SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Nå er ikke jeg kjent på SVG, men hvordan fungerer en evt. transit Non-Schengen -> Non Schengen der? Må man gjennom noe, eller kan man bare gå fra gate til gate? Siden SAS skal prøve å selge ruten til Aberdeen. Jeg innbiller meg bare at via LHR må være enklere, der en bl.a. slipper ny sikkerhetskontroll (så lenge ABZ-LHR er en innenriksrute, i hvertfall).

Er det gjort noe mtp. å koordinere avgangsområde mellom ABZ og IAH? Per i dag går vel non-schengen flighter både fra den nye non-schengen-fløyen og fra de gamle kombigatene på motsatt side av schengen-delen. Jeg går ut fra at det vil være interesse hos diverse stakeholders at de som connecter fra Storbritannia ikke skal risikere å måtte gå ut av passkontrollen på den ene sida bare for å måtte gå gjennom igjen på den andre. Det beste hadde vel vært å få til TWOV, da det sikkert er en del fremmedarbeidere fra f.eks. India som jobber i UK som ikke uten videre kan passere passkontrollen i Norge.

Er stort sett Tyrkia som går av non-Schengen fra kombi-gate, UK både kommer og går i all hovedsak i ny-fløyen. Det foreligger visstnok en avtale mellom Avinor og SAS ang. bruken av nyfløyen i forbindelse med IAH-avgangen med tanke på "loungen", men er ikke helt sikker på hvordan det slår inn med tanke på evt. andre non-schengen avganger og annkomster i samme tidsrom...

Så ja, tror det er mulig å gå rett til neste gate, men man kan i teorien være uheldig. Nå fløy jeg faktisk fra kombigate med BA i fjor, men regner med ABZ òg flyttes dit hvis IAH av en eller annen grunn skulle gå fra kombigate.

Tilføyelse: layouten på SVG er i teorien lik OSL mtp. inndeling i innland, utland og non-schengen. Forskjellen er at det står en passbod ved inngangen til kombigatene fra utlandsdelen.

Last edited:

Har av en eller annen idiotisk grunn reist LHR-SVG-ABZ for ikke så lenge siden. Kan bekrefte at det bare var å gå fra gate til gate. Slippes rett av flyet og inn i non Schengen.

Opplevde å parkere på kombi gate forrige søndag når jeg kom inn fra LHR, da var det bussing til nye non Schengen området.

Rullebanen i Aberdeen er ikke allverdens lang så det å komme seg i lufta for å fly non-stop så langt vestover tror jeg ville bli en utfordring, selv med så få seter.

Hæ ?!

Hva har lengden på rullebanen å gjøre i dette tilfelle ?

Hæ ?!

Hva har lengden på rullebanen å gjøre i dette tilfelle ?

At de klarer å ta av med nok fuel?

Det er f.eks. tilfellet på LCY, der BA sin A318 drar innom Shannon for å fuele (samt la passasjerene gå gjennom amerikansk immigration og toll) fordi de ikke kan ta av fra LCY med fulle tanker.

Kommer også anpå hvilke faciliteter flyplassen har, eks. på OSL er det ikke mulig pga. manglende infrastruktur. (USA er "safe" ifht. ny security i EU)
Se der ja, i så fall er det bare å bli værende i non-schengen ved transfer til/fra IAH. Unntaket er dersom man får en flyvning til/fra en kombi-gate, men da holder man seg i alle fall i utlands-området på SVG. Ingen behov for å gå gjennom tollen med tilhørende ny runde gjennom sikkerhetskontrollen dersom du allerede er sjekket inn til neste fly...

På SVG er det mulig fordi det er felles område for både avgang og annkomst ;)

Kombigatene dere snakker om er ikke lenger i bruk til non-schengen trafikk. All non-schengen går fra 2. etasje på nye utlandsdelen. Gate 7/8/9/10A. Skulle flyet stå en annen plass blir det buss.

