SAS Q1

Det ligger vel litt i kortene til SAS at 2012 kommer til å bli dårlig når de skal satse mer på fritidsmarkede. For å ha sjans i dette markedet må de jo ha lave priser... og når de dreier mot fritidssegmentet samtidig som fuelprisene slår inn for fullt er jo året kjørt.

SAS' satsing på fritidsmarkedet handler jo først og fremst om at flyflåten brukes intensivt i sommermånedene, særlig fra ca. 1. juli til ca. 15. august, ikke at de egentlig har endret strategi og flyttet kapasitet fra "ordinære" ruter. Ellers er jeg ikke enig i at fritidsmarkedet må ha lave priser. Om sommeren kan både SAS og Norwegian skru opp prisene til et helt hinsides nivå til populære feriedestinasjoner nettopp fordi folk er villige til å betale for det. Jo flere fly SAS og Norwegian kan ha til Alicante, Malaga, Nice, Dubrovnik, Split, Antalya og de greske øyer på sommeren, desto bedre for dem. Fritidsmarkedet er bedre business enn forretningsmarkedet om sommeren.

Mitt inntrykk er at SAS har hatt en større vekst på innenlands fra Oslo sammenliknet med Norwegian den siste tiden. Norwegian er absolutt en fullverdig konkurrert, men det er lenge siden de økte på de store innenlandsrutene. Norwegian tilbyr (fortsatt) 12-13 daglige til Bergen og Trondheim, mens SAS har økt litt og er oppe i 16-17 daglige. Til Stavanger var SAS dobbelt så store i vinter med 8 mot 16 avganger - nå har Norwegian lagt noe på seg og har 11, mens SAS har 16-17. Til Tromsø har Norwegian fem daglige og SAS har ni. Det er et interessant spørsmål hvor mye ekstra SAS tjener (og hvor mye mer det koster) å ha så mange flere avganger.

Godt mulig at dette er tilfeldig, men på to uker har SAS kansellert avgangen min mellom Oslo og Stavanger 2 ganger. Høy frekvens gjør det lettere å kansellere enn lav frekvens. Konsekvensen ble at jeg kom frem 35 min for sent for to uker siden, og 30 minutter for tidlig denne uka.
Har SAS for mange avganger i forhold til trafikken? Det var ledige seter på "nabo-avgangen" både i dag og for to uker siden.
Halvtimersavganger er gull verdt når man ikke vet hva dagen bringer. Jeg endte med å endre både tur og retur i dag, selv om billetten ble kjøpt på morgenkvisten ^_^

Last edited:
Halvtimersavganger er gull verdt når man ikke vet hva dagen bringer. Jeg endte med å endre både tur og retur i dag, selv om billetten ble kjøpt på morgenkvisten ^_^

Sikkert fint med hyppige avganger, men trenger man strengt tatt avganger som er omtrent like hyppige som bussen til byen...?;)

Du og andre har vel indikert at antall avganger kanskje synes å være noe overdimensjonert i forhold til trafikken, og jo mer slike erfaringer akkumuleres dess merkeligere synes jeg det virker at man opprettholder en så høy frekvens.

Godt mulig at dette er tilfeldig, men på to uker har SAS kansellert avgangen min mellom Oslo og Stavanger 2 ganger. Høy frekvens gjør det lettere å kansellere enn lav frekvens. Konsekvensen ble at jeg kom frem 35 min for sent for to uker siden, og 30 minutter for tidlig denne uka.
Har SAS for mange avganger i forhold til trafikken? Det var ledige seter på "nabo-avgangen" både i dag og for to uker siden.

SAS kansellerte 0,6 prosent av avgangene i april, så det er ikke så mange som faktisk kanselleres. Men det kan helt sikkert lett gå utover ruter som har et svært høyt antall frekvenser, enten fordi de ikke har behov for så mange avganger på denne ruten eller fordi man velger å kansellere et fly til Bergen, Trondheim eller Stavanger slik at det ikke går ut over en rute med lavere frekvens.

