SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Hvorfor ikke ICN? Det bor mange nordmenn som jobber for norske og internasjonale selskaper i Korea som vil spare mye tid hvis de kunne fly direkte til Oslo istedet for å måtte fly f.eks. via AMS, CDG, LHR, o.s.v.

Mig bekendt så gider nordmænd ikke SAS, så hvorfor skulle SAS så lægge en ny langrute ud af OSL ?
Tror nok at der kommer en USA rute når de nye A321LR leveres, men en rute til Østen tror jeg ikke på
Hilsen Ole

Mig bekendt så gider nordmænd ikke SAS, så hvorfor skulle SAS så lægge en ny langrute ud af OSL ?
Tror nok at der kommer en USA rute når de nye A321LR leveres, men en rute til Østen tror jeg ikke på
Hilsen Ole

Dette stemmer jo overhodet ikke Ole.
SAS er det desidert største markedet SAS har, men når det gjelder langruter så er det en del begrensninger i forhold til antall mennesker som bor i nærheten av Gardermoen og at OSL ligger litt teit til for forbindelser fra Europa.
Men å si at Nordmenn ikke vil fly med SAS stemmer jo ikke.

Det sagt, SAS kommer nok ikke til å sette 350`n i trafikk ut av Oslo med det første.

Jeg tror nok at om alle interkontinentale reiser til SAS hadde gått via OSL så hadde man i Norge kunne sagt at det var helt riktig fordi "danskene gidder ikke SAS".

Jeg tror nok at om alle interkontinentale reiser til SAS hadde gått via OSL så hadde man i Norge kunne sagt at det var helt riktig fordi "danskene gidder ikke SAS".

Helt riktig, og det er hvordan man legger opp hubsystemet sitt.
SAS har, med rette, lagt sin hub til CPH. Hadde man valgt Oslo i sin tid ville nok ting vært noe annerledes i Københavnsområdet.

Hvorfor ikke ICN? Det bor mange nordmenn som jobber for norske og internasjonale selskaper i Korea som vil spare mye tid hvis de kunne fly direkte til Oslo istedet for å måtte fly f.eks. via AMS, CDG, LHR, o.s.v.

ICN er absolutt interessant forslag, men jeg tror likevel SIN er mer aktuelt som første direkte-rute til Asia fra Oslo, med tanke på Singapore Airlines sin HUB som smidig kan slusse videreforbindelse til Australia, sydlige Thailand, Malaysia, Indonesia og ikke minst Manilla og Filippinene som de siste årene har blitt et svært interessant marked for norsk virksomhet.

OSL-SIN blir neppe ruten den første a350 blir satt inn på. Tipper det blir maskin nr 3...så om ca 1,5-2 år frem i tid?

En OSL-SIN rute vil bety elendig flåteutnyttelse for SAS, men mindre de klarer slinge en maskin som kombinerer andre destinasjoner, men da trengs det langt flere ruter ut fra OSL. Grunnen til dette er at man ikke klarer OSL-SIN på 24 timer. Så det skjer neppe

Derimot er det da større sannsynlighet at SAS heller bygger videre på JV med Singapore Airlines, isteden for å fly ruten selv.

Her her vel overflygningsrettigheter en del å si for hvilken destinasjon man «velger».
Har heller ingen tro på SIN siden det finnes JV.

Slapp av, det kommer nok ingen nye IC ruter fra SAS fra OSL som vanlig....:lol:

Vilken MTOW kommer SAS A350-900 få?
A359 finns att beställa med flera olika Max Take Off Wights
Högsta MTOW för A350-900 är 280 ton.
SAS flygtekniker på Arlanda har gjort sin tekniska typkurs på Airbus A350 hos Qatar Airways i Doha.

Og de første 6 vikingnavnene har dukket opp ...

SE-RSA - Ingegerd Viking
SE-RSB – Hagbard Viking
SE-RSC – Orvar Odd Viking
SE-RSD – Halvard Viking
SE-RSE – Ingeborg Viking
SE-RSF – Hjalmar Viking

Er Andreas Viking ledig MOW ?;):cool:

Var antagelsen ikke, at SAS ville gå ud før sommeren med info om, hvor de ekstra fly sættes ind? Jeg tænker at SAS muligvis afventer udfaldet af folketingsvalget i Danmark, hvor en ny socialdemokratisk regering vil være under pres fra sine støttepartier i forhold til indførsel af en flyskat/afgift. Indførsel af afgifter i DK eller ej gør jo en forskel i forhold til rentabilitet og sammenligning af, hvor gunstige betingelserne er på tværs af de tre lande.

Var antagelsen ikke, at SAS ville gå ud før sommeren med info om, hvor de ekstra fly sættes ind? Jeg tænker at SAS muligvis afventer udfaldet af folketingsvalget i Danmark, hvor en ny socialdemokratisk regering vil være under pres fra sine støttepartier i forhold til indførsel af en flyskat/afgift. Indførsel af afgifter i DK eller ej gør jo en forskel i forhold til rentabilitet og sammenligning af, hvor gunstige betingelserne er på tværs af de tre lande.

Ligemeget hvad bliver der IKKE indført nogle flyafgifter, som det er set i Norge/Sverige.

Nå er det jo ikke engang sikkert det blir noen ekstra fly, eller om det blir noen før flere av A350 maskinene er levert. Avhengig av hva som skjer med A340 maskinene og om de kan brukes lønnsomt noe sted når det etterhvert blir erstattet av A350

Oljeprisen i kroner er jo på sitt høyeste siden 07-08, så det heller vel mot at 340-ene skrotes.

Back