SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Jeg synes det er ett godt initiativ, men det burde kommet klarere frem at vi truer med å forlate EB og i sterkere ordlag fortelle at EB er komplett verdiløs hvis økning i oppgradering kommer i tillegg til 25% regelen.

I tillegg er det ikke alle som har vært medlem siden 2003 og da kommer brevet feil ut, burde vært ordlagt slik at det vises at det er forskjellige EB medlemmer som sender brev og ikke bare Someone.

Slengte ihop noe raskt som jeg synes er litt krassere mot SAS, bruk det eller ikke, jeg underskriver likevel selv om jeg kun er en EBB:

Dear SAS Eurobonus

As loyal Eurobonus members and loyal SAS customers, we have all experienced a constant decline in the benefits and rewards from remaining a loyal Eurobonus member and SAS customer. From your overall decline in market share and traffic figures, it is fairly evident that we are not the only ones noticing this.

The last suggestion from SAS and Eurobonus on revising the rules regarding award tickets, particularly standby upgrades using points is the final straw we are willing to accept. Devaluing the Eurobonus program by implementing a standby upgrade system where some Intercontinental upgrades are cheaper to purchase in advance on a confirmed award ticket, than by using standby upgrade points speaks to the madness of this decision.

Refer to table:
Upgrade on confirmed award ticket points: Upgrade with new system of standby upgrade:
Scand -> Asia 130.000 in C 100.000 in C
Scand -> USA 90.000 in C 100.000 in C!
Scand -> Dubai 80.000 in C 100.000 in C!

The main mistake SAS made in regards to Eurobonus was the introduction of the 25% earnings rule for many of your economy fares some years ago. Many customers could probably accept reduced earnings for the absolute cheapest tickets and fare sales. However the current rules have too many booking fares/classes falling into the 25% category, and many of these don't fall into the category of cheapest tickets.

As it has become gradually more difficult to earn points, together with these proposed increases in standby points upgrades, Eurobonus has shown us that you do not value us as members, and do not want our business. If SAS and Eurobonus do not implement changes, many current loyal SAS customers and loyal Eurobonus members will sign up with competing programs which are vastly more rewarding and avoid SAS wherever we can.

We therefore hope that SAS Eurobonus will reconsider these proposed changes, in addition to do a re-evaluation of the earnings structure. By doing this, SAS will again have one of the best frequent flyer programs, that again can make you win new customers and keep your old ones and SAS again will be the prefered carrier to and from Scandinavia.

Last edited:

Bra formulert brev, men det var et par stavefeil i der, som bør rettes opp. Forkortelsen som "I'm" bør også unngås i formelle brev.

Jeg vet ikke om at folk kommer til å forlate EB men det er helt klart at uten incentiver så vil reisende velge andre flyselskap. Da jeg reiste til Asia ifjor valgte jeg SAS business pga poengene og på grunn av at jeg kan bruke disse senere til oppgradering. Jeg kunne reist med Lufthansa istedet og det hadde nok gitt meg en enklere or raskere rute men jeg valgte altså SAS. Men hvis SAS ikke har et bra lojalitetsprogram så vil kundene velge alternativer. Jeg kommer f.eks. mest sannsynligvis til å gå for Emirates tilbudet for å komme meg til Asia ved neste anledning...

Dette begynner å bli en farse uten sidestykke. Hvor skal dette ende??
Uproffesjonalitet får en ny betydning!

BF:old

Screenshot som dette? ;)

Jepp :) Nydelig! Fikk ordnet det jeg også, så her har dere min. Tok med hele siden.

Snakker man ikke med hverandre innad i SAS? Jaja... styremøte i morgen. Da får man i alle fall pratet litt sammen :p

Attachments

• screenshot.jpg
    screenshot.jpg
    98.9 KB · Views: 203
Last edited:

Men hvis dette skal være en skikkelig protest eller aksjon, holder det ikke med en underskriftskampanje for flyfreaks. Utviklingstrekke i EuroBonus må klargjøres i en punktliste slik at man ser hvordan programmet gradvis har blitt dårligere. Det må opprettes en Facebook-gruppe der dette kommer enkelt og kort frem, og det bør lages en logo til denne gruppen som gjør at budskapet blir mer synlig. Invitasjoner må spres, og media bør kontaktes slik at SAS kan utfordres i offentligheten. Det er fint med en underskriftskampanje, men individuelle e-post - gjerne med samme innhold - har som regel større effekt. I stedet for å skrive under på noe, kan man bruke en modell som gjør at folk aktivt sender en e-post til SAS idet de skriver under. Denne e-posten kan ha noe standardinnhold, samtidig som det er mulig å legge til en personlig tekst. Dessuten må folk tørre å true med å melde seg ut om SAS ikke gjør justeringer i programmet sitt, ellers har jo ikke dette noen mening...

Last edited:

Slik det ser ut nå så gjennstår spørsmålet om Diamond Club eller M&M da skal bli mitt nye bonusprogram. Det eneste som eventuelt kan hindre en overgang er bortfall av 25% regelen. En ting er sikkert, med dette tullet har SAS definivt satt jeg på sidelinjen som mitt foretrukne flyselskap. Nå blir det andre selskaper innen Star der jeg kan velge det.