Sikkert fint med hyppige avganger, men trenger man strengt tatt avganger som er omtrent like hyppige som bussen til byen...?;)

Du og andre har vel indikert at antall avganger kanskje synes å være noe overdimensjonert i forhold til trafikken, og jo mer slike erfaringer akkumuleres dess merkeligere synes jeg det virker at man opprettholder en så høy frekvens.

Her tror jeg du tar feil. SAS kuttet stort på norsk innenriks i 2008-09, men har det siste året økt jevnt og trutt. Det ser ut til at markedet sier ja til de nye avgangene som har kommet.

Her tror jeg du tar feil. SAS kuttet stort på norsk innenriks i 2008-09, men har det siste året økt jevnt og trutt. Det ser ut til at markedet sier ja til de nye avgangene som har kommet.

Det er godt mulig. Jeg har ikke noe annen informasjon enn det som tilflyter oss i det offentlige rom, men det er iallefall en del ting som tyder på at ekspansjonen ikke er så lønnsom totalt sett. Om det er på disse tunge destinasjonene i sør-Norge eller andre steder man sliter med inntektssiden vet jeg ikke (at de flyr flere passasjerer er greit nok, men er i seg selv ikke et suksesskriterium), men jeg er vel litt tvilende til om all denne ekspansjonen er i kategorien "lønnsom ekspansjon" basert på det vi får presentert av kvartalstall, månedsrapporter osv. Men dette er jo bare basert på spekulasjoner, og ikke noe konkret informasjon. SAS vet nok selv best hvor de tjener og taper penger.

Sjekker man SAS sine priser på f.eks. OSL-BGO de neste dagene så er det forbausende mange avganger med priser mellom 600 og 1000 kr. Det er kun fredagen som peker seg ut. Mandag/tirsdag/onsdag i neste uke er det kun noen få avganger hvor laveste pris er noe i nærheten av 1000 kroner en vei. Hvor mange billetter som er ledige til disse prisene vet jeg imidlertid ikke, men det tilsier vel at flyene ikke er veldig fulle per i dag.

Last edited:

Man trenger vel ingen frekvens i det hele tatt, man kan ta toget hvis man har god nok tid. Dersom fritid verdsettes, er hyppige avganger gull verdt. Jeg ser aldri på klokka når jeg drar til Sola på ettermiddagen, fordi jeg vet at det går alltid et fly innen rimelig tid. SAS sin frekvens på Stavanger er et vesentlig bedre tilbud enn hva Norwegian har, og det tiltrekker nok mange ekstra reisende også.

Sjekker man SAS sine priser på f.eks. OSL-BGO de neste dagene så er det forbausende mange avganger med priser mellom 600 og 1000 kr. Det er kun fredagen som peker seg ut. Mandag/tirsdag/onsdag i neste uke er det kun noen få avganger hvor laveste pris er noe i nærheten av 1000 kroner en vei. Hvor mange billetter som er ledige til disse prisene vet jeg imidlertid ikke, men det tilsier vel at flyene ikke er veldig fulle per i dag.

Dette stusser jeg også på. Hvorfor skal man i det hele tatt selge billige billetter siste 7 dager før avreise på typiske pendlertidspunkt? Det er jo å gi en gave til bedrifter som kan sende ansatte på ufleksible billetter. 1000kr en vei er uansett billig.
Men men, dette har nok SAS mye bedre greie på enn oss.

Edit: Her er et eksempel på noe merkelig
[KVS Availability Tool 6.9.9.R2/Diamond - Sabre: Availability/FS/US]
Code:
OSL  Oslo Metro / Gardermoen NO = OSL TRF RYG [ENGM]
BGO  Bergen Flesland NO [ENBR]
WED  09 May 2012

Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------------------------------------------------------
SK         249     OSL   07:10     BGO   08:05     738      C9 D9 J9 Z9 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G9
SK         251     OSL   08:00     BGO   08:55     73G      C6 D0 J0 Z0 Y0 S0 B0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0
SK         255     OSL   09:05     BGO   09:55     738      C9 D7 J7 Z0 R3 Y3 S3 B3 E6 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G1 N1
SK         257     OSL   10:40     BGO   11:30     738      C9 D9 J9 Z0 R6 Y9 S9 B9 E9 M0 H0 Q0 V5 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G9 N6
SK         263     OSL   12:40     BGO   13:35     73W      C2 D2 J2 Z0 R0 Y0 S0 B0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0
SK         267     OSL   13:45     BGO   14:35     738      C9 D9 J9 Z9 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L0 T0 O0 G9
SK         269     OSL   14:45     BGO   15:35     73H      C9 D9 J9 Z9 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L0 T0 O0 G9
SK         271     OSL   15:30     BGO   16:20     73G      C9 D9 J9 Z9 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L0 T0 O0 G9
[B]SK         273     OSL   16:15     BGO   17:05     738      C9 D9 J9 Z9 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L0 T0 O0 G9
SK         277     OSL   17:00     BGO   17:50     73G      C4 D1 J0 Z0 R0 Y1 S1 B1 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0
SK         281     OSL   17:45     BGO   18:35     73G      C0 D0 J0 Z0 Y0 S0 B0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0[/B]
SK         283     OSL   18:45     BGO   19:35     738      C9 D9 J9 Z0 R6 Y8 S8 B8 E9 M0 H0 Q0 V2 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G6 N4

Ser man på de tre avgangene i fet. 281 er utsolgt, 277 er nesten fullt og kun dyre billetter igjen. Likevel selges 273 på billigsalg, med mange billetter helt ned i K-klasse igjen.

Last edited:
Man trenger vel ingen frekvens i det hele tatt, man kan ta toget hvis man har god nok tid. Dersom fritid verdsettes, er hyppige avganger gull verdt. Jeg ser aldri på klokka når jeg drar til Sola på ettermiddagen, fordi jeg vet at det går alltid et fly innen rimelig tid. SAS sin frekvens på Stavanger er et vesentlig bedre tilbud enn hva Norwegian har, og det tiltrekker nok mange ekstra reisende også.

Man trenger ikke gå fra den ene ekstremsituasjonen til den andre. Vi skjønner alle at de fleste ikke har tid til å sette seg på toget hver gang de skal fra SVG eller BGO til Oslo. At det er flott med høy frekvens tror jeg nok, men spørsmålet er om SAS klarer å hente ut noe merverdi fra kundene pga dette. Ting tyder iallefall på at de sliter med inntektssiden.

Dette stusser jeg også på. Hvorfor skal man i det hele tatt selge billige billetter siste 7 dager før avreise på typiske pendlertidspunkt? Det er jo å gi en gave til bedrifter som kan sende ansatte på ufleksible billetter. 1000kr en vei er uansett billig.
Men men, dette har nok SAS mye bedre greie på enn oss.

SAS har nok betydelig mer data å tygge på enn det vi har, men om de har bedre greie på dette enn oss vet jeg nå ikke...;) Nå vet jeg ikke hvor fulle flyene er, men om det er mange ledige seter (som du har nevnt tidligere) og lave priser så høres ikke det ut som god butikk.

For min del er det en helt klar driver av flyene går som bussavganger.. Jeg kommer på OSL når jeg er ferdig på jobb, og gjennom alle år har SAS alltid hatt en avgang på det tidspunktet jeg ankommer. Det er utrolig befriende å bare stikke fra jobb for å hoppe på første avgang uten å sjekke rutetabellen først.

Samtidig skal jeg selvsagt erkjenne at jeg er en av 500 i norge som har et ganske ekstremt domestic reisemønster (iflg Aftenpoften sin artikkel om årskort), så jeg er nok en av de sære.

Ser man på de tre avgangene i fet. Den ene er utsolgt, 30 minutter tidligere er det nesten fullt og kun dyre billetter igjen. Likevel selges avgangen 45 minutter før den igjen på billigsalg, med mange billetter helt ned i K-klasse igjen.

Det er mulig at SAS sitter med historiske etterspørselstall som tilsier at 1615-avgangen er for tidlig for de med høy betalingsvilje, og at de setter lav pris for å fylle opp flyet med de som kan reise litt tidligere på ettermiddagen. Alternativt at de egentlig bare burde kuttet ut denne avgangen (men det er jo et noe større puslespill som skal gå opp...).

