SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Da må de finne er litt kreativ måte for å kunne definere eierandelen som overstiger 49% til å være europeisk. Men det finnes kanskje kreative måter her

Fra artikkelen:
"EU:s regelverk förbjuder enligt nyhetsbyrån att flygbolag från unionens 27 medlemsländer har ägare med bas utanför EU med mer än 50 procent av aktierna. Men enligt nyhetsbyrån är det möjligt att det går att räkna Apollos europeiska delar av fondens kapital som en EU-ägare."

Blir spennende om dette blir krise for Danmark som ser for seg å øke eierdelen i SAS.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Da må de finne er litt kreativ måte for å kunne definere eierandelen som overstiger 49% til å være europeisk. Men det finnes kanskje kreative måter her

Dette har de naturligvis tenkt ut på forhånd og det er veier rundt dette. Har vært gjort før. Det er mange "special purpose vehicle companies" der ute.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

EU-domstolen opphever godkjennelse av svensk og dansk koronastøtte til SAS

https://www.dn.no/luftfart/eu-domst...nsk-og-dansk-koronastotte-til-sas/2-1-1448711

Kort tid etter at det ble klart at EU-domstolen opphever godkjennelsen av pandemistøtten til Lufthansa, skjer det samme om kommisjonens godkjennelse svensk og dansk koronastøtte til SAS.

Ryanair hadde klaget inn dette. Avgjørelsen kan ankes, hvilket jeg vil tro skjer.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

EU-domstolen opphever godkjennelse av svensk og dansk koronastøtte til SAS

https://www.dn.no/luftfart/eu-domst...nsk-og-dansk-koronastotte-til-sas/2-1-1448711

Kort tid etter at det ble klart at EU-domstolen opphever godkjennelsen av pandemistøtten til Lufthansa, skjer det samme om kommisjonens godkjennelse svensk og dansk koronastøtte til SAS.

Ryanair hadde klaget inn dette. Avgjørelsen kan ankes, hvilket jeg vil tro skjer.


Hvilke konsekvenser kan dette medføre?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det er litt som med saken med vindmøllene på Fosen. Da det nødvendigvis ikke er støtten i seg selv om er dømt gal, men EU kommisjonens prosess rundt dette og med tilhørende vedtak som retten nå har underkjent

Dette er jo uansett penger som er utbetalt, og får man ikke godkjent det i ettertid eller gjennom ymse anker, så forsvinner jo fort hele kravet gjennom rekonstruksjonsprosessen som andre usikrede krav

Og det kommer sikkert til å surre og gå i rettsystemet i lang tid, til glede for advokatstanden :p
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dommeren sendte forslaget til kapitalinnhenting tilbake til ompuss, da det ble ønsket å endre noen av den danske stats rettigheter her

Normalt da blir det noen småjusteringer som må til, før det bankes gjennom

https://www.dn.no/luftfart/sas/apol...jennelse-av-sas-kapitalinnhenting/2-1-1436390

Som forventet, da var godkjenningen på plass. Uten at jeg har sett hva som måtte gjøres av endringer eller argumentasjon for å få den gjennom denne gangen

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...-approval-for-equity-solicitation-procedures/

SAS AB (“SAS” or the “Company”) announces that the U.S. Bankruptcy Court for the Southern District of New York (the “Court”) has approved SAS’ equity solicitation procedures. Through these procedures, SAS will run a competitive and broad solicitation process to secure the best available terms and conditions for new equity capita
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Q2 tallene var som forventet, men minus 1,4 mrd SEK, betyr at tapene i kvartaler primært kom i ferbuar og mars

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...emand--equity-solicitation-process-initiated/

FEBRUARY 2023–APRIL 2023

Revenue: MSEK 8,955 (7,048)
Income before tax (EBT): MSEK -1,414 (-1,557)
Income before tax and items affecting comparability: MSEK -1,561 (-1,613)
Net income for the period: MSEK -1,525 (-1,520)
Earnings per common share: SEK -0.21 (-0.21)
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Checkin.dk rapporterer de 2 A350 maskinene som forlot SAS flåten i vinter kommer ut på auksjon/tvangsauksjon i starten av juli
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Checkin.dk rapporterer de 2 A350 maskinene som forlot SAS flåten i vinter kommer ut på auksjon/tvangsauksjon i starten av juli

Er dette noe sas kan kjøpe tilbake? Hvor mange A-330/350/321-LR har sas nå?

Drømmer om at A-350 kommer tilbake på sfo snart.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Er dette noe sas kan kjøpe tilbake? Hvor mange A-330/350/321-LR har sas nå?

Drømmer om at A-350 kommer tilbake på sfo snart.
SAS har per nå 4 stk A350-900, 7 stk. A330-300 og 3 stk. A321LR.

Har også 2 stk. A350-900 i bestilling, men hva som skjer med disse er fremdeles uvist.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Nu kapas ARN-KLR på grund av lönsamhet:
Flygbolaget SAS meddelar nu att bolaget avvecklar flygtrafiken mellan Kalmar Öland Airport och Arlanda. Beslutet beror enligt bolaget på dålig lönsamhet på linjen.

Flygplatsens VD Ronny Lindberg är överraskad över SAS beslut.

– Det kom som en blixt från klar himmel.

https://sverigesradio.se/artikel/just-nu-sas-avvecklar-flygtrafiken-till-kalmar

Ja, klart man skulle bokat Braathens om alternativet var Xfly...
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Ska bli intressant att se om BRA höjer priserna nu när man får monopol på flygtrafiken Stockholm-Kalmar.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Budfristen for potensielle investorer er utsatt i fire uker, dog er det ennå ikke "ITA-takter" over det for det. Tidsplan for å fullføre ch.11 er nå rundt årsslutt

https://newsroom.aviator.aero/update-on-timeline-for-sas-equity-solicitation-process/

With the revised timeline, the new deadlines for potential investors to submit initial indications of interest and final bids are July 17, 2023 and September 18, 2023, respectively, approximately four weeks later than previously announced. SAS targets to complete its court-supervised process in the U.S. around year-end.
 
Back
Top