Her har ikke bare SAS driti på leggen, men de har jammen meg sørget for å skutt seg i den andre også

Last edited:

Jeg kommer iallefall til å sjekke andre alternativer når jeg skal til Asia i påsken. Mest sannsynligvis velger vi tilbudet fra Emirates :-) Prisøkningen er ekstrem synes nå jeg :(

Men hvis dette skal være en skikkelig protest eller aksjon, holder det ikke med en underskriftskampanje for flyfreaks. Utviklingstrekke i EuroBonus må klargjøres i en punktliste slik at man ser hvordan programmet gradvis har blitt dårligere. Det må opprettes en Facebook-gruppe der dette kommer enkelt og kort frem, og det bør lages en logo til denne gruppen som gjør at budskapet blir mer synlig. Invitasjoner må spres, og media bør kontaktes slik at SAS kan utfordres i offentligheten. Det er fint med en underskriftskampanje, men individuelle e-post - gjerne med samme innhold - har som regel større effekt. I stedet for å skrive under på noe, kan man bruke en modell som gjør at folk aktivt sender en e-post til SAS idet de skriver under. Denne e-posten kan ha noe standardinnhold, samtidig som det er mulig å legge til en personlig tekst. Dessuten må folk tørre å true med å melde seg ut om SAS ikke gjør justeringer i programmet sitt, ellers har jo ikke dette noen mening...

Fjasbok gruppe er en meget god ide.

Kanskje noen kunne forfatte ett brev paa norsk?

Jeg maa gjoere ferdig noen rapporter som maa inn foer lunch, etter det, mekker jeg en fjasbokgruppe

Dessverre er postingen paa www.flysas.com korrekt. Fikk en mail fra SAS i dag der de informerte at de hadde gjennomgaatt saken og postet endringene som offisielt i dag

Mer her: http://www.flyertalk.com/forum/sas-...ses-prices-points-upgrade-3.html#post11186069

Så da regner jeg med at de også har gått gjennom regnestykket til Discus som sammenligner prisene på award vs standby og funnet denne fornuftig? :rolleyes: Blir spennende å se om det også skjer noe med award-uttakene.

Men hvis dette skal være en skikkelig protest eller aksjon, holder det ikke med en underskriftskampanje for flyfreaks. QUOTE]

Nei, men uten å ødelegge stemningen, så må jeg vel si at dette kanskje ikke er noe som engasjerer de store massene av flyreisende. Selv om jeg er flyfreak, så engasjerer dette ikke meg i særlig grad, bl.a. fordi det ikke er særlig aktuelt for meg å benytte meg av tilbudet i særlig grad. Dessuten er jeg prinsipielt ikke spesielt glad i slike bonusprogrammer, og ser like gjerne at de forsvinner helt. I tillegg er jeg prinsipielt tilbakeholdene med hva jeg faktisk velger å protestere mot her i verden. Dette er ikke en sak som er viktig nok i den store sammenhengen. Bare sånn for å ha sagt min mening, og hvorfor f.eks. jeg (kanskje gjelder det andre også) ikke velger å signere på dette. (Ble mye prinsipper dette, men la gå...)

Hvis SAS nå velger å kjøre gjennom denne saken, så sier det meg at de bryr seg katten om å ta vare på sine faste kunder. De spekulerer muligens i at folk ikke orker å bytte program, og derfor fortsetter å bli værende.

En slik aksjon som dette, gitt at antallet blir stort nok, bør gi noen signaler om at et ganske så stort antall av deres elitekunder faktisk bryr seg om dette, og reagerer negativt på dette. Kanskje kan dette derfor være med på å få SAS til å endre mening. Jmf. kampanjen mot United sine endringer i sine gebyrer i fjor høst.

Hvis SAS virkelig kjører dette i gjennom likevel, så mister de i hvert fall meg som kunde. Jeg vil nok kanskje fortsette å kjøpe billetter innenlands hos de, men det er i så fall mest av mangel på alternativer.

Nei, men uten å ødelegge stemningen, så må jeg vel si at dette kanskje ikke er noe som engasjerer de store massene av flyreisende.

Nei, men i flyverdenen som de fleste steder ellers, gjelder 20/80-regelen .. dvs at 20% av de reisende står for 80% av omsetningen - og hvis man pisser av disse betaler man dyrt ...

Så da regner jeg med at de også har gått gjennom regnestykket til Discus som sammenligner prisene på award vs standby og funnet denne fornuftig? :rolleyes: Blir spennende å se om det også skjer noe med award-uttakene.
Scand -> Asia 130.000 in C 100.000 in C
Scand -> USA 90.000 in C 100.000 in C!
Scand -> Dubai 80.000 in C 100.000 in C!
Fante et enda større hull i regnskapet. Hvis man reiser USA-Scandinavia-USA:

Note! Trips starting from North America the price is 50 000, 60 000, 70 000 to Europe.
70.000 poeng for en C-klasse-bonus-billett. Oppgradering er 100.000 som vi jo vet :drunk:

Nå ser jeg at www.flysas.com annonserer de nye oppgraderingsprisene fra 1.mars... HAHA!! Dette er jo en parodi uten like! Ikke før har NO og DK fått fjernet informasjonen før US kliner til og tråkker uti samme suppa :D

http://www.flysas.com/en/EuroBonus/Spend-earn-EuroBonus/Airlines/SAS-Group/SAS/Upgrade/

Noen som kan få ordnet en screenshot for dokumentasjonens skyld? :)

Er ikke US som har stråkket i suppa, men SAS generelt (country: Other) ! Hvis man går på USA:
http://www.flysas.com/en/us/EuroBonus/Spend-earn-EuroBonus/Airlines/SAS-Group/SAS/Upgrade/
så står det ingen nye priser (i skrivende stund). Snakker om surr! :rolleyes:

Back