Re: Tidlig påskeferie i Bangkok og Yangon
Mistet også det rimelig kurante setet jeg hadde på både BKK-SIN og SIN-CPH. Flyet til SIN ar visst nesten tomt så måtte endre pga vekt. Fikk byttet tilbake til setet "mitt" på CPH. Bulkhead. Med infant ved siden av. Nå får Bose QC15 vise hva de er gode for. Og sovetablettene fra USA. Skal ikke la babyen vinne. Er sikkert 23 ganger så gammel som den. Kan ikke la noe så lite vinne.
Men hoppet fremover i tid nå. Tilbake til nåtid. Kom meg gjennom alt av kontroller og inn i lounge. Thai concourse C. Hvor jeg ikke forstod hvor all spriten var. Tenkte at det var litt traust med bare øl, ikke engang vin. Så spiste litt mat og tenkte at dette må jeg få orden på.
Så jeg dro til EVA sin lounge ved gate F1. Jungeltrommen sa at det var godt utvalg der. Neida. Stengt. Svipptur innom loungen til Thai ved samme område for en drink jeg kunne mikse selv. Herlig. Litt mat. Viktig med rastepauser når man er på påsketur. Må holde seg hydrert. Eller noe slikt.
Så tilbake til Thai concourse C. Klarte å lese noen reviews og skjønte at det var en bemannet bar ved den andre inngangen. LAAAAANG tur tilbake.
Smakte derfor særdeles godt med en Moscow Mule og litt mat etter en 10 minutter lang gåtur.
Så på tide med ny drink. Bestilte en Glenmorangie av bartenderen som hadde tatt over skiftet. Søt jente. Men herre. Fikk nesten halve flasken i glasset mitt. Og en kruttsterk GT. Massssse whisky. Tror hun prøvde å skjenke meg. Det klarte hun.
Fant meg en stol med utsikt til menneskene som passerte på utsiden og koste meg med whiskyen min. Rakk en anselig mengde før det var Final Call. Oooops. Droppet å ta den siste desiliteren på styrten. Har da lært noe i løpet av mine 22 år.
Sitter på SQ972 til SIN nå. Merker jeg er mer enn salongberuset. Flyet har såvidt passasjerer. Tipper maks 5% belegg. Er seriøst ingen her. Måtte flyttes bakover pga vekt. 60A nå. Har litt utsikt da. Og nytt fly. Har visst USB-kontakt. Og strømuttak. Fjongt det. Er visst en A330-300. Husker ikke hva det var andre veien mellom SIN og BKK. Kan ikke si at det er nevneverdig forskjell.
Akkurat nå vil jeg bare sove. Kaptein sa det ble turbulens på turen. Til tider mye. Får bestille meg en Singapore Sling så jeg sikrer litt søvn. Klokken er tross alt snart halv 7. BarneTV er slutt. Det betyr sovetid. Dette kan jeg.
Alle har såklart ledig nabosete. Tror jeg bare skal stjele en 4-seter og sove der. Uansett. Har bestilt vegetar igjen så får maten først. Perfekt. Tok nettopp av. Dette flyet klarer faktisk å stige. SAS sine har jo problemer med det. Må vel vitse om curvature of the earth. Bla bla bla. Men nesten heeeeelt bakerst føles det enda brattere når de drar rattet tilbake foran i cockpiten. Ble nesten litt redd. Trenger nok en drink til. Neida. Joda. Neida. Vet ikke.
Ser lyn fra vinduet. Første gang jeg har sett det. Konge! Spennende å følge med på. Middag kom nettopp. Mehhh. Oriental vegetarian er ikke spesielt godt. Glad jeg har indian vegetarian på SIN-CPH. Tofu var uspiselig. Ris god. Grønnsakene går ned. Såvidt. De var ikke spesielt gode. Misforstå meg rett. Jeg spiser masse forskjellig. Ikke kresen. Eneste jeg ikke spiser er ting jeg ikke tåler. Og brunost. Æsj.
Desserten sugde forresten også. Er så glad jeg byttet om for to dager siden. Hadde egentlig omvendt. Indian på BKK-SIN og oriental på SIN-CPH.
Nå pumper iPoden ut god musikk. Hater å vente på drink-trallene. Er så langt fremme. Det er ulempen med spesialmat. De gir det mat men du må vente på drikke. Fikk nå bestilt meg en Singapore Sling. Greit nok det. Ingen favorittcocktail, men brukbar.
Satt på siste episode av Sherlock på. Hadde ikke rukket å se hele enda. Perfekt serie. Den er nydelig. Anbefales virkelig.
Fantastisk approach til SIN. Fullmåne og ankomst i mørket. Litt skyer. Månen lyste nydelig opp. Umulig å ta bilde da, men fantastisk vakkert. Bra innflyvning.
Stoppet på gate E37173948. Forferdelig langt vekk. Har nå gått en time. Enda ikke spor av skytrain. Føles ihvertfall sånn. Må til T3. Skriver denne rapporten live på rulleband. #trendy. Bra måte å bruke tid på. Skytrain endelig i sikte.
Litt mat. En drink. Alt jeg trenger. Litt Internett for å se om noen har ledd av bildet mitt med whiskyen jeg fikk. Det holder. Popper en sovetablett på vei ut av loungen og sovner med en gang jeg har funnet setet på flyet. Det er planen ihvertfall.
