A340-500, Concorde og MD80

For å oppsummere:
- SQ er i en egen liga. I konsulentbransjen kaller vi dette "leading/best practice"
- A345 er det flotteste flyet, ever. Hadde SAS hatt litt guts hadde de tatt 9V-SGB (flyet som jeg fløy med), som er stored i Frankrike, inn i sin fleet ;) Da får dem ivartfall en 101% loyal kunde (nå er jeg vel 60-70% loyal :P ).
- MegaDo var kjempe gøy, og jeg håper å få delta på flere i fremtiden (har ikke klart det siden MD80)
- Concorde var svært interessant, anbefaler sterkt hele Museum of Flight. Tar fort 5-6 timer for å se på alt
- TK var meget bra, og jeg har i ettertid også flydd dem mellom HKG-IST-OSL-IST-PEK med oppgradering på siste strekket. Håper de blir bedre på informasjonsflyt, så blir de virkelig gode i mine øyne.
- Verdens lengste flight var en liten drøm, og ja, jeg var siste mann av flyet :P Den lengste nå er SYD-DFW, og kanskje om noen år får vi Europa-Australia med TK mellom IST-SYD. Det blir isåfall min neste tur til Australia/New Zealand. Lange flights er herlig avslappende, spesielt i C.

Siden denne turen har det blitt en del andre turer som jeg mer enn gjerne forteller om ved neste Fly&Øl/julebord/osv. - vi sees! :)

PS! Tidligere trip reports:
1) 2012-02-28: YVR-LAX-SYD-MEL-LAX-YVR Oktober 2011
2) 2012-06-18: Min siste studie-reise
3) 2012-08-19: Ufrivillig (sommer)ferie fra (vinter)ferien

Takk for en flott rapport, vet selv at det tar tid aa publisere rapporter har en halvskrevet fra Stillehavet som nok boer komme paa plass.

De fire Logo'ene du ser rundt U.S. er som du antyder selskapene som over tid har blitt til US Airways. Paa toppen er det PSA som var det foerste Low Fare selskapet i USA (som faktisk var modell for Southwest) PSA startet Low Fare mellom LAX og SFO med Lockhead Electra og hadde et solid rutenett fra San Diego i syd til Bellingham i nord, de er verdt en trip rapport (dog fra 1982).
Neste er Piedmont som var selskap # 2 inn i det som ut viklet seg til US Airways, litt kjent for en 737-200 som mistet (fysisk) en motor ved avgang O'Hare og landet uten noen skader, skikkelig pilot haandarbeide (banner i flyprat kirken).
Saa er det America West - som i versjon 1.0 var et supert selskap, skikkelig god inflight service til og med gratis alkohol - men de 4 ex KLM 727-200'ene ble nok for mye (kun 2 kom i trafikk tror) dog litt stilig aa fly 747 mellom PHX og LAS !
Tilslutt er det Allegheny som kanskje ikke akkurat var det mest populaere selskap, de "maatte" rebrande seg selv til USAir og det er vel nettopp Alleghenys Service nivaa de 3 andre har maatte synke ned paa (her er det sikkert et fancy MBA uttrykk som kan erstatte skit daarlig kunde respekt).

Jo jeg bor paa Bainbridge og det er fergen vaar, jeg bare jobber litt globalt - og du startet reisen sammen med "Flypratere" og jeg ser at vi hadde samme flight fra Seattle til Frankfurt, saa det er alltid en Flyprater i naarheten (en av de faa gangene jeg hadde Business Class).

Takk for en super rapport!

Eneste som er litt skummelt med slike (som omhandler MD80) er at jeg får lyst til å spille Airline Empires og støvsuge markedet for gamle MD.

Og jeg krysser fingrene for at noen halvgalninger med for mange penger forstår at det eneste riktige er å starte flyselskap hvor driften baseres på MD80 familien.

Takk for en fantastisk rapport om en enda mer fantastisk tur! Liker også A345 best av de store bussene. Fikk heldigvis en tur med Thai i C når de fløy disse på OSL. For å få logget A342 må man vel til Argentina eller Sør-Afrika?

Fantastisk rapport, Petter. Denne har vi ventet lenge på ;) men vi ventet ikke forgjeves! Supert :) Og takk for en hyggelig MD80-charter!

Så fint at du likte vannsøylen og vingebilde på OSL ;) Ellers en superduper rapport som får reiselysten til å koke over.

Back