SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS skal ha pressekonferanse i SVG - Annonserer SVG-IAH (offisielt)

Da var IAH-SVG-OSL bestilt for 77k EB-poeng hjem til jul fra USA, dog usikkert om jeg vil avbestille eller ikke. Høres veldig spennende ut å prøve en slik rute, men jeg er litt usikker på "hva jeg får for p(o)engene". Forstår at det er litt vanskelig å si når ruten ikke har startet, men har noen her noen formening og/eller tanker om kvaliteten på det som blir tilbudt, både før, under og ved ankomst?

Hadde lett hoppet på det her. Kun Business er ikke noe som er veldig tilgjengelig, så når noe slikt dukker opp for bare 77k eb... Go for it :)

Noen som vet når vi får se flyet?

Hvis dette er det 'vanlige' Privatair-opplegget, er det ikke noe å bli så voldsomt opphisset over. Et helt OK serviceopplegg, forrigegenerasjons seter og IFE er en ipad til låns.

Kjerra er sikkert fortsatt i 'vanlig' Privatair-produksjon, og har sikkert bestilt maling så nær opptil åpnngen som vanlig.

Noen som vet hvordan det går med bookingtallene for den nye ruten?

Fikk en Ryanair-følelse på SAS i dag.(ift. reklamen) Følgende ble sagt over PA på en flyvning OSL-BGO i formiddag, etter at kabinen var klar for landing:

"Den 20.august åpner SAS ny rute mellom Stavanger og Houston, med avgang seks dager i uken. Gå inn på sas.no for å bestille eller lese mer om ruten".
Og samme melding på engelsk etterpå.

Er dette noe nytt? Blir det SAS-reklamer over PA fremover?

Noen som vet hvordan det går med bookingtallene for den nye ruten?

Dette er vel en typisk rute som til sammenligning med endel andre vil ha en større andel bookinginger tettere opp mot avgang, og det således er mindre relevant hva status er per i dag.
Det kan sikkert gi en pekepinn, men er heller ikke offentlig

Hadde lett hoppet på det her. Kun Business er ikke noe som er veldig tilgjengelig, så når noe slikt dukker opp for bare 77k eb... Go for it :)

Enig. Har flydd A345 all-biz og det er en fantastisk, rolig og smidig opplevelse med kun biz!

Jeg syns SAS C ikke ser særlig fristende ut. Jeg tviler på at privatair er noe bedre...

Last edited by a moderator:

Jeg syns SAS C ikke ser særlig fristende ut. Jeg tviler på at privatair er noe bedre...

Nå er vel SAS faktisk enig med deg, siden de skal oppgradere hele flyene med nye seter. Hvordan privatair blir aner jeg ikke.

Ifølge Check-in skal salget på ruten være "svagt":

check-in.dk said:
Et kig i reservationssystemerne viser imidlertid, at salget af billetter på den nye rute går lidt trægt. Opslag i Amadeus viser således, at der er mere end ni pladser til salg på alle afgange, uanset retning, hele den første uge. Og med kun 44 sæder til salg på det særlige Boeing 737-700 fly, så mangler man altså at sælge mindst over 20 procent af billetterne på flyet, der kun er udstyret med business class-sæder.

Full artikkel her: http://www.check-in.dk/svagt-forsalg-paa-ny-sas-rute-til-houston#.U-HG8hBCNeA

Hvorvidt det er "svagt" eller ikke har jeg ingen formening om. Lukter bitterhet lang vei..

Er ikke dette en klassisk "kjøpe-billett-i-siste-liten" rute, da? I så fall ville det ikke vært bra å være nesten utsolgt flere uker før avgang. Det blir derfor litt tynt å kun basere seg på antall tilgjengelige billetter i Amadeus "flere enn 9" for å vurdere dette. Selvsagt ønsker det et visst salg en stund i forveien, men neppe så mye som 80-85%.

