SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Har de fått orden på feed'en (tenker på tidtabell) fra UK nå?

Feeden er et problem herfra (Torp) også. Har hørt fler som hadde tatt turen om forbindelsen var god. Selv var jeg på tur for noen uker siden, og ventet 6 timer i Stavanger.

Sett fra en IKKE-ekspert sitt ståsted slik at det er sagt!

Det er først og fremst ufattelig trist HVIS denne ruten går under for SAS, nå som selskapet endelig satset på noe. De traff jo egentlig godt også, oljeprisen var jo i grunn fin da ruten startet...men ei heller SAS kunne se i glasskula og spå fall i oljeprisen med påfølgende fall i antall pax...de kunne i alle fall ikke spådd et så voldsomt fall!

Når det kommer til disse ryktene som fortsatt kun er rykter inntil at man hører noe offentlig, så har jeg på følelsen at noen danske ''krefter'' med et visst behov for å knekke alt..eller så godt som alt av IC for SAS (som ikke går fra CPH ) for å stå bak. Det har vært klagd og uttrykt misnøye både før, under og etter oppstart fra pannekakelandet om at denne ruten...som alt annet burde gå fra CPH..om jeg har skjønt det rett da. Siden jeg ikke er noen fagmann på området så ser jeg mer dette fra en fly-interessert borgers ståsted som at enkelte..særlig i Danmark..hadde sett alt av SAS IC fra CPH. Synd, for de andre to landene utgjør jo mer enn 14 millioner innbyggere sånn ca og det er dumt hvis denne kundegruppen skal ''ofres'' i deres øyne for å blidgjøre danske interesser. Noen av oss i de andre 2 landene ønsker nemlig IKKE å måtte innom CPH for videre fart rundt om i verden..ikke jeg i alle fall og jeg kjenner ingen som tar den omveien med største glede heller. ;)

Nå får jo SAS flotte fly med denne upgraden som nesten hele nåværende IC-flåte får, og de får jo nye fly på ''løpende bånd'' fra i høst med en ny A330. La oss nå håpe at SAS-ledelsen skjønner bedre og tenker litt lenger enn disse litt ego interessene i Danmark og satser mer fra OSL og ARN med den voksende flåten de får i de kommende årene. :)

PS: Dette ble vel litt på kanten av tråden og ikke ment som provokasjon. Innlegget er ment som mitt syn på saken generelt. ;) Rett meg mer enn gjerne om jeg er helt på påsketur. ;) ;)

Last edited:

Det er først og fremst ufattelig trist HVIS denne ruten går under for SAS, nå som selskapet endelig satset på noe. De traff jo egentlig godt også, oljeprisen var jo i grunn fin da ruten startet...men ei heller SAS kunne se i glasskula og spå fall i oljeprisen med påfølgende fall i antall pax...de kunne i alle fall ikke spådd et så voldsomt fall!

Når det kommer til disse ryktene som fortsatt kun er rykter inntil at man hører noe offentlig, så har jeg på følelsen at noen danske ''krefter'' med et visst behov for å knekke alt..eller så godt som alt av IC for SAS (som ikke går fra CPH ) for å stå bak. Det har vært klagd og uttrykt misnøye både før, under og etter oppstart fra pannekakelandet om at denne ruten...som alt annet burde gå fra CPH..om jeg har skjønt det rett da. Siden jeg ikke er noen fagmann på området så ser jeg mer dette fra en fly-interessert borgers ståsted som at enkelte..særlig i Danmark..hadde sett alt av SAS IC fra CPH. Synd, for de andre to landene utgjør jo mer enn 14 millioner innbyggere sånn ca og det er dumt hvis denne kundegruppen skal ''ofres'' i deres øyne for å blidgjøre danske interesser. Noen av oss i de andre 2 landene ønsker nemlig IKKE å måtte innom CPH for videre fart rundt om i verden..ikke jeg i alle fall og jeg kjenner ingen som tar den omveien med største glede heller. ;)

Nå får jo SAS flotte fly med denne upgraden som nesten hele nåværende IC-flåte får, og de får jo nye fly på ''løpende bånd'' fra i høst med en ny A330. La oss nå håpe at SAS-ledelsen skjønner bedre og tenker litt lenger enn disse litt ego interessene i Danmark og satser mer fra OSL og ARN med den voksende flåten de får i de kommende årene. :)

PS: Dette ble vel litt på kanten av tråden og er ei heller ikke ment som provokasjon, men kunne ikke la være å si min mening om saken. ;)

Faktum er, at ruten går med tab, og dem som kan bearbejdes for at modarbejde ruten er vel nok nordmændene, nu når I ikke bruger den? ;)

