SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS skal ha pressekonferanse i SVG

Tenker det blir mer rundt 30 KNOK T/R for vanlige dødelige uten avtalepris eller rundt 20 KNOK for de selskapene som har (til tider veldig gode) avtalepriser med SK.

Tror man må opp et par knepp for at ruten skal gå rundt. Å fly langt med en 737 med få seter og uten cargo er relativt dyrt per sete. Og SAS har neppe mål å være rimeligst SVG-IAH

Tror man må opp et par knepp for at ruten skal gå rundt. Å fly langt med en 737 med få seter og uten cargo er relativt dyrt per sete. Og SAS har neppe mål å være rimeligst SVG-IAH

Sant nok. Også kan man vel ta det sedvanlig 'direkterute tillegget' også...

Re: SAS skal ha pressekonferanse i SVG - Annonserer SVG-IAH (offisielt)

Dette er kjempegode nyheter. Nå har SAS mulighet til å prøve ruten, og målgruppen er helt klart forretningsreisende. Hvis den skulle innfri - så kan de jo sette inn større materiell etterhvert.

Utrolig gøy! Håper det kommer inn connection flights fra BGO, ABZ, OSL, CPH osv.

Flyr SAS denne med eget kabinpersonell og egne piloter?

Transfermessig vil den nok være et alternativ for mange, conn fra NO, ABZ/CPH begge veier, uten altfor lang ventetid.

Utrolig gøy! Håper det kommer inn connection flights fra BGO, ABZ, OSL, CPH osv.

Flyr SAS denne med eget kabinpersonell og egne piloter?

Det er vel snakk om en wet-lease avtale og da vil normalt utleier (PrivatAir i dette tilfellet) stille komplett fly med besetning, vedlikehold etc. Så SAS vil antatt ikke bruke egne piloter eller kabinpersonale på denne ruten.

Dette til forskjell fra en dry-lease avtale hvor leietaker selv besørger ovenstående.

Tøft!

Det som blir spennende å se er hvor god betalingsviljen er.

Hvis det flyr 15 000 personer fra Stavangerområdet hvert år, eller ca 60 hver ukedag, så er det jo iallefall, teoretisk, mer enn nok å ta av, til å fylle dette flyet!

Jeg tror betalingsvilje er et godt poeng her. Av de 60 som flyr per ukedag er det ganske sikkert mange som ikke har anledning eller lov til å betale så mye som en billett på denne ruten må koste om SAS skal få dette lønnsomt.:)

Jeg stiller meg inntil videre undrende til lønnsomheten til denne ruten, men veldig artig for SVG og spennende av SAS å prøve seg selv om man vel kan spørre om dette er hva SAS burde prioritere nå.:fly;)

Tenker det blir mer rundt 30 KNOK T/R for vanlige dødelige uten avtalepris eller rundt 20 KNOK for de selskapene som har (til tider veldig gode) avtalepriser med SK.

Hvor mye høyere ligger kostnadene for en slik rute sammenlignet med SAS gjennomsnittlige CASK ganget opp med 140 seter som de "vanlige" 737-700 deres? Mellom SVG og IAH lander den på ca SEK 0.9M. Med 30k per sete en vei må man ha 30 betalende per tur for å nå nullen.

Last edited:

Denne ruta skal testes med en ID reise :
Det tror jeg nok du kan glemme alt om....Der kommer sikkert en embargo på ID travel på denne

Hilsen Ole

Jeg er også litt skeptisk, men det er helt klart en del som foregår bak kulissene her, så får vi håpe at avtalepriser og andre 'intensiver' er nok til å få ruta til å gå i pluss. Kostnadskontroll er nok også et nøkkelord her, og det er trolig rimelgere med 'full pakke' fra Privatair fremfor å satse på egne kabincrew.

Ser frem til å få den over hustaket mitt ihvertfall. ;)

Jeg er også litt skeptisk, men det er helt klart en del som foregår bak kulissene her, så får vi håpe at avtalepriser og andre 'intensiver' er nok til å få ruta til å gå i pluss. Kostnadskontroll er nok også et nøkkelord her, og det er trolig rimelgere med 'full pakke' fra Privatair fremfor å satse på egne kabincrew.

