Det ligger vel litt i kortene til SAS at 2012 kommer til å bli dårlig når de skal satse mer på fritidsmarkede. For å ha sjans i dette markedet må de jo ha lave priser... og når de dreier mot fritidssegmentet samtidig som fuelprisene slår inn for fullt er jo året kjørt.
SAS' satsing på fritidsmarkedet handler jo først og fremst om at flyflåten brukes intensivt i sommermånedene, særlig fra ca. 1. juli til ca. 15. august, ikke at de egentlig har endret strategi og flyttet kapasitet fra "ordinære" ruter. Ellers er jeg ikke enig i at fritidsmarkedet må ha lave priser. Om sommeren kan både SAS og Norwegian skru opp prisene til et helt hinsides nivå til populære feriedestinasjoner nettopp fordi folk er villige til å betale for det. Jo flere fly SAS og Norwegian kan ha til Alicante, Malaga, Nice, Dubrovnik, Split, Antalya og de greske øyer på sommeren, desto bedre for dem. Fritidsmarkedet er bedre business enn forretningsmarkedet om sommeren.