SAS oprettholder CPH som knutepunkt

:lol:

Av en eller annen grunn fikk denne setningen meg i godt humør. Det er noen veldig gode og velkvalifiserte innspill her, som trolig er "fisket" inn til rette vedkommede i SAS for lengst, men det en nok en del andre "gode meninger" både SAS og forumet vil tjene mest på å forbigå i stillhet...og knapt det.

Håper ikke dette var mobbing på direkten.
Det hører ikke hjemme på et forum.

Det var trist hvis akkurat du følte deg støtt, det var ikke meningen.

Men det er slikt på et diskusjonsforum, at det faktisk er slik at noen innspill, ideer eller analyser er knallbra, og til tider geniale. Andre innspill, ideer eller analyser må nok også du innrømme at er skutt fra hoften uten at gønneren nødvendigvis har rukket å komme helt ut av hylsteret.

Det betyr ikke at sistnevnte kategori innspill ikke er velkomne her, men det jeg mener er at (i dette tilfellet) ville nok de ikke ha blitt tatt så veldig seriøst om de ble sendt videre til eiere og beslutningstakere. Selv om noen av dine innspill kanskje heller litt mer i den ene retningen enn den andre, vil det ikke si at alle innspillene dine gjør det. Derfor får du både god og til tider noe kritisk eller undrende tilbakemelding, men det skal du være glad for - det gjør at både forumet og du som debattant vokser på det. Jeg får akkurat det samme, og lærer også nye ting hver dag.

Hilsen en som stadig oppdager nye, spennende ting på forumet, og som er interessert i hvordan ting en kjenner til fra innsiden oppfattes fra "utsiden" (-:

Jeg deltar på forumen for det jeg mener jeg har noe fornuftig å komme med, jeg vet hvordan verden er skrudd sammen, og har den store fordelen i SAS debatten at jeg ser bilde fra utsiden. Nøkklen til klokskap er å kunne distansere seg fra et problem.
Derfor har jeg fortalt hva jeg ser som er galt med SAS, hva SAS burde ha gjort, og hvorfor jeg tror at SAS er ferdige i den sammensettning som de er i dag.
Ellers synes jeg det er gøy å prøve å hjelpe SAS på beina igjen.

Heisann SNSK!

Ikke for aa starte opp debatten om B757 vs. B767 etc., men hva er det du sikter til av service? Er det servering, underholdning, kabin personalet etc. du sikter til?

...men du nevner ogsaa Her er det jo andre ting som også teller inn som reisetid, komfort osv....... Reiser man fra for eksempel OSL til USA, enten du kun skal til New York omraadet, eller du skal videre til en destinasjon utenfor der SAS opererer, saa maa man jo ta en ekstra stopp naar du reiser via CPH. Selv om det er enkelt i dine oeyne er det jo lengre reisetid og ukomfortabelt aa maate gaa av og paa igjen... og sirka 150 reisende fra OSL til USA i snitt hver dag... hele aaret... ser ut til aa ha kommet til samme konklusjon... ;)

... og til slutt, hadde jeg hatt et valg melom en B777, A330 etc. og B757 paa den samme ruten, og allt annet var det samme, hadde jeg selvfoelgelig valgt en stoerre maskin. Problemet er jo at enkelte marked ikke kan baere et stoerre fly og da maa man bruke det som passer og man kan tjene $$$.

Dag
Hei Dag..

Kan ta service ombord først, jeg fløy CO fra HAM til EWR i vinter og synes jeg de stresset med på å få måltidet ferdig fortest mulig. Det var ferdig ryddet etter rett i overkant av timen, noe jeg synes er unødvendig på en dagflight på 8-9 timer. Det var kun gratis alkofritt fritt om bord, øl og sterkere varer måtte det betales for. Hos SAS for man i hvert fall noe til maten gratis.

Så var det noe som irriterte meg og det var at når jeg ba om en cola så kom de med en boks og helte i glass og tok med boksen til neste…!! Opplevde under flighten at når jeg ba om cola så kom de med en åpnet boks, fikk da doven cola (gud vet hvor lenge den har stått åpnet).. DÅRLIG. Er selvfølgelig klar over at dagsform og lignende har mye og si på crewet, men det bør ikke gå ut over rutiner. Her synes jeg etter det jeg har opplevd at det er mye mer ro og behagelig hos SAS.

Underholdingssytemet var jeg meget godt fornøyd med og satt godt i setet.

Kabin personalet var det ikke noe og på si utover det som er nevnt over, det var en god blanding av tysk og dansk talende om bord. Vil tippe at det var over 50 % dansker om bord på flighten fra HAM, så de dekket det bra…
Så mener jeg at en widebody er mye mer komfortabel, føler at det er mye mer luftlig og romslig, men dette nevner jo du også.