Ser frem til å få den over hustaket mitt ihvertfall. ;)

Spennende dette, men avtalepriser.... nja. SAS kan da umulig gå med på noen gode avtaler (sett fra kundens ståsted) på denne ruta. For det sier seg selv at prisen MÅ være høy.

Det blir spennende å se hvordan dette vil gå.

Spennende dette, men avtalepriser.... nja. SAS kan da umulig gå med på noen gode avtaler (sett fra kundens ståsted) på denne ruta. For det sier seg selv at prisen MÅ være høy.

.

Det er nok en forutsetning for å få garantert trafikk ... Høy pris må det være, men høy nok til at SAS kan tjene penger og 'lav' nok til at kundene vil bruke den.

Og så får vi håpe SAS er kreative nok til å døpe ruta SK917 tiil minne om Rolv Wesenlund og 'Stavanger Vold & Videeeo' .. :colgate:

Grattis etc etc... Blir jo litt alla BA0001 dette her. A318 LCY-JFK. Der er vel ikke billettene så sykt mye dyrere enn vanlig. Virker jo som om denne går riktig bra også, siden de økte på til 2 daglige.

Mangle bare pre-clearance på SVG nå. ;)

10 timer presset inni en 737-700 maskin... Blir spennendes da..

I følge planespotters, så har PrivatAir for tiden kun èn 737-700:

HB-IIQ Boeing 737-7CN(BBJ) 14.3 Years

Hmmm... Frister ikke veldig å fly over 10 timer i en 737-700.....

Last edited:

Det skal da gå fint med 10 timer C i en 737-700 så lenge det er godt stell, gode seter og IFE om bord :)

Hvor mye høyere ligger kostnadene for en slik rute sammenlignet med SAS gjennomsnittlige CASK ganget opp med 140 seter som de "vanlige" 737-700 deres? Mellom SVG og IAH lander den på ca SEK 0.9M. Med 30k per sete en vei må man ha 30 betalende per tur for å nå nullen.

Nå husker jeg ikke i farten hva SAS sin gjennomsnittlige CASK er, men om den er i størrelsesorden 75 øre/ASK med 140 seter ombord så snakker vi vel om 2,5kr per ASK med 40 seter ombord? Da snakker vi vel fort om nesten 40k t/r for å dekke kostnadene med fullt fly, men så er det normalt sett en god del besparelser på lengre distanser.

Hvor mye CASK går ned med en slik sektorlengde vet jeg imidlertid ikke (men mener å ha sett regnestykker hvor CASK fort kan nesten halveres når man går fra f.eks. 500km til 1000km sektorlengde). Hvis så CASK på en slik strekning heller ligger på ca 0,4kr per ASK så snakker vi vel om en break-even pris på ca 20k om alle 40 setene selges.

I følge planespotters, så har PrivatAir for tiden kun èn 737-700:

HB-IIQ Boeing 737-7CN(BBJ) 14.3 Years

Hmmm... Frister ikke veldig å fly i over 10 timer i en 15 år gammel 737-700.....

Zetzr: Har du sett bilder av kabinen? Ser ikke ut som en DY-maskin for å si det sånn...

B738: Hva er det som er så farlig fly med et fly som er fra rundt 14 år og fire måneder? Det er egentlig ganske vanlig for en vanlig flåte å være, hvis man ser seg litt om... så tror jeg heller ikke SAS lider om du ikke flyr med dem på denne ruten ;)

JA jeg vidste da godt, at når nu endelig SAS starter en rute op mellem SVG og IAH, så ville det straks komme...."frister ikke rigtig at bruge 10 timer en 15 årgammel B737"....jamen hvad der det så i vil ha`???? 1 dag gamle fly ????
Det virker som om det er så svært at gøre folk tilfredse nu om stunder, og allerede inden produktet er præsenteret, så er det galt...vent dog med kritik til alle har set eller prøvet det,,,så kan i kritisere det....Og hvad er så lige forskellen på en 15 år gammel B737 eller en 15år gammel A330 eller B767 ??? Og der er jo kun omkring 40 seats i den og ikke 128...
Hilsen Ole

Zetzr: Har du sett bilder av kabinen? Ser ikke ut som en DY-maskin for å si det sånn...

Dette skal være setene

2120387.jpg

http://www.vg.no/forbruker/reise/re...sflyvninger-til-usa-fra-stavanger/a/10138902/

Back