SAS oprettholder CPH som knutepunkt

SAS har desidert størst markedsandel i Norge og størst antall passasjerer i Norge, sammenliknet med Danmark og Sverige. Markedsandelen er lavest i Danmark. SAS må videreutvikle Oslo, København og Stockholm som tre store knutepunkt.
 
Jeg tror normenn er hjernevasket om de virkelig tror at København har større knutepunkt potensiale en Oslo. Norges BNP er 30% større en Danmark, dermed omsetter normenn ca 30% mer på langruter en Dansker.
Hvorfor kan ikke Danskene fly opp til Oslo for å bytte fly til USA, er de redd for den store flyplassen !!! He he.
Ganske pinlig spør du meg.
Det er vel også en av hovedårsakene til SAS sine store vanskligheter, sammarbeidsproblemer. Uansett er vel langrutespørsmålet kjørt for SAS, tror ikke de er særlig velkommene uansett på OSL, ettervert som andre selskaper har grepet muligheter.
Hurra for Skandinavisk sammarbeid.
 
Jeg tror normenn er hjernevasket om de virkelig tror at København har større knutepunkt potensiale en Oslo. Norges BNP er 30% større en Danmark, dermed omsetter normenn ca 30% mer på langruter en Dansker.
.


forklar for en <> blåruss please ?

(ellers så ønskes selvsagt langruter i alle farger velkommen til OSL)
 
Jeg tror normenn er hjernevasket om de virkelig tror at København har større knutepunkt potensiale en Oslo. Norges BNP er 30% større en Danmark, dermed omsetter normenn ca 30% mer på langruter en Dansker.
Hvorfor kan ikke Danskene fly opp til Oslo for å bytte fly til USA, er de redd for den store flyplassen !!! He he.
Ganske pinlig spør du meg.

Hvorfor har da CPH flere internasjonale passasjerer enn OSL da, selv når man ser bort ifra transfer?

CPH har et naturlig nedslagsfelt på ihvertfall 3 millioner mennesker, OSL har langt færre

Og når i alle dager ble BNP = reiseaktivitet?
 
Nei jeg vil anta at BNP som er en slags måleenhet for økonomien i et land, gjenspeiler flytrafikken ganske bra. Eksempelvis ta flytrafikkfallet i Sverige, som er ganske proposjonalt med fallet i økonomien.
Kanskje ikke det er like mange normenn som flyr, men de flyr mer business osv, så den samlede verdien er høyere, det er jo dette flyselskaper er interesert i.

Velkommen, det spørs jo om normenn velger SAS fremfor Thai da.
 
Hvorfor kan ikke Danskene fly opp til Oslo for å bytte fly til USA, er de redd for den store flyplassen !!! He he.
Ganske pinlig spør du meg.
Det er vel også en av hovedårsakene til SAS sine store vanskligheter, sammarbeidsproblemer. Uansett er vel langrutespørsmålet kjørt for SAS, tror ikke de er særlig velkommene uansett på OSL, ettervert som andre selskaper har grepet muligheter.
Hurra for Skandinavisk sammarbeid.

Husk ogsaa at omtrent halvparten av passasjerene til SAS starter reisen utenfor Skandinavia....og for hver passasjer som skal til Oslo, saa er det 9 som skal til København, 5 som skal til Stockholm...
 
Hvorfor har da CPH flere internasjonale passasjerer enn OSL da, selv når man ser bort ifra transfer?

CPH har et naturlig nedslagsfelt på ihvertfall 3 millioner mennesker, OSL har langt færre

Og når i alle dager ble BNP = reiseaktivitet?

Island har flere internasjonale passasjerer en Norge, dette kommer jo helt an på vilje, det ligger ikke mye annet i dette.
BNP har et TOTAL sammenheng med flytrafikk. Hvem starter rute til Somalia. !!
 
