SAS starter København-Boston S16 (opb Privatair)

Re: SAS starter København-Boston S16 (opb Privatair)

Hvor skal de ta den ledige kapasiteten fra? Vil ikke de nye flyene være bundet opp mot MIA og LAX?

SAS vil få sin første A350 i 2018. Det kan være man forlænger aftalen med PrivatAir indtil det første fly leveres.

Klarer ikke LAX og HKG på 24 timer med en.

Jo i sammenhæng med andre ruter. HKG og ORD er to fly. LAX og EWR er to fly.

Jeg vil mene det giver et fly i overskud, men det kan være at meningen er at LN-RKP skal være det resservefly der var meningen fra starten, og ikke køre næsten fuldt program som nu.

Jo i sammenhæng med andre ruter. HKG og ORD er to fly. LAX og EWR er to fly.

Jeg vil mene det giver et fly i overskud, men det kan være at meningen er at LN-RKP skal være det resservefly der var meningen fra starten, og ikke køre næsten fuldt program som nu.

Det er riktig. RKP skal være reservefly.

Er nok ingen dum ide å benytte denne maskinen slik selv om jeg gjerne sett den fra OSL i stedet. Men det er jo tross alt SAS vi snakker om.

.

Er vel større potensial på København-Boston enn Oslo-Boston? Så skjønner ikke hvorfor vi heller skulle sett den fra Oslo i stedet.

Er vel større potensial på København-Boston enn Oslo-Boston? Så skjønner ikke hvorfor vi heller skulle sett den fra Oslo i stedet.

Jeg snakker ikke om hva "vi" mener. Jeg har OSL som min lokale flyplass der SAS tilbyr meget begrensede muligheter for meg som pax å komme meg både one- og nonstop til USA med sin ene EWR rute. Derfor skulle jeg gjerne sett den på OSL i stedet, noe som for øvrig heller ikke hadde vært helt utenkelig sett ift markedsgrunnlaget og den vesentlig tøffere konkurransen som er fra CPH til USA sammenlignet med OSL. Men jeg aksepterer at SAS og undertegnede ikke alltid er av samme oppfatning;).

SAS starter København-Boston S16 (opb Privatair)

Jeg snakker ikke om hva "vi" mener. Jeg har OSL som min lokale flyplass der SAS tilbyr meget begrensede muligheter for meg som pax å komme meg både one- og nonstop til USA med sin ene EWR rute. Derfor skulle jeg gjerne sett den på OSL i stedet, noe som for øvrig heller ikke hadde vært helt utenkelig sett ift markedsgrunnlaget og den vesentlig tøffere konkurransen som er fra CPH til USA sammenlignet med OSL. Men jeg aksepterer at SAS og undertegnede ikke alltid er av samme oppfatning;).

Ser at folk i Oslo-området, inkludert meg selv, gjerne skulle hatt slike ruter herfra. Men slike argumenter blir i lengden ganske forutsigbare. Mer interessant og viktig hva som er best for SAS og ikke for en selv.

Jeg synes at det SAS gjør nå med denne maskinen er svært spennende. Dersom SAS skulle få dette til å bli lønnsomt så håper jeg at det kan bane vei for flere operasjoner med lignende fly fra flere norske byer.

En A321-LR vil klare SVG/BGO/TRD-EWR og SVG/BGO/TRD/OSL-BOS hvis markedet finnes. Hadde vært kult med en slik maskin med 10C, 20Y+ og 90Y seter ombord. Business med 1-1 , Plus med 2-2 og GO med 3-3 konfigurasjon :)

SAS har såvidt jeg vet ingen planer om å handle inn 321LR .. Denne versjonen vil heller ikke være leveringsklar før i 2019.

Er klar over det ;)

Synes bare det hadde vært kult om CPH-BOS ruten åpnet dørene for noen nye forretningsideer hos SAS.

Hva er kostnaden pr sete ved et slikt fly sammenliknet med en A330?

Synes også dette er spennende. Kunne man bygget om et par egne -700 og brukt dem på f.eks. GOT-EWR og OSL-BOS? Så kunne 330 ta over dersom markedet er klar for det.

Privatair har 737-700 BBJ. SAS har kun vanlige -700.

737-700ER produseres vel fortsatt? Om de bestilte ett par kunne de starte ruter fra mindre skandinaviske byer/ruter med ikke nok demand til wb til USA

737-700ER produseres vel fortsatt? Om de bestilte ett par kunne de starte ruter fra mindre skandinaviske byer/ruter med ikke nok demand til wb til USA

Det kan fort bli en heller dårlig økonomisk løsning. Problemet med og bruke 737-700 på longhaul er at setekosten blir veldig høy, og det da er relativt få ruter hvor det er mulig og få høy nok yield til en tilfredsstillende inntjening. SAS starter CPH-BOS mer av nødvendighet, siden de må bruke flyet til noe, da de først blir kvitt det i 2017

I tillegg er det vel også sånn at hvis SAS skal begynne å fly interkontinentale ruter fra sekundære byer (kanskje med unntak av GOT?) så innebærer det at man må foreta en drastisk endring av forretningsmodell? Da går man jo plutselig bort fra hub-strategien og beveger seg mot punkt-til-punkt.

Kjenner jeg SAS rett kommer de til å sitte på gjerdet og se på at Norwegian og evt. andre starter opp slike ruter. Og så kommer SAS på banen når toget er gått....

Sikkert litt usaklig og urettferdig fremstilt, men det føles slik av og til. Man har dog sett noen positive lyspunkt i den siste tiden, så muligens er disse baktunge tidene nå forbi :-)

Espen

Når ca kan man forvente at bonusbilletter på denne ruten legges ut?

Kjenner jeg SAS rett kommer de til å sitte på gjerdet og se på at Norwegian og evt. andre starter opp slike ruter. Og så kommer SAS på banen når toget er gått....

Jaha? SAS starter jo Boston før Norwegian i alle fall. Og de starter altså fem nye langdistanseruter i løpet av ett år, men legger riktignok ned én.

En A321-LR vil klare SVG/BGO/TRD-EWR og SVG/BGO/TRD/OSL-BOS hvis markedet finnes. Hadde vært kult med en slik maskin med 10C, 20Y+ og 90Y seter ombord. Business med 1-1 , Plus med 2-2 og GO med 3-3 konfigurasjon :)

Likner litt på den American Airlines A320 ETOPS maskinen jeg tok fra LAX til Hawaii for en uke siden. Herlig å fly med A320 maskiner som er litt annerledes innredet.

Likner litt på den American Airlines A320 ETOPS maskinen jeg tok fra LAX til Hawaii for en uke siden. Herlig å fly med A320 maskiner som er litt annerledes innredet.

Var akkurat AA sine transcontinentale maskiner jeg tenkte på ;)

Back