SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Jeg fikk dette svaret bare minutter etter at jeg sendte min mail i går formiddag.

Hei,

Takk for din seriøse tilbakemelding!
Sender dette videre til en ansvarlig avdeling.
Vi som representerer EuroBonus her i Norge må formildle endringene som blir fattet.
Vi tar dine refleksjoner om den nye ordningen om høyere trekk alvorlig og vil ta dette videre.

Med vennlig hilsen

SAS Norge
Support Services - www.sas.no
SAS Scandinavian Airlines Norge

Så er spørsmålet om jeg skal holde pusten mens jeg venter på tilbakemelding.....

Jeg kan ikke forstå disse tiltakene som noe annet enn enten å gjøre EB (lojalitetsprogrammet, ikke forumbrukeren... :)) mer eksklusivt eller som et skritt på veien mot "nedleggelse" av EB-programmet.

Men hva skulle man vinne på å gjøre programmet mer eksklusivt som man ikke klarer med å ha eksklusive nivåer i programmet? Fint lite, skulle jeg tro. Det man ender opp med er at de kundene begynner å se utelukkende på pris, og så langt jeg har forstått det så stiller ikke SAS så godt i en slik konkurranse (dvs. det hevdes at SAS har høyere enhetskostnader enn konkurrentene i mange tilfeller). Det betyr at SAS vil miste en rekke kunder, som kanskje hver og en ikke bidrar med så mye profitt men som i volum kan være fordelaktig.

Bra innspill fra Farmer! Det erså sandt som det er sagt!

Slik som det er nå holder Lojalitetsprogrammet Eurobonus på å bli til et Illojalitetsprogram i stedet!

BF:old

Oppfordrer alle, uansett hva slags status de har, aa sende en epost der endringer i oppgradering, 25 prosent opptjening, bortfall av vklassebilletter mm. tas opp. Er i London naa, men legger ut en "mal" paa soendag kveld. Farmer tar uansett opp det mest sentrale.

...og i en sådan email kan man jo passende slå på, at da man optjente point så var det på nogle vilkår som nu er kraftigt ændret.

Det havde været mere fair at de nye regler kun gælder for point optjent fra d.d. og at man stadig kunne bruge point ud fra de regler som gjaldt da man optjente dem.

Ved godt det er svært at håndtere for SAS, men det må være deres problem - da det jo er dem der har ændret reglerne...

Oppfordrer alle, uansett hva slags status de har, aa sende en epost der endringer i oppgradering, 25 prosent opptjening, bortfall av vklassebilletter mm. tas opp. Er i London naa, men legger ut en "mal" paa soendag kveld. Farmer tar uansett opp det mest sentrale.

Men burde vi ikke først få på det rene om SAS allerede har trukket den varslede økningen i belastninger for oppgraderinger?

BF:cool2

Dette blir jo et sentralt spørsmål som må stilles.

Ser at sas.dk også har fjernet info om økning på oppgradering... Økning på Award-trips intra-skand. står fortsatt.

Men burde vi ikke først få på det rene om SAS allerede har trukket den varslede økningen i belastninger for oppgraderinger?

BF:cool2

Nei. Eurobonus har uansett per dags dato såpass mange svakheter at et brev er på plass. Dessuten er de viktig å få frems våre synspunkter som kunder.

Hvorfor er det så ille med en "prisøkning"? Det skjer da over alt i samfunnet - ta bomringen i Oslo som et eksempel - de satte opp prisen med 3,5 gang...

Hvorfor er det så ille med en "prisøkning"? Det skjer da over alt i samfunnet - ta bomringen i Oslo som et eksempel - de satte opp prisen med 3,5 gang...

Prisøkning og prisjusteringer er en ting, men å ta ibruk Zimbabwe sin inflasjon for å sette nye priser er håpløst og tullete

De SAS gjør er å si "kjøp 9 få den tiende gratis". Og når du har kjøpt ni og du skal hente den tiende så sier de "nei, vi har ombestemt oss, nå må du kjøpe 19".

