SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hva er det som gjør at man taper nesten 1 milliard på 1 måned? Er det pga konkursbeskyttelsen, eller ville de tapt 1 milliard om de ikke hadde vært i konkursbeskyttelse?

Hvor lenge kan dette holde på før det er over and out?

De har vel et genialt spareprogram, da. De hadde sikkert tapt enda mer uten, vil de nok hevde. Er sikkert ikke gratis å hente inn en hel del fly, og så ikke ha råd til crew...

Hva er det som gjør at man taper nesten 1 milliard på 1 måned? Er det pga konkursbeskyttelsen, eller ville de tapt 1 milliard om de ikke hadde vært i konkursbeskyttelse?

Nå vet jeg ikke tallene for februar, men tidligere måneder har store deler av kostnadene vært tilbakebetaling av lån.

Vi kan lage tippekonkurranse om det blir før eller rett etter nyttår :)

Nå vet jeg ikke tallene for februar, men tidligere måneder har store deler av kostnadene vært tilbakebetaling av lån.
Tilbakebetaling av lån har ingen resultateffekt.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk

Anko sier det helt innlysende, SAS var alt for sene med å gå inni CH.11

https://check-in.dk/nordiske-luftfartschefer-samlet-i-koebenhavn/

Nei, det var de ikke. Der er visse krav som må oppfylles før et selskap kan gå i chapter 11, og SAS gjorde ikke dette i juni ´22., uansett hvor mye de gjerne ville. Det var derfor pilotstreiken ble fremprovosert av ledelsen, det kunne ikke skje fort nok, og det var derfor SAS sto klar allerede neste morgen og filed Ch.11.

Det Anko sier litt underhåndet i artikkelen er at RG f***** up big time, sov i timen, og lot en gedigen sjanse til å reforhandle leasingavtaler under pandemien gå fra seg.

Nei, det var de ikke. Der er visse krav som må oppfylles før et selskap kan gå i chapter 11, og SAS gjorde ikke dette i juni ´22., uansett hvor mye de gjerne ville. Det var derfor pilotstreiken ble fremprovosert av ledelsen, det kunne ikke skje fort nok, og det var derfor SAS sto klar allerede neste morgen og filed Ch.11.

Det Anko sier litt underhåndet i artikkelen er at RG f***** up big time, sov i timen, og lot en gedigen sjanse til å reforhandle leasingavtaler under pandemien gå fra seg.

Hva slags krav mener du som gjelder her ?

Vi kan lage tippekonkurranse om det blir før eller rett etter nyttår :)

Deal! Jeg setter en halvliter på at SAS vil bestå, dog med statlig hjelp (sannsynligvis i vesentlig grad fra Danmark) og muligens ikke i sin nåværende struktur. Men SAS som merkenavn og salgskanal, ja. :drink

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Er det en sjanse for at SAS går konkurs i år? Tenker å bestille billetter til en reise i juni.

Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Er det en sjanse for at SAS går konkurs i år? Tenker å bestille billetter til en reise i juni.
Så lenge den danske staten er inne tror jeg aldri de går konkurs..

Sent fra min ThinkPhone by motorola via Tapatalk

Neppe, ettersom midt i rekonstruksjonsprosess. Har bestilt sommerferiebillettene med dem og er komfortabel med det.

Neppe, ettersom midt i rekonstruksjonsprosess.

Og alle ryktene på begge sidene av Atlanteren sier at det går riktig vei.

Fra pressemeldingen:

Furthermore, SAS expects to reach an adjusted negative EBT [1] of approximately SEK 4-5 billion in fiscal year 2023, given that many of the cost efficiencies of the SAS FORWARD plan are either ramping up over fiscal year 2023, or have been implemented but cannot be recognized in the Company’s financial results until post emergence from chapter 11, including cost savings resulting from the fleet restructuring.

Den siste er litt interessant og betyr vel at tallene som er presentert hittil fremstår dårligere enn hva de vil bli til slutt

Ting går tydeligvis fremover for SAS har nå annonsert neste steg, og starter arbeidet med å skaffe nye kapital, som endel av prosessen

Slik situasjonen i SAS er nå, er det gitt at folk vil invistere (kaste bort penger) i SAS? Hadde jeg vært rik tror jeg at jeg hadde plassert pengene andre steder enn i SAS.

Slik situasjonen i SAS er nå, er det gitt at folk vil invistere (kaste bort penger) i SAS? Hadde jeg vært rik tror jeg at jeg hadde plassert pengene andre steder enn i SAS.

Det kommer helt an på både hvordan dette blir priset, hvordan ser balansen ut etter chapter 11 prosessen og hvordan ser SAS sin business ut etter det. Og hva er tidshorisonten

Det er jo kanskje et klassisk eksempel på en sammenheng mellom risiko og avkastning. Og endel av de som er rike, har jo nettopp blitt det av å ta risiko

Det kommer helt an på både hvordan dette blir priset, hvordan ser balansen ut etter chapter 11 prosessen og hvordan ser SAS sin business ut etter det. Og hva er tidshorisonten

Det er jo kanskje et klassisk eksempel på en sammenheng mellom risiko og avkastning. Og endel av de som er rike, har jo nettopp blitt det av å ta risiko

Å gå inn mens kursen er på bunn, er som regel lurt. ;) Faren for at SAS går helt under, er nok lav nå.

Back