Så ja, tror det er mulig å gå rett til neste gate, men man kan i teorien være uheldig. Nå fløy jeg faktisk fra kombigate med BA i fjor, men regner med ABZ òg flyttes dit hvis IAH av en eller annen grunn skulle gå fra kombigate.

Tilføyelse: layouten på SVG er i teorien lik OSL mtp. inndeling i innland, utland og non-schengen. Forskjellen er at det står en passbod ved inngangen til kombigatene fra utlandsdelen.

I fjor (2013) var det kombigater på 14-15-16 her i SVG som kunne veksles mellom innland/utland/non-schengen. Dette ble det slutt på da nye Non-schengen åpnet tidligere i år (2014), gate 7-8-9-10A.

Dersom man kommer inn til SVG fra f.eks EDI, NCL, ABZ eller LHR og maskinen fortsetter videre på en innenlandsflyvning, blir passasjerer busset fra Innland til Non-Schengen, og motsatt dersom maskinen kommer fra en innenlandsflyvning og skal til en Non-Schengen destinasjon.

IAH maskinen står nesten fast på gate 8 da Gate Lounge befinner seg mellom 8 og 9. Kommer du da fra ABZ, EDI, NCL eller LHR og skal med denne maskinen vil du enten gå rett fra flyet og opp i Non-Schengen områder, eller du blir busset dit.
Det er ikke behov for å forlate dette området (gå igjennom passkontroll) dersom du skal videre til IAH.

I fjor (2013) var det kombigater på 14-15-16 her i SVG som kunne veksles mellom innland/utland/non-schengen. Dette ble det slutt på da nye Non-schengen åpnet tidligere i år (2014), gate 7-8-9-10A.
De er ikke helt ferdig med kombi-gate, er bl.a. en del Tyrkia-fly som har benyttet 14 i sommer (tur-retur)... Men eller forstår jeg det slik at Politiet kun motvillig setter seg i pass-bua ved 14 for non-Schengen avganger, de foretrekker helt klart det nye non-Schengen-området...

De er ikke helt ferdig med kombi-gate, er bl.a. en del Tyrkia-fly som har benyttet 14 i sommer (tur-retur)... Men eller forstår jeg det slik at Politiet kun motvillig setter seg i pass-bua ved 14 for non-Schengen avganger, de foretrekker helt klart det nye non-Schengen-området...

Nye gate 14 er bygget, og vel forsåvidt 15 og 16 ( muligens ) nettopp for Tyrkia type flygninger. Egen pass og tax-free i ankomstområdet for disse

[Moderator]

Fint hvis vi holder oss til spesifikke spørsmål og diskusjoner om SVG-IAH-ruten her. Diskusjoner om check-in.dk's syn på denne ruten, Skandinavisk luftfart og deres journalistikk tas i en egen tråd som ligger i Småprat.

[/Moderator]

Booket akkurat tur om 5 uker, og da var det kun 18 seter å velge i etter at jeg hadde gjort meg ferdig. Dette synes var et imponerende godt belegg så pass tidlig!

Booket akkurat tur om 5 uker, og da var det kun 18 seter å velge i etter at jeg hadde gjort meg ferdig. Dette synes var et imponerende godt belegg så pass tidlig!

Vi sender en stor takk til den danske oljeindustrien!;)

Ryktes at check inn kommer med reporasje fra Maersk første tur med Olje ruta. ( ok er fredag, litt bøll må være lov)

Da venter vi bare på første tripreport fra denne ruta:up:

Sitter på Gate 9, klar for ombordstigning i SK951. Kan bekrefte at det kun er noen få ledige seter i dag.

Registrerer at PrivatAir har fått instruksjon om hvordan glasset skal fylles .. Dette er fra 951 i dag :p

995645_10154610322695161_5180284518629321711_n.jpg

Dagens, skal SK spare tiøringer her også... Vel kronestykker multiplisert med x pax på hver tur x avganger etc.

Back