SAS Q1

Fordelene for EBG og Flex innenriks / Economy Extra er temmelig like.
-Pri bagasje (hvis det virker)
-Tilgang til lounge (kun utenriks)
-Egen innsjekk/bag drop
-Fast-track (kun utenriks)
-Setevalg ved bestilling
Nå er det vel Business og ikke Economy Extra du tenker på? Economy Extra har hverken prioritert bagasje eller lounge-tilgang på utenlandsruter, så det er lite sannsynlig at en skulle få det på Economy Extra innenriks når det blir innført.

Man selger ikke en eneste premium billett mer dersom man kan dele ut poenger. Man ma ha en tilstrekkelig god nok produkt. Og dette har SAS ikke. Og eksakt der ligger SAS sitt problem.
Helt enig! Jeg tror SAS sin "pseudo-LCC"-strategi er fullstendig feilslått og en av hovedgrunnene til at man har tapt mye til bl a DY. Men en må huske at det ikke kun er DY som tar kunder fra SAS; British Airways, Lufthansa og Air France/KLM vokser jo for tilfellet raskere enn SAS i Skandinavia:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2374366.ece

Det som er mest alarmerende for SAS er dog at f eks BA har klart å vokse til tross for at man har økt billettprisene sine. Dette burde jo være en klar signal til SAS at produktet man leverer rett og slett ikke er godt nok.

Nå er det vel Business og ikke Economy Extra du tenker på? Economy Extra har hverken prioritert bagasje eller lounge-tilgang på utenlandsruter, så det er lite sannsynlig at en skulle få det på Economy Extra innenriks når det blir innført.

Ja, det stemmer, men igjen er dette avhengig av bookingklasse. Man kan fint ha adgang hvis reisen er booket i business selv om man sitter i extra. Det har i alle fall jeg gjort uten problemer.

DY er en fullverdig konkurrent pa de sterke ruter innenlands. De kan tilby 10+ flygninger pa hverdager pa de store strekninger. Det rekker for a kunne tilby den nödvendige flexibilitaet til de viktige kundesegmenter som betaler flex-billetter.

Mitt inntrykk er at SAS har hatt en større vekst på innenlands fra Oslo sammenliknet med Norwegian den siste tiden. Norwegian er absolutt en fullverdig konkurrert, men det er lenge siden de økte på de store innenlandsrutene. Norwegian tilbyr (fortsatt) 12-13 daglige til Bergen og Trondheim, mens SAS har økt litt og er oppe i 16-17 daglige. Til Stavanger var SAS dobbelt så store i vinter med 8 mot 16 avganger - nå har Norwegian lagt noe på seg og har 11, mens SAS har 16-17. Til Tromsø har Norwegian fem daglige og SAS har ni. Det er et interessant spørsmål hvor mye ekstra SAS tjener (og hvor mye mer det koster) å ha så mange flere avganger.

Helt enig! Jeg tror SAS sin "pseudo-LCC"-strategi er fullstendig feilslått og en av hovedgrunnene til at man har tapt mye til bl a DY. Men en må huske at det ikke kun er DY som tar kunder fra SAS; British Airways, Lufthansa og Air France/KLM vokser jo for tilfellet raskere enn SAS i Skandinavia:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2374366.ece

Det som er mest alarmerende for SAS er dog at f eks BA har klart å vokse til tross for at man har økt billettprisene sine. Dette burde jo være en klar signal til SAS at produktet man leverer rett og slett ikke er godt nok.

Denne artikkelen sier ingenting reelt om markedsandeler og faktisk har SAS økt på samme nivå som disse selskapene. Men når det er sagt, så er SAS som alle andre presset både fra tradisjonelle selskaper og lavprisselskaper. De fleste taper penger, så en konsolidering kommer nok til å skje i løpet av de neste årene.

Last edited:
@ Flightdeck:

Den store spörsmal er ikke hvor ofte du flyr om dagen, men hvor ofte du flyr i peak-hour og hvor gode dine tider er. Du kan ha 30 avganger, dersom du har ikke de gode tider, sa vinner du ingenting, men bare har kostnader... Det finnes seg noen gyllende slot-tider, som du ma ha. Og etter det hva jeg kan se, sa har DY svaert gode tider pa de store strekninger.

At de "bare" flyr 10 ganger eller mere er jo ogsa delvis skyldet til faktum at de har brukt nye kapasitaeter a bygge opp sine baser ved ARN og HEL.
Den andre ting er tilgjenglig terminal-kapasitaet ved OSL, som vil trolig ikke bedre seg sa mye med de förste. Men etter utbygging vil DY sikkert angripe og sette inn flere avganger innenlands, alt annet ville overraske meg stort. Og dersom SK er tvunget a kutte noe innenlands, som vil frigjöre terminal kapasitaeter i peak, sa vil vi se dette angrep enda tidligere. Dette er en klart flaske-hals og sa snart som denne forsvinner, sa vil konkurransen bryte seg helt fritt.

