SAS Q1

Bonus-programmet er vel der for å skape lojalitet. Så kundene velger SAS fremfor andre, selv om billett prisene til SAS er dyrere. Ettersom SAS ikke har en orgentlig bonusprogram på norsk innenriks så er det vel temmelig vanskelig å differansiere seg fra Norwegian. Vil tro at vist bonuspoeng blit tillatt på noen strekninger så popper den en innenriks lounge opp i Oslo. Fast-track på innenlands kommer.

Men jeg skal ikke overdrive effekten av dette i SAS-konsernet. Men på de aktuelle rutene tror jeg det kan skape større lojalitet til SAS og dermed større salg av premium billetter.

Vel, men dersom bonus-forbud forsvinner, sa vil DY i lignende grad innföre poenger. Det vil ikke endre den store konkurranse-situasjonen. Likevel vil begge selskaper ha betydelige displacement costs pa sine beste flygninger. Det er ikke smapenger som vi snakker om, men million-belöp. Man kan faktisk regne ut hvor mye hver eneste poeng som er delt ut koster SAS.

SAS har alrede per idag alle muligheter for a kunne forbedre og differensere seg i sitt produkt og tilpasse seg konkurransen. De ma finne en svar til e.g. en easyJet som har na lansert flexible billetter til 99€ one-way. Her ma noe med heile produkt skje. Det ma virkelige goodies til som overbeviser en kunde a kjöpe hos SAS. Men da ma man lytte til sine kunder og höre hva de vil ha. Og man ma avgjöre om man vil fly volum til harry priser eller high-yield traffic, som ikke viser disse helt store volumer. Jeg har personlig ikke truffet en high-yield kunde som har valgt bort en selskap bare fordi det ikke ga lengre poenger. De argumenter og begrunnelser som kommer er andre, og SAS kjenner disse gode. Skulle man iallefall tro.

Vel, men dersom bonus-forbud forsvinner, sa vil DY i lignende grad innföre poenger. Det vil ikke endre den store konkurranse-situasjonen. Likevel vil begge selskaper ha betydelige displacement costs pa sine beste flygninger. Det er ikke smapenger som vi snakker om, men million-belöp. Man kan faktisk regne ut hvor mye hver eneste poeng som er delt ut koster SAS.

SAS har alrede per idag alle muligheter for a kunne forbedre og differensere seg i sitt produkt og tilpasse seg konkurransen. De ma finne en svar til e.g. en easyJet som har na lansert flexible billetter til 99€ one-way. Her ma noe med heile produkt skje. Det ma virkelige goodies til som overbeviser en kunde a kjöpe hos SAS. Men da ma man lytte til sine kunder og höre hva de vil ha. Og man ma avgjöre om man vil fly volum til harry priser eller high-yield traffic, som ikke viser disse helt store volumer. Jeg har personlig ikke truffet en high-yield kunde som har valgt bort en selskap bare fordi det ikke ga lengre poenger. De argumenter og begrunnelser som kommer er andre, og SAS kjenner disse gode. Skulle man iallefall tro.

DY har allerede i dag et bonusprogram. Det gir cashpoints. Men bonusprogrammet dems gir ikke noen andre fordeler som SAS gir til EBS og EBG. At Norwegian skal komme opp med tilsvarene fordeler som EB anser jeg som lite trolig. For mange tror jeg det er vel så viktig å få annerkjennelse som EBG som å "tjene" de 750 poengene som EB gir. Jeg vil anta at folk som kjøper fleksible billetter er folk som reiser mye og gjennom jobb. Det er disse kundene som er villig til å betale litt mer for billettene. Dermed er EB en god måte å få folk lojale på.

Årsak i følge SAS gang på gang, er høyere drivstoffkostnader og økt konkurranse.

Men oljeprisen har faktisk økt, og det har den også gjort gang på gang, og Norwegian samt andre har forbedret produktet sitt.

Ja, det er da naturlig. Så jeg skjønner ikke hva du vil fram til her.

Poenget mitt skulle være at drivstoffprisen øker for alle, og ikke kun SK. Når jeg leste ditt innlegg hvor du svarte til LN-GTA leste jeg det som om det var ekslusivt for SK, de andre selskapene har forbedret sitt produkt, som jeg quotet.

Jeg ser jo at det ikke nødvendigvis var riktig tolket, nå.

Vidar

BU662 har mange gode poenger. SAS dilemma er at deres produkt skiller seg for lite fra DY
til at de kan øke prisene nevneverdig. DY kan leve med denne situasjonen mye lenger enn SAS.
SK må altså foreta seg noe da de aldri vil komme ned på DY' kostnadsnivå.
Å forbedre produktet betyr økte kostnader og investeringer på kort sikt, og det har de vel rett og slett
ikke råd til nå. Så dette ser ikke veldig lyst ut.