Hvis der er danskere eller svenskere i sas som gerne vil have ruten lukket, så er det fordi, de vil sas det bedste :p

Når det kommer til disse ryktene som fortsatt kun er rykter inntil at man hører noe offentlig, så har jeg på følelsen at noen danske ''krefter'' med et visst behov for å knekke alt..eller så godt som alt av IC for SAS (som ikke går fra CPH ) for å stå bak. Det har vært klagd og uttrykt misnøye både før, under og etter oppstart fra pannekakelandet om at denne ruten...som alt annet burde gå fra CPH..om jeg har skjønt det rett da. Siden jeg ikke er noen fagmann på området så ser jeg mer dette fra en fly-interessert borgers ståsted som at enkelte..særlig i Danmark..hadde sett alt av SAS IC fra CPH. Synd, for de andre to landene utgjør jo mer enn 14 millioner innbyggere sånn ca og det er dumt hvis denne kundegruppen skal ''ofres'' i deres øyne for å blidgjøre danske interesser.

Nå får jo SAS flotte fly med denne upgraden som nesten hele nåværende IC-flåte får, og de får jo nye fly på ''løpende bånd'' fra i høst med en ny A330. La oss nå håpe at SAS-ledelsen skjønner bedre enn disse litt ego interessene i Danmark og satser mer fra OSL og ARN med større flåte i de kommende årene. :)

PS: Dette ble vel litt på kanten av tråden og er ei heller ment som provokasjon, men kunne ikke la være å si min mening. ;)

Dette stemmer nok desverre godt overens med hva som også blir fortalt gjennom andre kanaler. Det er meg også blitt presentert påstander om at SVG bevisst motarbeides internt fra Danmark, slik det var med PEK og BKK fra ARN.

Om CPH-EWR blir "redningen", så vil det være svært overraskende.
Spesielt i lys av at yield til New York ser ut til å være en konstant utfordring fra CPH. Mulig dette har å gjøre med at det er et bredere tilbud til USA enn fra OSL og ARN. CO trakk seg ut, DL har redusert til et minimum for kun å betjene turist trafikken. Samtidig ser det også ut til at DU reduserer kommende vinter.
Tatt i betraktning at CPH allerede har et imponerende one-stop tilbud til New York og at prisene er hamret i bunn for premium billetter, ville det overraske meg stort om det er EWR den skal inn på fra CPH.

PS: Dette ble vel litt på kanten av tråden og ikke ment som provokasjon. Innlegget er ment som mitt syn på saken generelt. ;) Rett meg mer enn gjerne om jeg er helt på påsketur. ;) ;)

Hvad er det for nogle danske kræfter der igen og igen bliver omtalt her på forummet? Det virker som om alle er klar over hvem der er tale om, men nævnes aldrig specifikt. Tag bladet fra munden og vær konkret, det vil klæde enhver diskussion.

Det er vel ofte siktet til bla Maersk som var ute i media og viste sin misnøye med at ruten ikke gikk fra cph.
Ellers er det vel antydet at det finnes interne krefter i sas som pusher mot cph
Check-in.dk er også nevnt som cph forkjempere.
Dette er etter hva jeg har sett de mest kjente "danske krefter". Hvor godt det svarer ditt spørsmål vet jeg ikke men..

Det er vel ofte siktet til bla Maersk som var ute i media og viste sin misnøye med at ruten ikke gikk fra cph.
Ellers er det vel antydet at det finnes interne krefter i sas som pusher mot cph
Check-in.dk er også nevnt som cph forkjempere.
Dette er etter hva jeg har sett de mest kjente "danske krefter". Hvor godt det svarer ditt spørsmål vet jeg ikke men..

Men helt ærligt, er det ikke logisk at Maersk helst så en rute udgå fra CPH qua deres beliggenhed?

Et ubetydeligt dansk medie som check-in bør vel ikke tillægges særlig betydning, tvivler på deres "besøgstal" er større end en gennemsnitlig dansk provinsby.

Hvad er det for nogle danske kræfter der igen og igen bliver omtalt her på forummet? Det virker som om alle er klar over hvem der er tale om, men nævnes aldrig specifikt. Tag bladet fra munden og vær konkret, det vil klæde enhver diskussion.

Har ingen inside-info her i huset. ;) Jeg sitter på ingen måte på navn, men for meg personlig virker det som at enkeltpersoner/interesser i særlig Danmark helst hadde sett IAH-ruten lagt fra CPH fremfor SVG, men at dette også gjelder i et større perspektiv når det kommer til nye kommersielle ruter med større fly.