Det er mulig at SAS sitter med historiske etterspørselstall som tilsier at 1615-avgangen er for tidlig for de med høy betalingsvilje, og at de setter lav pris for å fylle opp flyet med de som kan reise litt tidligere på ettermiddagen. Alternativt at de egentlig bare burde kuttet ut denne avgangen (men det er jo et noe større puslespill som skal gå opp...).

Historiske tall er en ting, men bør ikke fare-buckets real time tilpasses tilgjengelighet i avganger i omtrent samme tidsrom? Når de mest populære avgangene blir fulle, så må folk velge alternativer.

Og ja, det er et stort puslespill. Flyene skal fly i begge retninger, og med connections. Selv om det ser ut som om en flight ikke tjener penger, kan rundturen gjerne gå i solid pluss.

Husker jeg ofte fløy mellom Trondheim og Oslo for ca 10 år siden. Da hadde SAS 22-24 avganger pr dag hvis jeg husker riktig, og avgangene i rushtiden var ofte under halvfulle. De gikk ekstremt hyppig, gjerne ned på 20 minutter mellom hvert fly.

Historiske tall er en ting, men bør ikke fare-buckets real time tilpasses tilgjengelighet i avganger i omtrent samme tidsrom? Når de mest populære avgangene blir fulle, så må folk velge alternativer.

Helt klart at dett må tilpasses det som man rent faktisk ser og observerer. Nå er vel praksis at flyselskapene har enkeltpersoner som har ansvaret for revenue management på hver enkelt destinasjon (hver person har vel normalt sett ansvaret for flere destinasjoner), og disse kan gå inn og overstyre "automatikken". Automatikken er basert på dynamiske prisingsmekanismer, og er vel dels basert på historiske tall og dels på faktisk booking til en enkelt flygning.

Og ja, det er et stort puslespill. Flyene skal fly i begge retninger, og med connections. Selv om det ser ut som om en flight ikke tjener penger, kan rundturen gjerne gå i solid pluss.

Det er korrekt, og hvis passasjerene reiser videre ut i nettverket til SAS så kan en flight være mer lønnsom enn passasjertallene isolert sett skulle tilsi, men på den annen side så er spørsmålet hvor mange av disse passasjerene man mister om man kutter en og annen avgang (det blir lengre connection i OSL, men det spørs da hva som er alternativet for den kunden).

Det blir nevnt i flere tråder at Blue1 er "syndebukken" i SAS Group og en av grunnene til at det blir røde tall. Hvorfor legges i så fall ikke Blue1 ned? Er det finske innenriksmarkedet/ feed fra Finland viktig for SAS?

For min egen del så finner jeg det litt merkelig at man har merkevaren SAS i de øvrige nordiske landene/ Europa, mens man til/fra/i Finland opererer med et merkenavn som jeg tror svært få assoisierer med SAS, i alle fall hvis man ikke er finsk.

Det blir nevnt i flere tråder at Blue1 er "syndebukken" i SAS Group og en av grunnene til at det blir røde tall. Hvorfor legges i så fall ikke Blue1 ned? Er det finske innenriksmarkedet/ feed fra Finland viktig for SAS?

For min egen del så finner jeg det litt merkelig at man har merkevaren SAS i de øvrige nordiske landene/ Europa, mens man til/fra/i Finland opererer med et merkenavn som jeg tror svært få assoisierer med SAS, i alle fall hvis man ikke er finsk.

Nå er det vel ikke bare Blue1 som bidrar til røde tall, selv om de definitivt trekker den ned. Hvorfor de ikke er lagt ned skyldes nok at SAS nå gjør et forsøk på å snu Blue1 og de har lagt om hele forretningskonseptet til Blue1 fra å være semi-uavhengig til å bli en ren feeder til SAS sine rute + litt finsk innenriks. Hvis de ikke klarer å få dette til å bli lønnsomt, så skal man ikke se bort ifra at Blue1 forsvinner.

Blue1 har vel såvidt jeg har skjønt endel lavere personalkostnader enn SAS og det derfor har blitt beholdt som en egen enhet, samt at jeg forstår det slik at det har en sterk merkevare i Finland.

Back