Mjolnir
ScanFlyer Gold
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)
Så ja, tror det er mulig å gå rett til neste gate, men man kan i teorien være uheldig. Nå fløy jeg faktisk fra kombigate med BA i fjor, men regner med ABZ òg flyttes dit hvis IAH av en eller annen grunn skulle gå fra kombigate.
Tilføyelse: layouten på SVG er i teorien lik OSL mtp. inndeling i innland, utland og non-schengen. Forskjellen er at det står en passbod ved inngangen til kombigatene fra utlandsdelen.
Nå er ikke jeg kjent på SVG, men hvordan fungerer en evt. transit Non-Schengen -> Non Schengen der? Må man gjennom noe, eller kan man bare gå fra gate til gate? Siden SAS skal prøve å selge ruten til Aberdeen. Jeg innbiller meg bare at via LHR må være enklere, der en bl.a. slipper ny sikkerhetskontroll (så lenge ABZ-LHR er en innenriksrute, i hvertfall).
Er det gjort noe mtp. å koordinere avgangsområde mellom ABZ og IAH? Per i dag går vel non-schengen flighter både fra den nye non-schengen-fløyen og fra de gamle kombigatene på motsatt side av schengen-delen. Jeg går ut fra at det vil være interesse hos diverse stakeholders at de som connecter fra Storbritannia ikke skal risikere å måtte gå ut av passkontrollen på den ene sida bare for å måtte gå gjennom igjen på den andre. Det beste hadde vel vært å få til TWOV, da det sikkert er en del fremmedarbeidere fra f.eks. India som jobber i UK som ikke uten videre kan passere passkontrollen i Norge.
Er stort sett Tyrkia som går av non-Schengen fra kombi-gate, UK både kommer og går i all hovedsak i ny-fløyen. Det foreligger visstnok en avtale mellom Avinor og SAS ang. bruken av nyfløyen i forbindelse med IAH-avgangen med tanke på "loungen", men er ikke helt sikker på hvordan det slår inn med tanke på evt. andre non-schengen avganger og annkomster i samme tidsrom...
Så ja, tror det er mulig å gå rett til neste gate, men man kan i teorien være uheldig. Nå fløy jeg faktisk fra kombigate med BA i fjor, men regner med ABZ òg flyttes dit hvis IAH av en eller annen grunn skulle gå fra kombigate.
Tilføyelse: layouten på SVG er i teorien lik OSL mtp. inndeling i innland, utland og non-schengen. Forskjellen er at det står en passbod ved inngangen til kombigatene fra utlandsdelen.
Last edited: