• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Det vil alltid gå litt tid før de får innkjørt prosedyrer og opplæring. Så ikke overraskende at det går litt 'tregere' med de første maskinene.

Det stemmer. Og det er derfor det er ekstra spennende å følge med på de første 10 flyene som får Starlink.

#1 - SE-ROM A320
#2 - LN-RGM A320
#3 - ??-???

SAS fly som har fått Starlink installert.

#1 - SE-ROM A320neo (7 år)
#2 - LN-RGM A320neo (9 år) (trolig installert)
#3 - SE-RZD A320neo (1 år) (trolig installert)
#4 - ??-???

Nå er SE-RZD ferdig, så det ser ut som de klarer å ferdigstille minst ett fly per natt.
SE-RSO stod ved siden av i natt, men der så jeg en lift ved halen, er det noen som vet hva andre jobber de gjør på Sola? (Jeg viste ikke SAS hadde noe aktivitet der lenger før jeg leste om denne jobben)

Så da blir det spennende å se om de bare installerer Starlink mandag til fredag eller om de også bruker helgene.

Så da blir det spennende å se om de bare installerer Starlink mandag til fredag eller om de også bruker helgene.
Jeg har vært en liten tur ute på Sola nå. Det står bare en maskin i hangaren, en Embraer E195LR (SE-RSN). Tidligere i uken har jeg sett to maskiner samtidig.

Starlink er jo fin fin teknologi. Da jeg jobba i fjellet på en DNT hytte var det Starlink som var internettet. Dnt har jo noen hytter som virkelig er langt unna mobildekning så tipper Starlink etterhvert er standarden der.

Det er bare SE-ROM som har fått installert per nå. RGM og RZD har ikke Starlink enda.
Fint å vite :-) Vet du hva arbeid som foregår der ute? Jeg trodde at hele det miljøet var nedlagt og borte. Det har jo vært lager, elektroverksted osv der ute i «nyere» tid.

Starlink er jo fin fin teknologi. Da jeg jobba i fjellet på en DNT hytte var det Starlink som var internettet. Dnt har jo noen hytter som virkelig er langt unna mobildekning så tipper Starlink etterhvert er standarden der.

Ja, Starlink er et bra produkt. Men opplastings hastigheten er elendig. Det blir spennende å se når trådløst internett får lik opp og ned hastighet (samme som fiber kabel).

For de fleste kunder så er det nedhastigheten som betyr noe. Og hvis «begrenset» opplasting er det som skal til for at færrest mulig skal kjøre samtaler i lufta så får vi vel leve godt med det.

For de fleste kunder så er det nedhastigheten som betyr noe. Og hvis «begrenset» opplasting er det som skal til for at færrest mulig skal kjøre samtaler i lufta så får vi vel leve godt med det.

Starlink er et veldig bra produkt til fly, og perfekt hastighet til det.
Vurderte om jeg skulle bytte det ut med fiber og teste Starlink, men for dårlig opplastings hastighet.

Tusen takk for info. Vet du noe om når maskin nr. 2 skal få Starlink?
Mot slutten av denne måneden ;)
Fint å vite :-) Vet du hva arbeid som foregår der ute? Jeg trodde at hele det miljøet var nedlagt og borte. Det har jo vært lager, elektroverksted osv der ute i «nyere» tid.
Miljøet har aldri vært nedlagt, selv om det har blitt mindre med årene. Både SAS og Norwegian har teknisk personell på Sola. SAS har planlagt line-vedlikehold på sine Airbus (319/320) og Embraer fly der, mens det som er igjen av Norwegian er mer som teknisk support på dag/kveldstid å regne.

Back