SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Jeg mistenker at leasing er stikkordet her. Ser ingenting i pressemeldingen om at flyene skal kjøpes.
Og som nevnt, det er ganske "lett" å få leaset fly om den faktiske eieren ser risikoen som lav - enten ved at leietaker har lomma full av penger eller at det er et marked om noe skulle skje.

Det ble sagt på pressekonferansen at de skal leases ja.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

DU bruker vel også eksportfinansiering på sine 787?
 
SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Betalning brukar väl ske vid överlämning av varan, alltså när planen levereras. Dit är det fem år...

Det er noen delbetalinger vel underveis også.

Ellers er finansiering (av hva det nå måtte være) en fascinerende kunstform ;)
 
SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Dersom flyene leases, blir det da LN-reg på de? Ref. tidligere diskusjoner om forskjeller i sikkerhet i leasingkontrakter i de ulike skandinaviske landene.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

I motsetning til A340 har A330 vært en gedigen suksess og moneymaker ( bl.a hos Thomas Cook Scandinavia). Den har en performance som ligger langt over A340. Og pilotene kan sannsynligvis fly mix (CCQ) A330 og A350 (når sistnevnte kommer) - noe som gir en økonomisk effekt.

Tally-Ho
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Og pilotene kan sannsynligvis fly mix (CCQ) A330 og A350 (når sistnevnte kommer) - noe som gir en økonomisk effekt.

Ihvertfall 330E, hvis det er noen forskjell fra den 'gamle'. Det ble poengtert i en eller annen artikkel jeg leste i går.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Var vel kun en liten innføring ifra 330 til 350. Og mener det sto en plass at det var en ukes kurs ifra 320 til 350?
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

A350 og A330 er planlagt på samme rating, tilsvarende B767 og B757.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Snart er vel kanskje å ta litt i..
 

Attachments

  • BS.jpg
    BS.jpg
    38.7 KB · Views: 1,056
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Det er helsides annonser i flere aviser idag hvor SAS skryter av de kommende flyene og ønsker kundene velkommen ombord i 2018. Hvem man skulle fly med i mellomtiden fant jeg ikke ut av fra annonsen.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Det er helsides annonser i flere aviser idag hvor SAS skryter av de kommende flyene og ønsker kundene velkommen ombord i 2018. Hvem man skulle fly med i mellomtiden fant jeg ikke ut av fra annonsen.


5 år går fort det!
Og i mellomtiden tror sikkert folk de skal ut å fly de nye flyene.
Ref. de som tror de har flydd med Norwegians nye dreamliner ;)
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

I dagens DN på nett står det litt mer om avtalen: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2637783.ece

I korte trekk, omtrent 50% rabatt, utsatt betaling til levering, og de fikk 2-3 år tidligere levering enn ventet.

Det er jo utrolig gode betingelser SAS har fått da. Kraftig framrykking i leveringskøen, 100% kreditt og attpåtil 50% rabatt (hørt store rabatter før, men ikke så store). Alt dette får de altså uten i det hele tatt skrive under på noe som er bindende. Emirates og andre må jo rive seg i håret. De får jo ikke på langt nær så gode villkår selv når de til og med kommitter seg med bindende kontrakter. Og da med ordre på 50+ fly. Ingen fler klager på de svenske SAS direktørene heretter, please.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Det er jo utrolig gode betingelser SAS har fått da. Kraftig framrykking i leveringskøen, 100% kreditt og attpåtil 50% rabatt (hørt store rabatter før, men ikke så store). Alt dette får de altså uten i det hele tatt skrive under på noe som er bindende. Emirates og andre må jo rive seg i håret. De får jo ikke på langt nær så gode villkår selv når de til og med kommitter seg med bindende kontrakter. Og da med ordre på 50+ fly. Ingen fler klager på de svenske SAS direktørene heretter, please.

Tror du selv på det du sier her?
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Det er jo utrolig gode betingelser SAS har fått da. Kraftig framrykking i leveringskøen, 100% kreditt og attpåtil 50% rabatt (hørt store rabatter før, men ikke så store). Alt dette får de altså uten i det hele tatt skrive under på noe som er bindende. Emirates og andre må jo rive seg i håret. De får jo ikke på langt nær så gode villkår selv når de til og med kommitter seg med bindende kontrakter. Og da med ordre på 50+ fly. Ingen fler klager på de svenske SAS direktørene heretter, please.

Uten å ha noe sammenligningsgrunnlag med andre avtaler på tilsvarende fly så er det vel ikke noe grunn til å spre så mye glede. For alt vi vet kan det være like mye Airbus som ønsker å få avtalen i boks, eller at andre får større rabatter.

Og så spørs det hele på hva kontrakten sier om fly blir forsinket, det har også sin pris.

-A
 
Back
Top