Ja, det stemmer, men igjen er dette avhengig av bookingklasse. Man kan fint ha adgang hvis reisen er booket i business selv om man sitter i extra. Det har i alle fall jeg gjort uten problemer.
Ja, men det har jo å gjøre med at SAS ikke har business som kabinklass på intraskandinaviske ruter. Hvis en booker en business-billett mellom f eks ARN-CPH så har du full flexibilitet, tilgang til lounge og prioritert bagasje, men ombord i flyet sitter du i Economy Extra.

Spørsmålet er hva SAS har for planer for Economy Extra innenriks. Det mest logiske hadde vel vært gjøre om alle fleksible billetter til Economy Extra, med bl a fast-track (hvis de klarer å få til en avtale med flyplassene om dette) og mer generøs servering. På denne måten får de et produkt som skiller seg litt mer i kvalitet fra DY når det gjelder full fleks-billetter.

@ Flightdeck:

Den store spörsmal er ikke hvor ofte du flyr om dagen, men hvor ofte du flyr i peak-hour og hvor gode dine tider er. Du kan ha 30 avganger, dersom du har ikke de gode tider, sa vinner du ingenting, men bare har kostnader... Det finnes seg noen gyllende slot-tider, som du ma ha. Og etter det hva jeg kan se, sa har DY svaert gode tider pa de store strekninger.

Joda, men der SAS har flere avganger enn Norwegian, så er jo ikke disse "midt på natta", men heller i rushtiden (i tillegg en ekstra avgang midt på dagen). SAS har f.eks. halvtimesavganger i rushtiden mellom Trondheim og Oslo.

@ Flightdeck:

At de "bare" flyr 10 ganger eller mere er jo ogsa delvis skyldet til faktum at de har brukt nye kapasitaeter a bygge opp sine baser ved ARN og HEL.
Den andre ting er tilgjenglig terminal-kapasitaet ved OSL, som vil trolig ikke bedre seg sa mye med de förste. Men etter utbygging vil DY sikkert angripe og sette inn flere avganger innenlands, alt annet ville overraske meg stort. Og dersom SK er tvunget a kutte noe innenlands, som vil frigjöre terminal kapasitaeter i peak, sa vil vi se dette angrep enda tidligere. Dette er en klart flaske-hals og sa snart som denne forsvinner, sa vil konkurransen bryte seg helt fritt.

Det ser ut som DY og SK har omtrent like mange flighter i rushtidene mellom OSL og BGO/TRD, mens SK har omtrent dobbelt så mange i rushen mellom OSL og SVG. Litt pussig at det er så stor forskjell, men observasjoner på rutene støtter også opp om dette. Meget høy andel jobbreisende med SK til SVG på morgen, formiddag og ettermiddag. DY virker å ha en litt annen fordeling.

DY har vel ofte større maskiner og således mer kapasitet/avgang?

Ja, de har mer kapasitet per avgang, men det går også utover muligheten til å fylle opp flyene om de også øker tallet på avganger. Det vil si, Bjørn Kjos sier jo at de får de ekstra setene i 737-800 "gratis", så kanskje det ikke er så farlig?

Denne artikkelen sier ingenting reelt om markedsandeler og faktisk har SAS økt på samme nivå som disse selskapene. Men når det er sagt, så er SAS som alle andre presset både fra tradisjonelle selskaper og lavprisselskaper. De fleste taper penger, så en konsolidering kommer nok til å skje i løpet av de neste årene.
Nei, men jeg tror sannsynligheten for at de har tatt markedsandeler fra SAS er ganske stor, selv om det er umulig å dra noen konklusjoner uten at se på faktiske passasjertall. Og det skulle ikke overraske meg om mange har oppdaget at BA tilbyr et produkt som faktisk er mye, mye bedre enn det SAS leverer og at BA derfor er i stand til å øke antall reisende, samtidig som man øker billettprisene.

Det ser ut som DY og SK har omtrent like mange flighter i rushtidene mellom OSL og BGO/TRD, mens SK har omtrent dobbelt så mange i rushen mellom OSL og SVG. Litt pussig at det er så stor forskjell, men observasjoner på rutene støtter også opp om dette. Meget høy andel jobbreisende med SK til SVG på morgen, formiddag og ettermiddag. DY virker å ha en litt annen fordeling.

Basert på dine tidligere observasjoner rundt hvor enkelt det er å kjøpe seg billige billetter selv tett opp til avgang med SAS (gjelder vel forøvrig også for DY) så kan vel det kanskje tyde på en viss "overetablering" av kapasitet på en del av disse tunge rutene. Da er spørsmålet om lønnsomheten ved å ha høyere frekvens for å tilfredsstille forretningsreisende er spesielt stor. Selv DYs tilbud på disse tunge rutene burde være greit nok for de fleste som har behov for fleksibilitet. Nå kan det imidlertid godt være at disse prisobservasjonene ikke er helt representative.