Vet at hvis man ikke skal til SAS destinasjon i USA, så har CO en veldig fordel, men det jeg tenkte her at det er mye enklere å bytte i ARN/CPH enn andre steder i Europa. Mange bruker jo AF/KLM og BA.
Men hvis flere hadde valgt SAS så hadde de kanskje hatt ruter til flere byer i USA.

Når vi skulle reise så var det aktuelt å reise fra CPH eller HAM, valgte HAM både pga beliggenhet, pris og for å prøve noe nytt. Vi betalte 3060kr tur retur med CO fra HAM, CO skulle ha 7000kr fra CPH, SAS skulle ha 4500kr. Husker ikke akkurat hva LH skulle ha, men mener de lå ca som SAS men da måtte man ha flybytte i Tyskland.

SNSK

Hei Dag..

Kan ta service ombord først, jeg fløy CO fra HAM til EWR i vinter og synes jeg de stresset med på å få måltidet ferdig fortest mulig. Det var ferdig ryddet etter rett i overkant av timen, noe jeg synes er unødvendig på en dagflight på 8-9 timer. Det var kun gratis alkofritt fritt om bord, øl og sterkere varer måtte det betales for. Hos SAS for man i hvert fall noe til maten gratis.

Så var det noe som irriterte meg og det var at når jeg ba om en cola så kom de med en boks og helte i glass og tok med boksen til neste…!! Opplevde under flighten at når jeg ba om cola så kom de med en åpnet boks, fikk da doven cola (gud vet hvor lenge den har stått åpnet).. DÅRLIG. Er selvfølgelig klar over at dagsform og lignende har mye og si på crewet, men det bør ikke gå ut over rutiner. Her synes jeg etter det jeg har opplevd at det er mye mer ro og behagelig hos SAS.

Underholdingssytemet var jeg meget godt fornøyd med og satt godt i setet.

Kabin personalet var det ikke noe og på si utover det som er nevnt over, det var en god blanding av tysk og dansk talende om bord. Vil tippe at det var over 50 % dansker om bord på flighten fra HAM, så de dekket det bra…
Så mener jeg at en widebody er mye mer komfortabel, føler at det er mye mer luftlig og romslig, men dette nevner jo du også.

Vet at hvis man ikke skal til SAS destinasjon i USA, så har CO en veldig fordel, men det jeg tenkte her at det er mye enklere å bytte i ARN/CPH enn andre steder i Europa. Mange bruker jo AF/KLM og BA.
Men hvis flere hadde valgt SAS så hadde de kanskje hatt ruter til flere byer i USA.

Når vi skulle reise så var det aktuelt å reise fra CPH eller HAM, valgte HAM både pga beliggenhet, pris og for å prøve noe nytt. Vi betalte 3060kr tur retur med CO fra HAM, CO skulle ha 7000kr fra CPH, SAS skulle ha 4500kr. Husker ikke akkurat hva LH skulle ha, men mener de lå ca som SAS men da måtte man ha flybytte i Tyskland.

SNSK
Personlig syntes jeg ikke at "gratis" alkohol til maten er så veldig viktig, selvom jeg er glad i et glass øl eller vin til mat. At det flys direkte er jo også en svært viktig del av produktet for mange, og her kommer SAS i bakevja når det gjelder Oslo og det sentrale østlandet. Jeg foretrekker også widebody på IC flygninger, men ikke så mye at jeg velger bort direktefly der det er mulig..
Men at CO gir bort doven cola er veldig dårlig, selvom jeg ikke har opplevd det de to gangene jeg har flydd de fra OSL..

:lol:

Av en eller annen grunn fikk denne setningen meg i godt humør. Det er noen veldig gode og velkvalifiserte innspill her, som trolig er "fisket" inn til rette vedkommede i SAS for lengst, men det en nok en del andre "gode meninger" både SAS og forumet vil tjene mest på å forbigå i stillhet...og knapt det.

Nå tror jeg at SAS fortsatt ikke har fått med seg hva de bør gjøre med Eurobonus, enda flere her inne har hatt mange gode innspill....;)

På Wideroe.no og andre internettbookingmotorer fåes kun OSL-BKK som fullpris, dvs 30.000kr i economy :(

Kilroy.no har etter det jeg har erfart alltid billigste billetter til Bangkok med Thai, så det er vel ikke helt sant det du sier.

Heisann SNSK!

...Er selvfølgelig klar over at dagsform og lignende har mye og si på crewet, men det bør ikke gå ut over rutiner...

Takker for utfyllende svar og jeg er helt enig i det du sier om crew og rutiner og ofte er dette en hit-and-misss, noe det skulle det ikke vaere... :angry:

...men naa faar vi komme oss tilbake til topic foer modereatoren kommer med pisken... :D

Dag

Back