Kom selvfølgelig av Skytrain i en ende. Lounge i andre enden. Og gate B7 er tilbake samme vei jeg kom og så enda litt lengre. Noen hater meg. Mener vel jeg ikke trener nok enda jeg nettopp fornyet medlemskapet på treningssenteret. Aner håp. Ser rulletrappen.
Endelig fremme. I den litt triste gullstuen. Jaja. Mat har de. Og alkohol. Fant på egen drink. 1/3 hvit rom. 1/3 ananasjuice. 1/3 Sprite. Bittelitt brunt sukker. Tada! Ikke funnet på navn enda. Orker ikke å slutte å drikke enda. Kan ikke bli fyllesyk før jeg går på flyet så må bare fortsette. Sånn det fungerer. Oppturen bør slutte akkurat i det jeg sovner. Timing er alt. Tre drinker i loungen har jeg funnet ut at er perfekt. Så rett på fly. Dette er bombesikkert.
På vei til gate nå. 25 min til avgang. De sa det tok 10 minutter å gå. Gate stenger 10 minutter før avgang. Så 5 minutter margin. Perfekt. Tømmer en vannflaske på veien mens jeg går akkurat nå. Må skylle ned sovetabletter. Står de ikke skal kombineres med alkohol. Betyr vel ikke flere drinker nå. Eller noe.
Sikkerhetskontrollen ved gate rask og enkel. Rett på fly. Finner setet mitt. 50J. Ja. Midtsete. Men bulkhead. Skal visstnok være infant her også. Perfekt. Men nå er det 5 min til avgang og ingen spor enda. Håper det ikke blir noen. Da tar jeg vindu og vi får ledig midtsete. Hurra!
Varmt håndkle utlevert. Og de har bekreftet vegetarmaten min. Nam nam nam. Høflig kabinpersonale. "May I collect this please?" om varme håndklær. Liker det. Dessuten er de søte. Skal prøve å sjekke opp en Singapore Girl i natt. Lol. For en idé. Må jo gå bra.
Endte forøvrig på tre drinker i loungen i Singapore. Kjenner de nå. Litt fullere enn planlagt. Pluss sykt trøtt. Kommer til å sovne umiddelbart. 12t25min flytur. Bra natts søvn det.
Men så var det København da. Faen. Passkontroll, hente bagasje og sjekke inn på nytt. Kanskje krangling. Har 49.2 kg med meg på returen. 30kg fra Singapore. 20kg som *G. Men frykter krangling. I BKK sa de at SAS hadde piece concept og kunne derfor ikke sjekke inn hele veien. Gud. Blir garantert veiving med armer om de prøver å krangle på det. Har skjønt at det er måten man gjør det på. Veive med armene og løpe i sirkler.
Sovnet visst rett etter pushback. Sov i en god time. Våknet nettopp av at de delte ut appelsinjuice. Usikker på hvorfor. Er over midnatt. Tok likevel. Frekt å si nei til så pene jenter. Vindussetet forøvrig ledig. Sitter der. Usikker på hva som skjedde med baby. Bryr meg ikke. God plass. Ingen hyling. God stemning.
Våknet nettopp igjen. Eller, ble vekket. Stakkars flyvertinnene tør jo ikke å vekke meg. Måtte få sidemannen til å pirke borti meg. Sov i 15 minutter fra sist. Fikk mat. Samme som på utreise. Går fint ned. Litt uggen i magen. Bestilte pad thai i Yangon fra et vestlig sted som nattmat/frokost før morgenfly. La oss bare si at jeg aldri bestiller derfra igjen. Må jo selvfølgelig gå på den smellen når jeg skal reise i 30+ timer. Har nå klart å presse i meg halve middagen. Tar kvelden. 01:10 er klokken. Absolutt leggetid.
Gjeeeeesp. Klokken er 07:00 nå. Singapore-tid. Midt over fjellene ved Kabul/Dushanbe. Har flydd i 7 timer. 5 igjen pluss smårusk. Ikke full lengre heller. Bare sliten. Veldig sliten. Noen timer til med søvn gjør vel susen. Beinplassen er bra her på bulkhead. Har sovet i noen rare stillinger så plutselig ordentlig vondt i nedre del av venstre lår.
Ellers har de jo KrisWorld. Mye filmer. Våknet igjen cirka 3,5 timer ut fra København. Satt på Lone Survivor. Grei underholdning det. Frokost fikk jeg jammen meg også, og den var god. Hadde blant annet en potetstappe, dal (tykk linsesuppe) og diverse. Skal fortsette å bestille vegetarmat når jeg flyr. Dette fungerer fjell.
Står nå at vi har en time igjen. Betyr landing 06:30 i København. Fly til Stavanger går 08:15. Det bør jo gå greit. Rekker kanskje til og med en liten tur i gullkantinen for å ta et rundstykke i hånden. Håper jeg ihvertfall. Kan da umulig være så mange som flyr på morgenen på skjærtorsdag. Bare jeg som gjør slikt.
Kom rimelig raskt ut av flyet. Ingen kø i passkontroll. Bagasjen min kom rimelig fort, men merket meg at mye bagasje uten Priority-tagger kom først. Innsjekk av bagasje på nytt gikk bra og slapp å veive med armene.
Frokost ble inntatt i loungen med en kopp te. God te, middels frokost - men absolutt noe jeg trengte etter en laaaaang flytur. Ble også tid til å pusse tennene som ihvertfall hjelper litt. Snikbilder av folk som spiser frokost.
På tide å surre seg bort til riktig gate. A11. Helvete.