Dash viser forøvrig til en tråd hvor noe av dette er diskutert tidligere. Der vises det litt til blant annet danske fagforeningers kamp for CPH.

Ikke misforstå meg her, jeg liker både Danmark og dansker, også CPH er en flott flyplass for all del. Men dette dreier seg mer om hvorvidt nye ruter skal pushes via CPH. Det vil i mine øyne ikke være godt for omdømmet til SAS i Norge og Sverige om de går den veien...spør man meg. ;)

Last edited:

Kan vi ikke bare konstatere, at hvert land naturligvis gerne vil have flere ruter, og så lade landskampen være ovre med det?

Det er trist, hvis udviklingen i oliepriserne betyder, at ruten må lukke. Og er der overhovedet alternative ruter til det fly i SAS-regi? Tvivler selv på en New York-afgang, men er der andre muligheder. Måske på en Asien-rute, men den skal ikke være for lang, hvis den skal have daglige afgange.

Eller OSL - IAH - OSL ? Er jo meget god feed inn til OSL fra de viktigste undermarkedene (dvs. resten av Norge og selvfølgelig CPH)

Eller OSL - IAH - OSL ? Er jo meget god feed inn til OSL fra de viktigste undermarkedene (dvs. resten av Norge og selvfølgelig CPH)

Det tror jeg er uaktuelt frem til det blir forenklet tollbehandling utland-innland på OSL.

Jeg er dog overbevist om at SIN-OSL-IAH i teorien ville kunne gjort det bra med denne maskinen. Problemet med spesielt SIN fra OSL er jo ikke business, men utfordringen med å fylle resterende seter. Desverre tror jeg at markedet ville krevd en høyere frekvens enn hva kun denne maskinen kunne ha gitt.
Dessuten ser SAS ut til å ha viklet seg inn i en avtale med CPH Connected og SIA som gjør ny ekspansjon i Skandinavia vanskelig.

Om SVG-IAH forsvinner til fordel for CPH-EWR, vil det samtidig frigjøre dagens kveldsavgang fra CPH til planlagt ny destinasjon fra OSL, uten å hente inn nytt materiell. Legges ruten ned tror jeg SAS er smarte nok til å benytte presentasjon av ny destinasjon fra OSL samtidig som de kommuniserer at SVG forsvinner.

Samtidig aktualiseres jo IAH betydelig som ny IC destinasjon fra OSL med 330/340 om dette skulle stemme!

Bare så det er sagt, jeg hverken tror eller håper at Houston forsvinner fra Stavanger.

Last edited:

Synd, for de andre to landene utgjør jo mer enn 14 millioner innbyggere sånn ca

Bildet er enda mer skjevfordelt hvis du sammenligner økonomi (BNP) i de tre landene.. Norge og Sverige har til sammen er ca. 76,6 % av de tre landenes økonomi. Danmark sitter igjen med 23,4 %. (Kilde: UN list of nominal GDP 2013)

Det er klart at SAS har et enormt handicap konkurransemessig når de nedprioriterer så mye av hjemmemarkedet sitt, helt unødvendig så klart..

Bare så jeg forstår, skriver vi her om nedleggelse av SVG - IAH og hvordan flyet evt kan brukes andre steder på bakgrunn av et angivelig rykte blant enkelte medlemmer av EB? Høres litt ut som vi koker suppe på spiker med mindre vi har sikrere kilder enn som så.

Først må vi bare konstatere at SVG-IAH er bort i mot maks av hva en B73G greier. Selv 200 km ekstra som OSL-IAH vil utgjør vil være vanskelig uten splash&dash enkelte ganger og dermed forsinkelser hvilket ikke er god kutyme for et business-tilbud. OSL-SIN er en helt annen liga. En storsirkelavstand som er 2000 km lengre enn OSL-IAH må det bli en mellomlanding, men siden B73G bare har to motorer og må unngå hele Himalaya-rekken vil dermed forskjellen bli nærmere 3000 km.
Det er bare å konstatere at B737 er et kort- til mellomdistansefly og dermed er de fleste interkontinentale ruter utelukket - i hvert fall Fjerne Østen, Sub-Sahara Afrika og Sør- og Mellom-Amerika.

Men helt ærligt, er det ikke logisk at Maersk helst så en rute udgå fra CPH qua deres beliggenhed?

Et ubetydeligt dansk medie som check-in bør vel ikke tillægges særlig betydning, tvivler på deres "besøgstal" er større end en gennemsnitlig dansk provinsby.
Jeg starte kun på spørsmålet hvem som ofte omtales som de danske krefter. Diskusjonen vedrørende hvem som mener hva og hvor grunnlaget for ruten er størst har vært tatt tidligere i tråden..

Back