SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

TOS, mye fornuftig synsing her. Men bare det at man betaler ekstra for å komme opp i en bookingklasse som gir 100% opptjening er jo helt bak mål. Man betaler ekstra for og få mer når man kan reise billigere. Er det en sunn tankemåte? Gjerne en lengre routing for å få mer poeng. Det er akkurat dette som skaper grådigheten og ufornuften med SAS Eurobonus.

Jeg vil ikke si det. Om man betaler ekstra så gjør man jo det fordi man føler at man får tilbake så mye ekstra for pengene at det er verdt det.

Dette står det på SAS DK sine sider

Dvs, det samme som SAS NO skriver

Som skrevet ovenfor så har de netop rettet dette. Der stod tidligere på dagen som tidligere angivet.

Men godt Scanair.no kan få rettet SAS.dk

På Flyertalk sin debatt om samme tema, skriver en svenske om at han hadde ringt Eurobonus i Sverige og spurt om dette, og fått til svar, at dette ikke gjaldt Sverige. Der ville satsene for oppgradering forbli uendret.

Er det mulig?:drunk:

BF:cool2

Kan SK virkelig finne på differensiere uttak etter bosted? Det går jo, men det er vel ingen god situasjon.... Det slo meg tidligere som en mulighet, men jeg slo det fra meg...

De kjører vel ulike krav for sølv og gull differensiert etter bosted allerede så det er ikke umulig at man kjører samme opplegget ved uttak...

Asia & Pacific, Canada, Nord/Syd Amerika og Sverige:

20 000 grunnpoeng for Sølv
70 000 grunnpoeng for Gull

Danmark og Finland:

55 000 grunnpoeng for Gull

Norge og andre land:

45 000 grunnpoeng for Gull

Foreløpig har jeg ikke hørt noe mer fra SAS :)

Last edited:

TOS, mye fornuftig synsing her. Men bare det at man betaler ekstra for å komme opp i en bookingklasse som gir 100% opptjening er jo helt bak mål. Man betaler ekstra for og få mer når man kan reise billigere. Er det en sunn tankemåte? Gjerne en lengre routing for å få mer poeng. Det er akkurat dette som skaper grådigheten og ufornuften med SAS Eurobonus.

Hei igjen, det er vel en vurdering av hva man får igjen for å betale litt ekstra. Om det er en sunn tankemåte overlater jeg til den enkelte selv å vurdere, men jeg har vel nå kommet til at verdien av poengene er blitt så lav at det for meg ikke lønner seg å betale ekstra for 100% opptjening (selv om jeg har gjort det tidligere). Ikke at det i seg selv er noe å skrive hjem om, men det betyr nok også at DYs rute til STN ligger an til å få mer av min business om dagene treffer i forhold til behovet og om prisene er tilnærmet like (enkelte avganger på direkteruten er prisene på DY veldig høye, noe som vel indikerer godt salg - og det er jo bra).

Tikket nettopp inn en SMS fra Thomas Midteide i SAS om at han fortsatt venter på svar fra Stockholm om endringene. Har gir lyd fra seg når han hører noe. Stay tuned :)

De kjører vel ulike krav for sølv og gull differensiert etter bosted allerede så det er ikke umulig at man kjører samme opplegget ved uttak...

Asia & Pacific, Canada, Nord/Syd Amerika og Sverige:

70 000 grunnpoeng for Gull

Danmark og Finland:

55 000 grunnpoeng for Gull

Norge og andre land:

50 000 grunnpoeng for Gull

Foreløpig har jeg ikke hørt noe mer fra SAS :)

Hæææ! Har de økt gull-kravet fra 45' til 50' nå? Noen som kan bekrefte dette?

Skrevet feil av meg. Rettet nå. Er fortsatt 45 000 :)

Dette kommer i rekken av mange endringer til EuroBonus-programmet som har vært til det negative for oss trofaste kunder. Jeg fryter at alle disse endringene totalt sett vil føre til at færre velger SAS og at SAS sånn sett går dårligere. Jeg skal formulere en e-post med en del av disse negative utviklingstrekke og utfordre SAS på dem. Kanskje flere vil sende inn samme e-post, en liten kampanje?

Jeg har også tenkt å skrive en epost iløpet av helgen. Hvor dette, samt 25% reglen på relativt dyre billetter (som f.eks W-klasse) skal tas opp.

Vet flere på Flyertalk har tenkt å gjøre det samme

Legg ut her hva dere skriver da! Så kan vi andre få inspirasjon til også å sende dem mailer!!

Det har helt klart noe for seg å sende e-post til SAS vedr. dette. Spesielt dersom vi får mange EBG/EBP-er med på lasset, blir SAS nødt til å ta kritikken alvorlig. Det henger jo ikke på greip at én oppgradering fra M til C nå skal koste mer poeng enn det man trenger for å bli EBG i Norge. Hadde SAS i det minste gitt noen vouchers hver gang man kvalifiserte seg til gull, ville det til nøds kunne forsvares.

Lurer fælt på hvilken strateg innenfor SAS-systemet som kom på denne kloke ideen, og spesielt hvilken argumentasjon som ble brukt for å overbevise ledelsen om at dette var en kjempeplan for å bedre SAS sin dårlige økonomi. Det vil jo i hvert fall ikke hjelpe til med å fylle flyene - med noe annet enn ID-pax anyway.

Thomas Midteide skal sjekke med sjefen for Eurobonus og kommer tilbake med en uttalelse. Stay tuned :)

Mette har permisjon ca. 1 mnd til og det er faktisk ikke mange som visste om denne endringen. Av de mange jeg e-posta til i gaar, var det nytt for dem..

Geir Lauritzen er jo sjef for EB i Norge. Tror jeg tar en telefon til han paa vei til jobb

Det kan jo være at SAS kunne halvere sin biz klasse og fylle på flere eco seter som de kanskje heller fikk solgt, som var argumentasjonen for å gjøre endringen så ingen kommer til å oppgradere for poeng lenger. Men på den andre siden, kunne de jo ha gjort det allikevel...

BF:72:

Mette har permisjon ca. 1 mnd til og det er faktisk ikke mange som visste om denne endringen. Av de mange jeg e-posta til i gaar, var det nytt for dem..

Geir Lauritzen er jo sjef for EB i Norge. Tror jeg tar en telefon til han paa vei til jobb

Hold oss oppdatert. Har foreløpig ikke hørt noe mer fra Mr. Midteide. Kanskje jeg hører noe i morgen. To be continued...

Slik jeg ser det i praksis vil ende med, er at færre bruker poeng. De vil sikkert fortsatt overbooke i M-klasse, så oppgraderinger må sannsynligvis gjøres uansett.

Hvis det er tilfellet så er jeg fortsatt EB kunde, med noen minutters margin. Var akkurat på vei til å registrere meg hos BMI nå. Får vente til i morgen å sjekke igjen. Om jeg først registrerer meg der så holder det ikke lenger for meg at SAS gjør om, da må de gjøre tilbudet sitt bedre enn hva Diamond Club har.

Det å vinne tilbake tapte kunder er vanskelig og dyrt. Da må man ofte være vestenlig bedre enn sine konkurenter for at folk skal gidde å bytte kundeforhold igjen.

Back