Er du aldri kritisk til noe??

BF:question:

Det er ingenting i veien med prisoekninger, men det maa ligge litt logikk til grunn naar dette skjer. Discus sin sammenligning forteller meg at Eurobonus er helt paa baertur:

Scandinavia -> Asia: 130.000 for award in C, 100.000 for upgrade
Scandinavia -> USA: 90.000 for award in C, 100.000 for upgrade
Scandinavia -> DBX: 80.000 for award in C, 100.000 for upgrade

I tillegg maa jo SAS snart innse at Eurobonus er ett meget verdifult og viktig markedredskap og benytte det deretter.

Saa lenge kapasitet paa bonusuttak styres 100% slik at det ikke gaar ut over seter man kunne tjene penger paa er det IDIOTISK aa ikke ha ett bonusprogram som brukes aktivt i konkurransen mot f.eks. Norwegian.

Man ser jo hvem som taper kampen for tiden naar SAS har under 60% setefaktor

Folkens, dersom man planlegger aa sende en klage, vennligst vent til vi har forfattet ett brev som man kan sende samtidig / identisk slik at det blir lagt merke til

Someone er i gang med aa forfatte ett slikt brev

mvh

-TOmmy

SAS har ikke gitt lyd fra seg og jeg tviler vel på om det skjer noe i dag...

Satser de på at folk glemmer hele greia og heller legger ut de nye satsene natt til 1. mars? Prisøkninger er en naturlig del av et fritt marked så det har vel ingen problemer med å forstå eller akseptere. Men som Discus tidligere har illustrert (priser for awards vs upgrades) så henger ikke den siste prisøkningen (hvis det blir noe av??) på greip.

Ganske betenkelig hvor dårlig koordinert hele opplegget rundt EB virker... 2 av de nasjonale nettsidene til SAS melder om nye satser for oppgradering ved gate(NO/DK), de andre (US/SE) melder ingenting. Deretter fjernes info om dette fra NO etter litt støy og dagen etter fjernes det også fra DK.

Økning av satser for uttak av bonusreiser intra-skand står fortsatt på DK, men det står ingenting om dette på de andre lands nettsteder.

Er det rart man blir forvirra? :rolleyes: Det kan vel ikke være meningen at folk må sjekke 4 ulike SAS-nettsider for å holde seg oppdatert?

Last edited:

Fikk følgende svar på e-post idag:
Hei,Tusen takk for tilbakemelding. Vi har nå trukket dette fra våre nettsider og saken er blitt tatt opp til intern diskusjon.
Med vennlig hilsen
SAS Norge
Support Services - www.sas.no
SAS Scandinavian Airlines Norge

Hmmm, betyr det at saken ikke er avgjort????

Kan virke slik, ja. Hmmm, har de begynt å høre på kundereaksjoner? Det er vel nye toner fra den kanten!

Tror ikke man bør ta noe på forskudd.

For alt vi vet så kan de plutselig finne på å øke satsene for bonusreiser over hele fjøla slik at disse harmonerer med økte satser for oppgradering...

Ingenting er avgjort.

Tror ikke man bør ta noe på forskudd.

For alt vi vet så kan de plutselig finne på å øke satsene for bonusreiser over hele fjøla slik at disse harmonerer med økte satser for oppgradering...

Ingenting er avgjort.

Jeg kan bekrefte at jeg har snakket med flere i EB siste doegnet og mange var ikke en gang informert om disse endringene. Mange SAS ansatte er mildest talt forbanna og oppgitt over hva som her har skjedd.

Det foregaar naa en intern debatt paa bakgrunn av Discus sin sammenligning paa FT og reaksjonene i FT traaden, og selvsagt paa grunn av reaksjoner fra EB ansatte

Samme tilbakemeldingen fra EB Medlemsservice på chatten.

"Foreløpig ingen endring. Det er trukket tilbake. Vet ikke om det kommer noen ny eller når det måtte komme."

Back