Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Inspirert av tråden vurderes det å bygge en MD80 modell med drageskjema anno 1981.
Spørsmålet er om den skal lages i det vanlige klassiske skjemaet àla DC-9 eller en lettere modifisert versjon àla A300. Altså med litt knekk opp foran på stripen og tykk hvit stripe under den blå stripen langs vinduene.
Hva mener forumistene her?
SAS DC-9-80 var vel kanskje den maskinen i SAS flåten med flest Farge varianter, de 2 (3 ?) Grafitti maskinene - den blå og den røde- mener at det skulle være en grønn også men den ble kanskje aldri malt ?
Så var det Lillehammer OL flyet, som min kollega Molly i Norge tegnet og som fikk hennes design (jeg var it duden og hjalp Molly med farge laser printeren og så alle utkastene)
Og så var det Vegard Viking som skulle hente OL Vinnerne i Geneve, dog hadde ikke stakkars Vegard Viking rekkevidden med full last, så i hast ble en annen DC-9-80 døpt til Vegard Viking….
SAS DC-9-80 var vel kanskje den maskinen i SAS flåten med flest Farge varianter, de 2 (3 ?) Grafitti maskinene - den blå og den røde- mener at det skulle være en grønn også men den ble kanskje aldri malt ?
Så var det Lillehammer OL flyet, som min kollega Molly i Norge tegnet og som fikk hennes design (jeg var it duden og hjalp Molly med farge laser printeren og så alle utkastene)
Og så var det Vegard Viking som skulle hente OL Vinnerne i Geneve, dog hadde ikke stakkars Vegard Viking rekkevidden med full last, så i hast ble en annen DC-9-80 døpt til Vegard Viking….
MD-83 i Scanair maling- og regi fløy oss hjem fra Tenerife i 1993 (DC-10 `Baloo´på utreisen). Mener at jeg hadde en tur med den som Sas-maskin på FBU-HAU en gang og.
MD-83 i Scanair maling- og regi fløy oss hjem fra Tenerife i 1993 (DC-10 `Baloo´på utreisen).
De var konfigurert for utenlandstrafikk mens de var i SAS-farger, så de var kun unntaksvis på innland.
MD-80: på tampen av 80-tallet hadde vi en tur CPH-FBU i en maskin med helt nye, grå seter, kan det stemme at dette var tiltenkt hele MD-flåten, men at Sas etter kort tid forkastet ideen og beholdt de blå´ ?
En litt artig historie (sann) fra forum medlem EB som jobbet på SAS Park Royal og som pratet med Crewet fra Reno som skulle fly den første utleide maskinen til USA. De sjekket ut om morgenen og tidlig på ettermiddagen kom de tilbake og bestillte rom i 10 dager ! Maskinen var klar, men Crewet og Reno Air var ikke klar over SAS hadde EFIS Cockpit, så Crewet måtte sertifiseres på EFIS![]()
MD80 må da ha vært det mest behagelige flyet for passasjerene gjennom tidene, med forbehold om det er mye jeg ikke har fløyet så mange maskiner. Seating med 2+3 var fin, med skikkelige stoler. Fikk en plass foran i flyet så var det omtrent helt tyst.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.