Et 80% prosent salg så langt må jo være rimelig bra for oppstart av ny rute.
Nå er det vel ikke mange som kjøper billetter i sommerferien , det kommer utover når folk er tilbake fra ferie for de resterende ledige setene.
Så tror jeg ikke SAS har regnet med 100% belegg den første tiden.
Kommentarene i pressen tyder på at vi fortsatt er i agurktiden.

De har nok startet arbeidet med å flytte ruta til CPH, evt få den nedlagt:D.

Jeg har lite formening om hva som er forventet av booking på en slik "sær-rute" men jeg synes artikkelen er konstruert på noe svak research.

Tror dagens agurk går til e24 og check-in:
agurk.jpg

Regner med at det kommer status på ruten etter noen måneder, har tross alt vært ferie...

Latterlige artikler. Vet "journalisten" i E24 eller det danske geniet i Checkin hvor mye belegg som gir fortjeneste for SAS da? (Ikke det at de vet noe som helst om det faktiske belegget). Hvis man skal lage en sak om alle flygninger som "bare" har 80% belegg forhåndsbestilt, så kan vi vel sitte her en stund... :)

De danskene, de danskene...

Hvordan er booking tallene på BA sin biz? Kan vel gi en pekepinn...

Ifølge Check-in skal salget på ruten være "svagt":

Full artikkel her: http://www.check-in.dk/svagt-forsalg-paa-ny-sas-rute-til-houston#.U-HG8hBCNeA

Hvorvidt det er "svagt" eller ikke har jeg ingen formening om. Lukter bitterhet lang vei..

Check-in.dk er bitre. Ser man på tidligere artikler og forventninger fra Check-in.dk om en Houston rute før den ble presentert, kan man jo begynne å lure. Det toppet seg kanskje mest da de bevisst eller ubevisst feilsiterte Møller Maersk om deres reaksjon på en Houston rute fra Norge.

For Check-in.dk er det tilsynelatende vanskelig å komme til den erkjenning at det norske markedet i stor grad er betydelig mer kjøpesterkt og business tung på flere oversjøiske destinasjoner enn sitt eget hjemmemarked. Det gjenspeiler seg i artikler om tema som bevisst utelater fakta presentert av selskaper og presse som samtidig ligger til grunn for deres egne artikler.

For øvrig så er 80% forhåndssalg på en slik rute så fantastisk godt at SAS nok vurderer om billettene er for billige! Kommer SAS over en snitt load på 80% er det et tegn på at etterspørselen fint tåler høyere priser. Så får vi bare kondolere at Dansk olje industri ikke denne gangen viste sin tyngde og betydning i Europa med en egen olje rute......

Check-in.dk er bitre. Ser man på tidligere artikler og forventninger fra Check-in.dk om en Houston rute før den ble presentert, kan man jo begynne å lure. Det toppet seg kanskje mest da de bevisst eller ubevisst feilsiterte Møller Maersk om deres reaksjon på en Houston rute fra Norge.

For Check-in.dk er det tilsynelatende vanskelig å komme til den erkjenning at det norske markedet i stor grad er betydelig mer kjøpesterkt og business tung på flere oversjøiske destinasjoner enn sitt eget hjemmemarked. Det gjenspeiler seg i artikler om tema som bevisst utelater fakta presentert av selskaper og presse som samtidig ligger til grunn for deres egne artikler.

Ja, når det kommer til visse emner kan sitet være lidt farvet. Håber ingen skærer alle danskere over en karm og tror, at vi alle håber på rutens fiasko. Personligt håber jeg på den er en succes, da indtjening herfra styrker SAS samlet set :)

Ja, når det kommer til visse emner kan sitet være lidt farvet. Håber ingen skærer alle danskere over en karm og tror, at vi alle håber på rutens fiasko. Personligt håber jeg på den er en succes, da indtjening herfra styrker SAS samlet set :)

Legger du kommentarfeltet på e24-artikkelen til grunn, er alle nordmenn idioter ;)

Som nevnt tidligere går det vel noen måneder før SAS kan konkludere med hvorvidt ruten er en suksess eller ikke. Skal selv benytte meg av ruten i høst, ser frem reisen.

Back