SAS oppgraderer opptil syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

@SAS_Viking har postet første bilde etter lakkering. Ser ikke ut som det blir Star Alliance lenger...?

Jeg regner med at de ønsker å presentere ''det nye flyet'' i SAS farger da det vil bli mye PR. rundt denne oppgraderingen. Alle flyene skal jo lakkeres så det blir nok sikkert et av de andre flyene som skal inn på oppgradering og sjekk som overtar *A fargeskjemaet.

B4aHrUEIAAAmzwx.jpg

Foto: ''SAS_Viking''
https://twitter.com/SAS_Viking/status/542269984777732096

Ser ut som SAS ikke gjør tingene halvveis denne gangen. Settene er selvsagt kun en liten del av kabin oppgraderingen.

Den siste utgave av Aircraft Interiors International (http://viewer.zmags.com/publication/1ce12326#/1ce12326/1) har en spennende artikel om lys design. På side 97 annonserer de i en enkelt setning av SAS blir først ute i sine oppgradert A330 med Heliojet Spectrum CC, den siste generasjon LED belysning som gir bedre lys over tid. Artikelen viser også til enklere grensesnitt og nye effekter i tillegg til "mood lightning" (for eks. nordlys effekt), las oss håpe at SAS vil ta i bruk disse funksjoner og at besteningen vil kunne bruke dette fint.

Alt dette samt ett nytt service konsept (http://bonusfeber.no/breaking-news-sas-oppgraderer-mat-og-service-pa-business-class/) viser at SAS satser virkelig stort på oppgraderingen av kabinen.

Bare bra dette! Kun merkelig om at de ikke har kommunisert om dette alt for tidlig!!

Kanskje lov å håpe at det blir et større snackbar område med litt mere utvalg. Men det får en vel ikke vite før flyet er klart. Så sant det ikke lanseres noe seatmap av hele flyet med galley osv.

Ser at det er forventet at LN-RKN skal være klar 10 januar ifølge bonusfeber. Neste maskin skal være klar 1 feb. Men RKN har vel vært inne siden midten av november hvordan skal de greie å få klar neste maskin så fort ? Er vel bare en maskin inne om gangen på sjekk. Eller er det en grunn at første fly tar lengre tid siden det er første fly med nytt interiør osv slik at neste maskin vil gå fortere ?

Ting tar alltid lenger tid på en førstegangs installasjon. Det er heller ikke sikkert at alle maskinene skal igjennom samme 'mengde' sjekker, maling etc ..

Kanskje lov å håpe at det blir et større snackbar område med litt mere utvalg. Men det får en vel ikke vite før flyet er klart. Så sant det ikke lanseres noe seatmap av hele flyet med galley osv.

Tviler i grunnen på det, heller omvendt.
Økonomiklassen i 330 blir bortimot identisk med den som er på 340 i dag, deretter skal de ha 8+8 rader med C og + på det arealet som huser hhv 8 og 4 i dag.

Det har vel aldri skjedd i historien at noe selskap har klart en cabin retrofit upgrade i henhold til skjema, bare å plusse noen måneder med en gang.

Ser at det er forventet at LN-RKN skal være klar 10 januar ifølge bonusfeber. Neste maskin skal være klar 1 feb.

Jeg vet ikke hvor bonusfeber har fått det fra (det må være svært tidlige kilder), RKN er planlagt i drift fra 1. februar, og har vært det ganske lenge - deretter er det planlagt en måned per maskin.
Det er likevel ikke sikkert at alt er klart til 1. februar om noe uventet dukker opp. Dessuten så er RKN inne til C-sjekk samtidig.

SAS stiller ut setet på CPH nå.
Her er et bilde tatt fra SAS og SAS_Viking sin Twitter-konto:

Attachments

• B6vxkCHCcAAPU0o.jpg-large.jpg
    B6vxkCHCcAAPU0o.jpg-large.jpg
    73.9 KB · Views: 979
Usikkerheten om dato og seatmap har vel litt sammenehng med dette:

"Gardinkonflikten i SAS er bilagt." (Danmark)
Og 6 ekstra seter.

//www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/01/07/0824/gardinkonflikten-i-sas-er-bilagt

Men hva sier de Svenske ?

Ingen sammenheng mellom tidspunkt for lansering av nytt interiør i disse A330 og uenigheten rundt hvilemodul.

Usikkerheten om dato og seatmap har vel litt sammenehng med dette:

"Gardinkonflikten i SAS er bilagt." (Danmark)
Og 6 ekstra seter.

//www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/01/07/0824/gardinkonflikten-i-sas-er-bilagt

Men hva sier de Svenske ?

De svenske hadde vel godtatt dette i utgangspunktet, dvs var det bare danskene som kranglet. Eller tar jeg feil? Norsk personell hadde iallefall ingen problemer med dette.

På tur over CPH-ORD her om dagen med LN-RKP som kun har gardiner, norsk på flight deck og kun dansk i kabinen. Ikke en eneste svenske ombord, i crew'et altså ;)

De svenske hadde vel godtatt dette i utgangspunktet, dvs var det bare danskene som kranglet. Eller tar jeg feil? Norsk personell hadde iallefall ingen problemer med dette.

Det er ikke noen overenskommelse med de svenske kabinansatte hva jeg har fått med meg. De skal fremdeles kreve vegger for sitt hvileområde, og det var vel derfor SAS sendte ut permiteringsvarsel i midten av desember.

Siste info som jeg klarte å finne:

http://e24.no/jobb/et-forheng-kan-faa-100-svenske-kabinansatte-permittert/23339801

Back