SAS oppgraderer opptil syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

Hvor stor forskjell er det på ny og gammel A330? Sånn bortsett fra setene og doene foran i flyet så er det ikke gjort så mye oppgraderinger.

Hvor stor forskjell er det på ny og gammel A330? Sånn bortsett fra setene og doene foran i flyet så er det ikke gjort så mye oppgraderinger.

Forskellen er stor.
Nye og bedre sæder, bedre in-flight entertainment system, belysning og wi-fi
Og meget mere

Jeg tenker på forskjellen på de gamle A330 med ny kabin og de 4 nye A330 som blir levert det neste året?

Nei, det er primært innen ytelse, da de nye har høyere MTOW (242t), litt lavere drivstofforbruk, en ekstra drivstofftank, kortere flapfairing etc. Og et par andre forbedringer.

Nei, det er primært innen ytelse, da de nye har høyere MTOW (242t), litt lavere drivstofforbruk, en ekstra drivstofftank, kortere flapfairing etc. Og et par andre forbedringer.
SAS sine eksisterende A330 ble levert mellom 2002 og 2004, det er sikkert også gjort oppgraderinger på A330 frem til 330 Enhanced også. Airbus skryter av at de har gjort mange innkrementelle oppgraderinger på A330.

For passasjerer blir nok opplevelsen ganske identisk på A330 og A330 Enhanced. Overhead bins, etc. byttes ikke på cabin retrofit, og toalettene etc. blir vel bare vedlikeholdt, så de nye maskinene vil nok sikkert føles nyere.

Layout i kabinen blir også ganske identisk. Like mange seter i Business og Pluss (fremdeles bare A340 som får to ekstra rader i Business på bekostning av fire rader i Pluss). A330 Enhanced får vel hvilemodul bakerst i Economy, så da blir det noen færre seter der.

Da var dette testet foran og på midten, :) , både hardt og soft produkt var bra på våre turer. Tror Plus' kan bli vanedannende , om man ikke har egen PAD' så tror jeg de fleste finner en film eller TV serie der som kan få tiden over dammen til å ''fly'

Litt endring i planene ....

KBA planlagt ferdig 31/10
RKF planlagt ferdig 28/11
KBM planlagt ferdig 26/12
RKG planlagt ferdig 27/1

Intet nytt om KBC, -D og -I ennå ...

RKG planlagt ferdig 27/1

Hmm, da må man se på alternativer til SFO i oktober.

RKG planlagt ferdig 27/1

Dvs. ca. hvor mye forsinkelse? Satser på new config til NRT 19/12 og retur 10/1. Får jeg old på returen klikker jeg pga. OT [emoji13]

Dvs. ca. hvor mye forsinkelse? Satser på new config til NRT 19/12 og retur 10/1. Får jeg old på returen klikker jeg pga. OT [emoji13]
Ca. en måned ser det ut som... De får vel ikke tatt ut en A340 av produksjon før SK901/902 er ferdig for sommeren.

I tillegg til dette blir en A330 Enhanced levert i august/september og en i oktober/november.

Noen som klarer å se hvilken maskin som konfig som er satt opp på CPH-SFO
26/12/15 med retur 12/01/16, finnes det håp om ny konfig ?

Tror ikke det er lastet opp ny kabin i noen A340-maskiner i SAS sitt bookingsystem.

Nå blir nok ting noen uker forsinket her også, siden levering av første nye A330e er forsinket og SAS trenger kapasitet til ARN-HKG.

Det er vel ikke umulig med ny kabin på flyvninger til SFO helt på tampen av året, men er vanskelig å si. Mulig noen her vet mer om hvordan planen er for å utnytte oppgradere A340-maskiner. Mener å hørt at CPH-NRT er en av de første rutene.

Nå er ikke jeg oppslagsekspert, men ser ut som begge flightene i ExpertFlyer ligger med 1-2-1 og 40 biz seter altså ny kabin. Ta det dog med et kilo salt.

Tror ikke det er lastet opp ny kabin i noen A340-maskiner i SAS sitt bookingsystem.

Nå blir nok ting noen uker forsinket her også, siden levering av første nye A330e er forsinket og SAS trenger kapasitet til ARN-HKG.

Det er vel ikke umulig med ny kabin på flyvninger til SFO helt på tampen av året, men er vanskelig å si. Mulig noen her vet mer om hvordan planen er for å utnytte oppgradere A340-maskiner. Mener å hørt at CPH-NRT er en av de første rutene.

