Er fast track kun for utenriks? Det er jo felles security.....
Ja, OSL har bestemt at de som skal reise innenriks ikke får lov å bruke fast track
Er fast track kun for utenriks? Det er jo felles security.....
Nå er det vel Business og ikke Economy Extra du tenker på? Economy Extra har hverken prioritert bagasje eller lounge-tilgang på utenlandsruter, så det er lite sannsynlig at en skulle få det på Economy Extra innenriks når det blir innført.Fordelene for EBG og Flex innenriks / Economy Extra er temmelig like.
-Pri bagasje (hvis det virker)
-Tilgang til lounge (kun utenriks)
-Egen innsjekk/bag drop
-Fast-track (kun utenriks)
-Setevalg ved bestilling
Helt enig! Jeg tror SAS sin "pseudo-LCC"-strategi er fullstendig feilslått og en av hovedgrunnene til at man har tapt mye til bl a DY. Men en må huske at det ikke kun er DY som tar kunder fra SAS; British Airways, Lufthansa og Air France/KLM vokser jo for tilfellet raskere enn SAS i Skandinavia:Man selger ikke en eneste premium billett mer dersom man kan dele ut poenger. Man ma ha en tilstrekkelig god nok produkt. Og dette har SAS ikke. Og eksakt der ligger SAS sitt problem.
Nå er det vel Business og ikke Economy Extra du tenker på? Economy Extra har hverken prioritert bagasje eller lounge-tilgang på utenlandsruter, så det er lite sannsynlig at en skulle få det på Economy Extra innenriks når det blir innført.
DY er en fullverdig konkurrent pa de sterke ruter innenlands. De kan tilby 10+ flygninger pa hverdager pa de store strekninger. Det rekker for a kunne tilby den nödvendige flexibilitaet til de viktige kundesegmenter som betaler flex-billetter.
Helt enig! Jeg tror SAS sin "pseudo-LCC"-strategi er fullstendig feilslått og en av hovedgrunnene til at man har tapt mye til bl a DY. Men en må huske at det ikke kun er DY som tar kunder fra SAS; British Airways, Lufthansa og Air France/KLM vokser jo for tilfellet raskere enn SAS i Skandinavia:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2374366.ece
Det som er mest alarmerende for SAS er dog at f eks BA har klart å vokse til tross for at man har økt billettprisene sine. Dette burde jo være en klar signal til SAS at produktet man leverer rett og slett ikke er godt nok.
Ja, men det har jo å gjøre med at SAS ikke har business som kabinklass på intraskandinaviske ruter. Hvis en booker en business-billett mellom f eks ARN-CPH så har du full flexibilitet, tilgang til lounge og prioritert bagasje, men ombord i flyet sitter du i Economy Extra.Ja, det stemmer, men igjen er dette avhengig av bookingklasse. Man kan fint ha adgang hvis reisen er booket i business selv om man sitter i extra. Det har i alle fall jeg gjort uten problemer.
@ Flightdeck:
Den store spörsmal er ikke hvor ofte du flyr om dagen, men hvor ofte du flyr i peak-hour og hvor gode dine tider er. Du kan ha 30 avganger, dersom du har ikke de gode tider, sa vinner du ingenting, men bare har kostnader... Det finnes seg noen gyllende slot-tider, som du ma ha. Og etter det hva jeg kan se, sa har DY svaert gode tider pa de store strekninger.
@ Flightdeck:
Den store spörsmal er ikke hvor ofte du flyr om dagen, men hvor ofte du flyr i peak-hour og hvor gode dine tider er. Du kan ha 30 avganger, dersom du har ikke de gode tider, sa vinner du ingenting, men bare har kostnader... Det finnes seg noen gyllende slot-tider, som du ma ha. Og etter det hva jeg kan se, sa har DY svaert gode tider pa de store strekninger.
At de "bare" flyr 10 ganger eller mere er jo ogsa delvis skyldet til faktum at de har brukt nye kapasitaeter a bygge opp sine baser ved ARN og HEL.
