SAS overvejer at droppe businessclass

Fornuftig hvis man oppgraderer Extra - skulle holde med 2 klasser ombord. Men jeg tror SAS fortsatt har mye å hente blant de betalingsvillige...
 
SAS vurderer å droppe business class på europeiske ruter

Et skritt frem eller tilbake? Jeg er ikke sikker.

SAS overvejer helt at droppe business class på alle europæiske ruter, men det giver problemer i forhold til nære samarbejdspartnere som for eksempel Lufthansa.

Det kniber gevaldigt med at sælge business class hos SAS i Europa. Det gør det for de fleste, men i Star Alliance er der ikke enighed om fremtiden.

Lufthansa mener ikke det er en stor ide i at droppe den bedste klasse fra København til Frankfurt og skulle SAS bestemme sig for at gøre det, kreerer det problemer. SAS har længe haft et udvalg siddende for at kulegrave problematikken.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=22384
 
Nå tror jeg SAS velger å beholde business class. Det er en veldig stor forskjell å vurdere å gjøre noe, til det å faktisk gjøre det. Og i den situasjonen SAS er i nå, så må alt faktisk vurderes.

Men jeg tror at SAS tilslutt innser at de vil tape på å fjerne business class på europeiske ruter....og skulle de gjøre det. Ja, da får man teppebombe dem med brev og underskrifter igjen
 
Koster det egentlig SAS så mye å ha biz på europarutene? De må ha inn ett eget sett catering, og huske å smile litt ekstra lengst fremme i flyet, men bortsett fra det? Selger de ingen biz billetter så er det jo bare å flytte skiltet med biz forran denne rad inn i gally, selger de noen biz billetter så tjener de godt på det.
 
Koster det egentlig SAS så mye å ha biz på europarutene? De må ha inn ett eget sett catering, og huske å smile litt ekstra lengst fremme i flyet, men bortsett fra det? Selger de ingen biz billetter så er det jo bare å flytte skiltet med biz forran denne rad inn i gally, selger de noen biz billetter så tjener de godt på det.

Det var akkurat det jeg tenkte også! Dessuten er det et dårlig move i forhold til å prøve å selge inn feed til langrutene ut fra CPH/ARN. Folk som da flyr business velger nok heller andre alternativer.

Kanskje SAS heller skulle starte som BA med å gjøre biz billettene noe billigere, ev selge upgrades? Bedre å få inn litt mer penger enn ingenting.

Slik som det er i dag er jeg ikke villig til å betale 10-12 laken for en t/r i biz mellom Norge og Tyskland, når jeg kan betale 2. Men hvis jeg kunne oppgradere til biz for f.eks. 500 kr 24 timer før avgang, ville jeg nok vurdert det. Men SAS må i så fall gjøre det slik at de som betaler for biz ikke "utnytter systemet".

Dessuten har jo LX blitt populære på sine billige biz billetter. Kanskje SAS rett og slett har priset seg ut av biz markedet i Europa? Kanskje burde de heller ta Eco Extra betalt og drevet med biz service?

BF:cool2
 
Dette passer da bra med SAS Core. Legg ned Biz i Europa, endelig en god unnskyldning til å få lagt ned IC som da ikke vil selge mye IC utenfor skandinavia (som bare har Y+ til Køben anyway), og vips. SAS Leisure er igjen.

-A
 
Dette passer da bra med SAS Core. Legg ned Biz i Europa, endelig en god unnskyldning til å få lagt ned IC som da ikke vil selge mye IC utenfor skandinavia (som bare har Y+ til Køben anyway), og vips. SAS Leisure er igjen.

-A

Jeg vil vel si at da blir situasjonen SAS (Selg Alt Sammen) til DY!

BF:cool2
 
Claus Sonberg kaller uansett artikkelen i Børsen for spekulasjoner

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1803012.ece?WT.mc_id=dn_rss

Sonberg avviser imidlertid overfor TDN Finans at han har sagt at de vurderer å droppe business class på kortlinjene.

"Det er det Børsen som spekulerer i. Det jeg har sagt til Børsen er at SAS' strategi om å fokusere på de jobbreisende og deres behov står fast – og at vi er i en prosess der vi overser vårt produkt. Det er for tidlig å si om og eventuelt hvilke tilpasninger som vil være rett for våre kunder", skriver Sonberg.
 
Om SAS fjerner business class vil dette være en gavepakke til Norwegian.

I følge Kjos er allerede SAS en gavepakke til Norwegian.

SAS er den beste konkurrenten norwegian kan ha

Jeg er enig med det someone her skriver med at de nå sikkert vurderer mange drastiske alternativer. Derimot burde det nok også kommenteres at dette markedet neppe innfrir siden SAS nå vurderer å droppe det helt.
 