Last edited:
Nei, men jeg tror sannsynligheten for at de har tatt markedsandeler fra SAS er ganske stor, selv om det er umulig å dra noen konklusjoner uten at se på faktiske passasjertall.

SAS' passasjervekst var i alle fall en del større enn det British Airways/IAG hadde i 2011, en trend som har fortsatt i 2012.

Og det skulle ikke overraske meg om mange har oppdaget at BA tilbyr et produkt som faktisk er mye, mye bedre enn det SAS leverer og at BA derfor er i stand til å øke antall reisende, samtidig som man øker billettprisene.

Men det er sikkert ikke alle som orker å dra via London bare fordi British Airways (ifølge deg) har et bedre produkt og høyere priser enn SAS. Erfaring tilsier at folk liker å reise direkte - og det er sannsynligvis også en viktig grunn til at Norwegian har klart seg så bra.

Last edited:
SAS' passasjervekst var i alle fall en del større enn det British Airways/IAG hadde i 2011, en trend som har fortsatt i 2012.

Men det er sikkert ikke alle som orker å dra via London bare fordi British Airways (ifølge deg) har et bedre produkt og høyere priser enn SAS. Erfaring tilsier at folk liker å reise direkte - og det er sannsynligvis også en viktig grunn til at Norwegian har klart seg så bra.
Du er inne på noe der. Får pax velge flyr man direkte. Sparer tid og billetten blir billigere eller selskapet vill tjene mere penger

Neida, og jeg tror de fleste som velger BA skal enten til London eller videre til USA. Når det gjelder turer til Europa tror jeg det ikke er særlig mange som gidder ta omveien via London, hvis de ikke skal til Portugal, Spania eller muligens Frankrike.

Jeg valgte BA som eksempel siden det er det eneste selskapet som, ifølge artikkelen, sier at de har klart å øke prisene sine samtidig som de har økt antall passasjerer. Det, om noe, burde få alarmklokkene i SAS til å ringe - man leverer rett og slett et produkt som ikke er godt nok. For rent objektivt sett råder det liten tvil om kvaliteten på SAS sin produkt ikke er særlig høy sammenlignet med mange konkurrenter (ikke bare BA). Noen eksempler:

- Gamle, utslitte fly
- Dårlige seter og dårlig benplass
- Kjipt servicekonsept i economy
- Utdatert businesskabin på long-haul
- Utdatert IFE
- Prisene i economy er ofte høyere eller omtrent det samme som konkurrentenes, till tross for det kjipe servicekonseptet
- Blant de aller, aller høyeste billettprisene for premium economy og business

SAS må begynne å konkurrere på kvalitet istedet for å være en wannabe-LCC og det virker jo som om de faktisk har innsett dette (ref artikel i aftenposten for noen uker siden). Men det spørs om det ikke allerede er for sent; SAS mangler nødvendig kapital for en ordentlig oppgradering av flåten.

Hvordan kunne de egentlig gå ut med dette i midten av mars, når det endte så dårlig:
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2354697.ece

"SAS-aksjen stiger rundt ti prosent etter at SAS lettet på sløret og fortalte om årets to første måneder:

- Årets to første måneder har faktisk gått bedre enn forventet og SAS' finansielle stilling ligger foran skjema, skriver selskapet i en melding"

Er ikke dette nesten på grensen til å gi falsk informasjon, særlig så sent i kvartalet ?

Det ligger vel litt i kortene til SAS at 2012 kommer til å bli dårlig når de skal satse mer på fritidsmarkede. For å ha sjans i dette markedet må de jo ha lave priser... og når de dreier mot fritidssegmentet samtidig som fuelprisene slår inn for fullt er jo året kjørt.

Jeg blir mildest talt forbannet om statene igjen syr puter under armene til SAS.
Selskapet har rett og slett ikke livets rett når det presterer slik år etter år!

Cant agree more...utfordringene for SAS ligger på ledersiden uten evne til å tenke friske og nytt. Kopiere kan vi alle...
Vet ikke hva som er best, seigpining eller kniven på strupen? Vi har jo hørt Giskes uttale seg om salg før også...Uansett for oss i utkanten, avhengig av flere selskap, vi trenger et SAS i samarbeid med Widerøe. Noen som vet hvordan Widerøe ville klart seg på egenhånd nå i Q1 uten statens kjøp av seter?

Hvordan kunne de egentlig gå ut med dette i midten av mars, når det endte så dårlig:
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2354697.ece

"SAS-aksjen stiger rundt ti prosent etter at SAS lettet på sløret og fortalte om årets to første måneder:

- Årets to første måneder har faktisk gått bedre enn forventet og SAS' finansielle stilling ligger foran skjema, skriver selskapet i en melding"

Er ikke dette nesten på grensen til å gi falsk informasjon, særlig så sent i kvartalet ?

Jo eller XXL-katastrofalt dårlig i siste del...Tiltross for den positivt omtalte millionkontrakten...

Back