Den andre ting er tilgjenglig terminal-kapasitaet ved OSL, som vil trolig ikke bedre seg sa mye med de förste. Men etter utbygging vil DY sikkert angripe og sette inn flere avganger innenlands, alt annet ville overraske meg stort. Og dersom SK er tvunget a kutte noe innenlands, som vil frigjöre terminal kapasitaeter i peak, sa vil vi se dette angrep enda tidligere. Dette er en klart flaske-hals og sa snart som denne forsvinner, sa vil konkurransen bryte seg helt fritt.
DY har vel ofte større maskiner og således mer kapasitet/avgang?
Nei, men jeg tror sannsynligheten for at de har tatt markedsandeler fra SAS er ganske stor, selv om det er umulig å dra noen konklusjoner uten at se på faktiske passasjertall. Og det skulle ikke overraske meg om mange har oppdaget at BA tilbyr et produkt som faktisk er mye, mye bedre enn det SAS leverer og at BA derfor er i stand til å øke antall reisende, samtidig som man øker billettprisene.Denne artikkelen sier ingenting reelt om markedsandeler og faktisk har SAS økt på samme nivå som disse selskapene. Men når det er sagt, så er SAS som alle andre presset både fra tradisjonelle selskaper og lavprisselskaper. De fleste taper penger, så en konsolidering kommer nok til å skje i løpet av de neste årene.
Det ser ut som DY og SK har omtrent like mange flighter i rushtidene mellom OSL og BGO/TRD, mens SK har omtrent dobbelt så mange i rushen mellom OSL og SVG. Litt pussig at det er så stor forskjell, men observasjoner på rutene støtter også opp om dette. Meget høy andel jobbreisende med SK til SVG på morgen, formiddag og ettermiddag. DY virker å ha en litt annen fordeling.
Nei, men jeg tror sannsynligheten for at de har tatt markedsandeler fra SAS er ganske stor, selv om det er umulig å dra noen konklusjoner uten at se på faktiske passasjertall.
Og det skulle ikke overraske meg om mange har oppdaget at BA tilbyr et produkt som faktisk er mye, mye bedre enn det SAS leverer og at BA derfor er i stand til å øke antall reisende, samtidig som man øker billettprisene.
Du er inne på noe der. Får pax velge flyr man direkte. Sparer tid og billetten blir billigere eller selskapet vill tjene mere pengerSAS' passasjervekst var i alle fall en del større enn det British Airways/IAG hadde i 2011, en trend som har fortsatt i 2012.
Men det er sikkert ikke alle som orker å dra via London bare fordi British Airways (ifølge deg) har et bedre produkt og høyere priser enn SAS. Erfaring tilsier at folk liker å reise direkte - og det er sannsynligvis også en viktig grunn til at Norwegian har klart seg så bra.
Neida, og jeg tror de fleste som velger BA skal enten til London eller videre til USA. Når det gjelder turer til Europa tror jeg det ikke er særlig mange som gidder ta omveien via London, hvis de ikke skal til Portugal, Spania eller muligens Frankrike.Men det er sikkert ikke alle som orker å dra via London bare fordi British Airways (ifølge deg) har et bedre produkt og høyere priser enn SAS. Erfaring tilsier at folk liker å reise direkte - og det er sannsynligvis også en viktig grunn til at Norwegian har klart seg så bra.
Jeg blir mildest talt forbannet om statene igjen syr puter under armene til SAS.
Selskapet har rett og slett ikke livets rett når det presterer slik år etter år!
Hvordan kunne de egentlig gå ut med dette i midten av mars, når det endte så dårlig:
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2354697.ece
"SAS-aksjen stiger rundt ti prosent etter at SAS lettet på sløret og fortalte om årets to første måneder:
- Årets to første måneder har faktisk gått bedre enn forventet og SAS' finansielle stilling ligger foran skjema, skriver selskapet i en melding"
Er ikke dette nesten på grensen til å gi falsk informasjon, særlig så sent i kvartalet ?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.