ikke.

Back