Sett i ett historisk perspektiv har jo SAS klart å havne i denne situasjonen helt på egenhånd
takket være både udugelig ledelse og grådige fagforeninger. Snuoperasjonene har tatt altfor lang tid.
30 milliarder (eller hva det er) i fremtidige pensjonsforpliktelser som vil møte dem i døra snart vil gjøre
oppgaven med å holde skuta flytende på sikt meget vanskelig. Noen økonomer mener de allerede
er insolvente (negativ egenkapital) hvis man tar med den reelle pensjons-gjelden de har.

Tror desverre at eneste mulighet for SK nå er hvis DY får seriøse problemer av ett eller annet slag.

W

I 4-excellence staregien så var det vel snakk om å innføre eco extra på innenriks. Noen som vet når dette skjer? Dette må vel være en produktforbedring for mange sk-kunder. Og en måte å differensiere seg på fra DY.

I 4-excellence staregien så var det vel snakk om å innføre eco extra på innenriks. Noen som vet når dette skjer? Dette må vel være en produktforbedring for mange sk-kunder. Og en måte å differensiere seg på fra DY.

Hvilken fordel gir dette? Gratis kald mat på en flytur på 0,50-2 timer?
Ikke verdt mange kronene ekstra det.
Fordelen SK vs DY idag er, Kaffe 20kr + bagasje 50/100kr og gratis avis 15/20kr.
Fordelen DY er internett på noen flygninger men så kort som innenlands er gidder jeg ikke bruke det uansett

Last edited:
BU662 har mange gode poenger. SAS dilemma er at deres produkt skiller seg for lite fra DY
til at de kan øke prisene nevneverdig. DY kan leve med denne situasjonen mye lenger enn SAS.
SK må altså foreta seg noe da de aldri vil komme ned på DY' kostnadsnivå.
Å forbedre produktet betyr økte kostnader og investeringer på kort sikt, og det har de vel rett og slett
ikke råd til nå. Så dette ser ikke veldig lyst ut.

Sett i ett historisk perspektiv har jo SAS klart å havne i denne situasjonen helt på egenhånd
takket være både udugelig ledelse og grådige fagforeninger. Snuoperasjonene har tatt altfor lang tid.
30 milliarder (eller hva det er) i fremtidige pensjonsforpliktelser som vil møte dem i døra snart vil gjøre
oppgaven med å holde skuta flytende på sikt meget vanskelig. Noen økonomer mener de allerede
er insolvente (negativ egenkapital) hvis man tar med den reelle pensjons-gjelden de har.

Tror desverre at eneste mulighet for SK nå er hvis DY får seriøse problemer av ett eller annet slag.

W

Absolutt!!! [Her havner vi ved en punktum hvor det lönner seg a skille ut denne delen av diskusjonen i en nytt trad. Hallo Moderatorer ;) ]

Bare tenk deg dette Scenario: "MR(S). BUSINESS" skal reise OSL-SVG-OSL for en dagstur pa jobb. Möte i bransjen, kostnader spiller ingen rulle.

Hvilke prioritaeter har "MR(S). BUSINESS"

*
*
*

Jeg garanterer deg, ingen av disse tre stjerner som jeg har lagt her, har noe med Bonus a gjöre. Dersom SK forstar disse 3 nökkel-kravene, sa har de iallefall 2 ting hvor de markant kan forbedre sitt produkt. Og dersom man har gjord dette, sa kan man ogsa krever höyre priser for dette nye produkt.

Eller for a spisse dette til. Bonus er en grei middel i 80-tallene, men vi lever na i 2012 og da ma man tilby lösninger som er pa höyde av tida og ikke langt bakvendt.

Hvilken fordel gir dette? Gratis kald mat på en flytur på 0,50-2 timer?
Ikke verdt mange kronene ekstra det

Høyere poengopptjening (SAS har andre innenriks ruter enn de norske), og mat som du skriver. Men hvordan mener du SAS skal differensiere seg da?

Høyere poengopptjening (SAS har andre innenriks ruter enn de norske), og mat som du skriver. Men hvordan mener du SAS skal differensiere seg da?

Prioritert boarding,prioritert bagasje,blokkert midtsete og lounge innenlands så snakker vi ting som er verdt ekstra penger. Men da blir det mere ett business produkt. Ikke så stor tro på eco extra dessverre.

Last edited:
Prioritert boarding,prioritert bagasje,blokkert midtsete og lounge innenlands så snakker vi ting som er verdt ekstra penger. Men da blir det mere ett business produkt. Ikke så stor tro på eco extra desverre.

Men dette får du jo ved å ha et bra bonusprogram. Disse tingene du ramser opp er ve alle fordeler som gis til EBG.(Utenom seat-block, som jeg tipper kommer snart)

Fordelen SK vs DY idag er, Kaffe 20kr + bagasje 50/100kr og gratis avis 15/20kr.
Fordelen DY er internett på noen flygninger men så kort som innenlands er gidder jeg ikke bruke det uansett

Mulig det er slik turister ser på situasjonen. De som reiser mye har andre ting som er viktig, og definitivt verdt en høyere billettpris.