Jo, der er. Jeg er booket på en 340 til SFO den 12. december og det er med ny config, hvor GO starter fra række 30.

Glem det jeg sa!

Begge flyvningene er satt opp med ny kabin i A340.

Vil allikevel ikke ta det som sikkert enda, da vi ikke vet hvordan det vil gå med oppgraderinger av fly samt levering av nye fly utover høsten.

Edit: Business på SK935 den 26. desember

Attachments

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    6 KB · Views: 1,817
Da har jeg prøvd den nye kabinen både i Business og Plus på tur/retur over dammen fra Oslo.

Etter dette så begynte jeg å lure. Er det C hos sas egentlig verdt pengene kontra prisen på pluss? Njææææ, egentlig ikke vel?

SAS Business
Norge og pri boarding er det bare å glemme. Ansatte ved norske flyplasser evner ikke dette uansett. (funka på alle 5 turene fra/inne i USA)
Jeg reiste over til EWR fra OSL med SK907 i C, noe som var kjempegreier.
Men syns faktisk de sliter litt med å treffe med det "service" konseptet sitt. Iallefall i forhold til hva jeg hadde forventet.
Jeg syns også skjermen ga alt for mye gjenskinn. Overasket over at de ikke har oppdaget dette. Men det er tidvis irriterende.
Utvalget av filmer syns jeg var litt smalt, men regner med at det oppdateres ofte.
Maten var ok, men ikke noe mer enn ok.
Stolens betjening var litt dumt plassert.
Fjernkontrollen var ikke 100%, og fungerte dårlig til spill. (ettersom man kommer borti knappene på andre siden (anyhow, spillene er jo ikke relevante)
Lading til PC gikk ikke via vanlig kontakt. Måtte ha omformer (ja, greit jeg forstår jeg skal ha med det over. Men syns likevel dette er underlig) Og litt liten plass til å smokke opp laptop for å arbeide.
Sengen var ok, men ikke mer enn det.
Litt for lite private seter iforhold til hva man kunne forvente. Hvorfor ikke ha en slags gardin eller noe? Ikke noe spesielt problem for de setene ved vinduene som har bord/hylle mot midtgangen da, (jeg hadde heldigvis 4H) men jeg hadde latterlig godt innsyn til hun damen til venstre for meg ovenfor midtgangen.
Ingen hylle/naturlig plass for skoene mine når jeg satt der. Så disse sto på gulvet ved siden av sammen med pc bag. Burde være mulig å ha en hylle eller lignende.
Toalettet var også litt pussig utformet. Når man pusset tennene og skal spytte i vasken så skaller man huet i speilet om man ikke er obs på det.

Men alt i alt. Ok, anbefales litt da. Og spesielt om du er avhengig av å være utvilt og ha sovet før man kommer fram. Samt så er det litt kewlt :)
Men som sagt, mye "beta feil" som etter min mening burde vært sett litt på.

SAS Pluss
SK908
Nå hadde jeg muligens det kjipeste setet i pluss, 20A. Og jeg var ikke spesielt trøtt, så vanskelig å sove. Samt at de opplyste om at de var underbemannet på personell så vi kunne ikke forvente servering utenfor måltidene bla bla bla. All drikke må bestilles NÅ. Jeje, akkurat det var håpløst.
Setet er også ganske nærme veggen framfor (gjelder vel kun den første raden). Iallefall for meg som er 187, men for folk som er litt kortere bør det gå greit. Min feil å bestille det setet.
Er også litt smalere pga bord i siden, og skjermen kommer i rar vinkel.

Men, er faktisk ganske positivt overrasket over opplevelsen i Pluss.

Jeg fikk sove, og hadde nok sovet enda bedre om jeg kunne strekke ut bena som i de andre setene. Og ellers så var det ikke så mye bortsett fra litt mer privatliv etc som skilte fra Business.

Så en klar konklusjon fra min side, er at man får særdeles mye bedre "value for money" i pluss kontra business. Og jeg vil nok benytte meg av Pluss framfor Business i framtiden om jeg skal over. (kanskje vurderer jeg det annerledes om flyturen er lenger enn 7/8 timer.

Og jeg er litt skuffet over at SAS virker å ha gjort en litt for lite kritisk tilnærming til hele konseptet sitt.

Back