Last edited:
Husk ogsaa at omtrent halvparten av passasjerene til SAS starter reisen utenfor Skandinavia....og for hver passasjer som skal til Oslo, saa er det 9 som skal til København, 5 som skal til Stockholm...

Rent tull, det er vel slik man inbiller seg for å svelge alle kamelene.
 
Å anta noe uten å kunne legge frem noen dokumentasjon for å bygge opp under antagelsene er igrunn litt håpløst å komme med basejumper/businessmannen.......:rolleyes:

Nå er vel dette et forum der man kan få lov og komme med sine meninger.

Jeg mener vel helt klart at en av hovedårsakene til SAS sine problemer er at de ikke har lagt langrutene der de egentlig skulle ha vært.
 
Rent tull, det er vel slik man inbiller seg for å svelge alle kamelene.

Forklar hva du mener med rent tull, at 50% av de reisende starter utenfor Skandinavia....?? Dette er ikke noe jeg antar men faktiske tall fra M.I.D.T (Et firma som Lufthansa er tungt inne paa eiersiden, som leverer salgsstatestikk fra alle IATA selskaper) baade gjennomfoerte reiser og salg analyse 3 maaneder frem i tiden....
 
Last edited:
Forklar hva du mener med rent tull, at 50% av de reisende starter utenfor Skandinavia....??

Stemmer sikkert, men at for hver passasjer som skal til Oslo, saa er det 9 som skal til København, høres jo meget urimlig ut. Det må jo da i tilfelle vere at normenn har forkastet SAS helt.

Jeg har ikke flydd SAS på 3 år, så jeg håper ikke det har blitt så ille.
 
Island har flere internasjonale passasjerer en Norge, dette kommer jo helt an på vilje, det ligger ikke mye annet i dette.
BNP har et TOTAL sammenheng med flytrafikk. Hvem starter rute til Somalia. !!

Her var det mye rart.

Island har flere internasjonale passasjerer enn Norge? Den skal du få lov til å bevise :)

Det er vel i tillegg MANGE grunner til at Somalia ikke er et land med et utall flyruter. Lav BNP er nær sagt det minste problemet (skjønt man kan selvfølgelig innvende; er ikke fattigdom/elendighet årsaken til de enorme urolighetene i landet?).
 
Husk ogsaa at omtrent halvparten av passasjerene til SAS starter reisen utenfor Skandinavia....og for hver passasjer som skal til Oslo, saa er det 9 som skal til København, 5 som skal til Stockholm...

Og for hver nordmann som reiser med SAS via CPH og ut i verden, reiser 9 med KLM via Amsterdam.........
 
Jeg tror vel at SAS kunne hatt en liten mulighet til å hente inn det tapte ved å legge knutepunktet til "SAS", som er = SCANDINAVIA som er = Oslo, Stocholm, København.
At ikke et så stort selskap har forstått et så enkelt og prinsipielt viktig faktor, er for meg helt utrolig.
Jeg personlig setter ikke min lilletå in i et SAS fly før Norge har et riktig antall langruter med SAS.
 
Jeg tror vel at SAS kunne hatt en liten mulighet til å hente inn det tapte ved å legge knutepunktet til "SAS", som er = SCANDINAVIA som er = Oslo, Stocholm, København.
At ikke et så stort selskap har forstått et så enkelt og prinsipielt viktig faktor, er for meg helt utrolig.
Jeg personlig setter ikke min lilletå in i et SAS fly før Norge har et riktig antall langruter med SAS.

Reiser mye langrute du da ?
 
Å anta noe uten å kunne legge frem noen dokumentasjon for å bygge opp under antagelsene er igrunn litt håpløst å komme med basejumper/businessmannen.......:rolleyes:

Nå tror jeg nok at det er helt rimelig å anta at flyreiser er positivt korrelert med BNP, men det er nok svært mange andre forklaringsvariabler som påvirker nivået på aktiviteten. Nordmenn flyr vel en del mer enn svenskene, om jeg nå husker rett.
 
Back
Top