SAS sitt resultat for Q2 presenteres 8. august

Er det fysisk mulig for SAS å reforhandle disse avtalene slik at den økonomiske "smellen" ikke blir like stor?

Historisk sett så er det vel ikke noe som tilsier at fagforeningene i SAS vil gå med på dette. Mulig viljen kommer hvis faren for konkurs blir stor nok.

Historisk sett så er det vel ikke noe som tilsier at fagforeningene i SAS vil gå med på dette. Mulig viljen kommer hvis faren for konkurs blir stor nok.

Nå har vel aldri konkursfare hindret enkelte fagforeninger fra å stå på kravene. Snarere tvert i mot.

Nå har vel aldri konkursfare hindret enkelte fagforeninger fra å stå på kravene. Snarere tvert i mot.

For å leke litt djevelens advokat her, så skjønner jeg om det føles surt for fagforeninger å reforhandle pensjonsavtaler. Ofte er det jo slik at man har fått bedre pensjonsavtaler istedenfor lønnsøkning. Slik har selskapet forbedret profitten på kort sikt. Satt på spissen må det føles litt som å måtte tilbakebetale lønnsøkningen man fikk i 1997.

Nå kjenner ikke jeg situasjonen i SAS, men i Detroit og div andre plasser i USA er dette en nogenlunde god parallel.

Satt opp mot en konkurs så har man kanskje ikke så mye valg, men SAS er ikke der enda basert på de tallene som er offentlige.

Satt opp mot en konkurs så har man kanskje ikke så mye valg, men SAS er ikke der enda basert på de tallene som er offentlige.

Det här är väl den viktigaste frågan man borde ha nu. Är det en verklig konkursrisk för SAS om inte pensionsskulden minskas eller går det något år till?

Personligen tror jag att de skandinaviska regeringarna kommer att känna sig tvingade att göra en nyemission om det är så illa men man vet ju aldrig.

Det här är väl den viktigaste frågan man borde ha nu. Är det en verklig konkursrisk för SAS om inte pensionsskulden minskas eller går det något år till?

Jeg tror ikke det er noen umiddelbar konkursrisiko. Selv om egenkapitalen reduseres drastisk, er det jo ikke noen endring i den faktiske situasjonen.

Kan SAS göra som Austrian Airlines och ge all kabinpersonal och alla piloter sparken?
För att sedan erbjuda anställning i ex Blue1 men till mycket lägre lönekostnader och långt sämre förmåner.

Back