Men dette får du jo ved å ha et bra bonusprogram. Disse tingene du ramser opp er ve alle fordeler som gis til EBG.(Utenom seat-block, som jeg tipper kommer snart)

For de som reiser nok ja. Jeg har 20-30 reiser i året og jeg kunne også tenkt å betale for disse fordelene (dvs jobben betaler) uten å måtte ta mileage run for å komme opp på gull fordeler.

Nei, det gjör de faktisk ikke. Slik som EBG er na bygged sa er det bare en supplement til produkt som gir noen av disse ting som skulle ha faktisk del av en full flex produkt uansett.

Hva er vitsen med a la kundene först betale mange ganger for en sub-par produkt bare for at de etterpa fa disse ting som de skulle ha hatt ved förste reisen?!? Dette er logikken av den katoliske kirken. Men det er ikke en logikk for en service- og kundeorientert flyselskap!!!

Bonus ma bli BONUNS, dvs pa toppen, men det kan ikke vaere slik at man först skiller ut deler av produkted bare for a kunne presentere disse senere som Bonus. Dette er en arsak hvorfor de andre konkurrenter klarer a kapre sa mange high-yield pax fra SK.

Nei, det gjör de faktisk ikke. Slik som EBG er na bygged sa er det bare en supplement til produkt som gir noen av disse ting som skulle ha faktisk del av en full flex produkt uansett.

Fordelene for EBG og Flex innenriks / Economy Extra er temmelig like.
-Pri bagasje (hvis det virker)
-Tilgang til lounge (kun utenriks)
-Egen innsjekk/bag drop
-Fast-track (kun utenriks)
-Setevalg ved bestilling

Det er små forskjeller, som f.eks. Extra har servering, EBG i M får ikke noe osv.

Helt enig i at SAS bør komme med noe som gir merverdi, som f.eks. lounge innenriks, fast-track innenriks, seteblokkering osv.

Prioritert boarding,prioritert bagasje,blokkert midtsete og lounge innenlands så snakker vi ting som er verdt ekstra penger. Men da blir det mere ett business produkt. Ikke så stor tro på eco extra dessverre.

Fordelene for EBG og Flex innenriks / Economy Extra er temmelig like.
-Pri bagasje (hvis det virker)
-Tilgang til lounge (kun utenriks)
-Egen innsjekk/bag drop
-Fast-track (kun utenriks)
-Setevalg ved bestilling

Det er små forskjeller, som f.eks. Extra har servering, EBG i M får ikke noe osv.

Helt enig i at SAS bør komme med noe som gir merverdi, som f.eks. lounge innenriks, fast-track innenriks, seteblokkering osv.

Ingen av de fordele du nevner er fordeler som gis full flex billetter. Full flex er fortsatt em økonomi billett. Derfor vil eco extra innenlands være med på å differensiere seg fra Norwegian.

Ingen av de fordele du nevner er fordeler som gis full flex billetter. Full flex er fortsatt em økonomi billett. Derfor vil eco extra innenlands være med på å differensiere seg fra Norwegian.

Nei, full flex bookes i C. Flex bookes som regel i D,J og Z. Man har egen innsjekk på OSL(business, som man kan bruke når man har en billett i C,D,J og Z), prioritert bagasje (sjekk inn i automat og "priority" er skrevet med svart på bagasjetagen, man får som regel også en rød sticker ved bagdrop). Dessuten får man ta med mer bagasje og setevalg ved bestilling. Det har i alle fall jeg hatt de årene jeg fløy på den typen billetter uten status.

Diffrensieringen burde først og fremst økes til
-Blokkert midtsete
-Fast-track innenriks
-Lounge innenriks
-Gratis drikkeservering. Mat er ikke så farlig.

Last edited:
Nei, full flex bookes i C og D. Flex bookes i J og Z. Man har egen innsjekk på OSL(business, som man kan bruke når man har en billett i C,D,J og Z), prioritert bagasje (sjekk inn i automat og "priority" er skrevet med svart på bagasjetagen, man får som regel også en rød sticker ved bagdrop). Dessuten får man ta med mer bagasje og setevalg ved bestilling. Det har i alle fall jeg hatt de årene jeg fløy på den typen billetter uten status.

-Blokkert midtsete
-Fast-track innenriks
-Lounge innenriks

Ok. Jeg har ikke flydd på flex-billett innenriks, og fant ingenting på sas sine hjemmesider. Kanskje dette burde kommuniseres bedre ;)

Nei, full flex bookes i C. Flex bookes som regel i D,J og Z. Man har egen innsjekk på OSL(business, som man kan bruke når man har en billett i C,D,J og Z), prioritert bagasje (sjekk inn i automat og "priority" er skrevet med svart på bagasjetagen, man får som regel også en rød sticker ved bagdrop). Dessuten får man ta med mer bagasje og setevalg ved bestilling. Det har i alle fall jeg hatt de årene jeg fløy på den typen billetter uten status.

-Blokkert midtsete
-Fast-track innenriks
-Lounge innenriks

Er fast track kun for utenriks? Det er jo felles security.....

Back