Hvis det i det hele tatt er noen i SAS-systemet som vurderer å kvitte seg med Business Class (innen Europa), sier det mye om manglende evne/vilje til nytenkning. SAS burde se og lære av Swiss sitt opplegg. Ved å planlegge god tid i forveien kan man reise staselig for et relativt beskjedent pristillegg, mens hvis etterspørselen på den aktuelle dato er stor, øker prisen tilsvarende - og i noen tilfeller bortfaller tilbudet helt. Idiotsikkert i forhold til å sikre ekstra inntjening.

For øvrig har SAS hatt Business Class til "lavpris" på ruten ARN-LIN i hele høst (frem til nyttår). Ca 4400 SEK tur/retur (om jeg ikke husker feil) - booket i Z. Hvis noe lignende ble forsøkt på samtlige destinasjoner som tilbyr Business Class, tror jeg fort at de kunne fått et oppsving i interessen for produktet.
 
Nå tror jeg SAS velger å beholde business class. Det er en veldig stor forskjell å vurdere å gjøre noe, til det å faktisk gjøre det. Og i den situasjonen SAS er i nå, så må alt faktisk vurderes.

Men jeg tror at SAS tilslutt innser at de vil tape på å fjerne business class på europeiske ruter....og skulle de gjøre det. Ja, da får man teppebombe dem med brev og underskrifter igjen

Jeg mener du har rett i denne antagelsen. SAS vil neppe fjerne BIZ-klasse til Europa.
Det vil være en kjempebommert. 4-6 BIZ pax på en flight er gode penger for SAS. Disse vil velge andre selskaper dersom det er alternativer til SAS.
Det skal et betydelig større antall lavere prisete billetter for å kompensere for dette inntektsbortfallet. Det tror jeg blir et problem i dagens marked.
BIZ - markedet vil på nytt ta seg opp om et år eller to og så er man tilbake til der markedet var for et år siden eller mer.
Her bør SAS holde hodet kaldt en tid fremover.
Alternativet er en gavepakke til SAS sine konkurenter.
 
Jeg og håper og tror, for SK sin egen del, at dette er bare en tanke og ikke en reell plan....

Det er som OJB sier, de får jo mere kroner inn på noen få bizpax enn det de som kompensasjon må ha inn på økonomi...

Markedet tar seg jo opp igjen, de vet vi jo alle som har vært i bransjen noen år, så det gjelder vel mest å holde hodet kaldt, lese markedet og heller kanskje planlegge å forbedre produktet sitt, så flere vender tilbake når oppturen for alvor begynner igjen....
 
Hvor mye mer penger vil det være egentlig i å tilby biz? Alternativet er jo å ta samme samme prisene for de dyreste eco extra billettene som de tar for business i dag. Og hvem har egentlig lov til å fly business fortsatt? Ikke engang Statoil tillater det i Europa lenger, og businessavtaleprisene til London var betydelig rimeligere enn de ofesilell eco extra prisene.
 
Det fører masser med negative sider med seg å fjerne business i Europa, ikke minst i forhold til alle partnere det samarbeides med.

Jeg kan vanskelig se for meg at SAS har et så høyt kostnadsnivå på dette produktet. Er det ingen C pax, er det ingen C kabin og ingen C catering. Da flyttes bare gardina, samme antall crew og man kan selge hele kabinen likevel som Y/M.

Enig at SAS kan lære av Swiss her, de fyller business i Europa med oppgradering og billig billtetter med restriksjoner.
 
Det var sto oppstandelse i 2002 da SAS droppet Business Class på intra-skandinaviske ruter, men i dag fungerer Economy Extra godt for de kundene som det gjelder. Om man tar en kikk i en tilfeldig europeisk flykabin - uansett selskap - sitter det generelt sett ikke veldig mange foran forhenget.
 
Intra-skandinavisk ser jeg ikke behov for bisniss klasse.
Enig i at det ikke er mange foran forhenget pr idag , men det vil snu seg.
Faren er at SAS fjerner C-klasse , mens andre beholder det.Da er slaget tapt etter min oppfatning.
 
Folk her har en helt utrolig tro på SWISS' og British Airways' mulighet for billig oppgradering til Business Class. Selv om det er et hyggelig tilbud, er det neppe en vidunderkur for SAS eller et hvilket som helst annet selskap. Jeg tror ikke SAS fjerner Business Class, men jeg synes det er drøyt med tre klasser om bord på europeiske ruter. Den viktigste konkurrenten til Business Class finner vi noen rader bak - Economy Extra - og her har SAS hatt suksess. Kanskje man kan ta det beste fra de to klassene og slå de sammen?
 
Back
Top