SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Flott at SAS gjør det eksklusivt å sitte i de behevede klasser, da kan det se ut som at de skriver av gjelden sin til de lojale kunder litt raskere. Personlig gav jeg opp Eurobonus for en fem års tid siden. For meg var rett og slett umulig å ta ut poengene på en fornuftig måte (de tidene jeg hadde tilgjengelig passet ikke for SAS og visa verse), og dermed gikk noen 100K ut uten å ha blitt brukt. Det eneste jeg nå benytter mitt EB-kort til er automatinnsjekk.

Du kan umulig reise spesielt mye? Reiser blir mye morsommere og behagligere når man har tilgang til f.eks gode seter og lounger. Personlig så koser jeg mer langt mer når jeg får reise på biz eller lignende og kan gå innom en lounge for å ta meg litt drikke og snacks, fremfor å sitte trangt bak og måtte lete etter et ledig sete i terminalen hvor jeg kan sitte å drikke en overpriset øl

Jeg er sikker på at en av årsakene til at SAS sine passasjertall faller langt mer enn alle andres nettopp er fordi SAS har gjort lojalitetsprogrammet sitt dårligere og SAS har helt mistet fokus på hva de driver med omdagen og prøver å fremstå som mest mulig grå og udefinerbare

Kunne ikke sagt meg mer enig! Bra!!

BF:cool2

Thomas Midteide skal sjekke med sjefen for Eurobonus og kommer tilbake med en uttalelse. Stay tuned :)

Smør dere med tålmodighet:) Vi får se hva som kommer ut av dette. En times tid siden de fikk henvendelsen, men vi får da gi dem litt mer tid :)

Ikke lett å vite hva som er riktig når SAS DK skriver noe annet samt litt mer enn SAS NO, mens SAS SE og SAS COM ikke nevner endringer i det hele tatt.

Jeg har sendt mail til Eurobonus med mitt syn, og oppfordrer alle forumister til å gjøre det samme.
Har fått svar allerede, og det virker som de ihvertfall skal ta min henvendelse nogenlunde seriøst og de har sendt den "oppover i systemet"

Keeping you posted

Jeg har sendt mail til Eurobonus med mitt syn, og oppfordrer alle forumister til å gjøre det samme.
Har fått svar allerede, og det virker som de ihvertfall skal ta min henvendelse nogenlunde seriøst og de har sendt den "oppover i systemet"

Keeping you posted

Legg ut mailadressen her, så skal vi saktens få sagt vår hjertens mening!!

BF:cool2

Etter og ha studert denne tråden så må jeg si at jeg er sjokkert over reaksjonene til folk angående denne "pris" økningen. Her er virkelig et godt ekspempel på hva bonuspoeng fører til og hvilken grådighet som kommer frem, jeg er skremt. Jeg har reist mye på SAS Intercont og kan fortelle om tildels forferdelige tilstander i gatene der folk kommer med sine kort og "krangler" til seg oppgraderinger for enhver pris. Jeg har sågar opplevd gateagenter som har strigrått etter diverse overhøvlinger fra pax som det ikke har vært plass til på oppgradering. Skammelig oppførsel og jeg er sikker på at flere forummedlemmer har opplevd lignende episoder. Bonusprogram er snart antikk vare i nåværende form som påpekt av andre her inne. Så får vi se om Midteide kommer på banen med en begrunnelse for denne "dramatiske" endringen;)

Hr. Midteide tok dette helt fint og saken ble lagt fram på en saklig og ryddig måte. Han må få lov til å sjekke med "ekspertisen" :) La ingen stor "dramatikk" inn i henvendelsen. Sa bare at jeg gjerne ønsket noen svar ang. endringene og hva SAS begrunnet endringen med:) Enkelt og greit. Han hørtes faktisk litt overrasket ut da jeg fortalte om endringen.

Det skal sies at jeg personlig ikke "berøres" av disse endringene i noen særlig grad. Reiser såpass lite og illojalt at EB-programmet ikke betyr all verden. Men noen må jo ta ansvar og søke svarene :)

Last edited:

Etter og ha studert denne tråden så må jeg si at jeg er sjokkert over reaksjonene til folk angående denne "pris" økningen. Her er virkelig et godt ekspempel på hva bonuspoeng fører til og hvilken grådighet som kommer frem, jeg er skremt. Jeg har reist mye på SAS Intercont og kan fortelle om tildels forferdelige tilstander i gatene der folk kommer med sine kort og "krangler" til seg oppgraderinger for enhver pris. Jeg har sågar opplevd gateagenter som har strigrått etter diverse overhøvlinger fra pax som det ikke har vært plass til på oppgradering. Skammelig oppførsel og jeg er sikker på at flere forummedlemmer har opplevd lignende episoder. Bonusprogram er snart antikk vare i nåværende form som påpekt av andre her inne. Så får vi se om Midteide kommer på banen med en begrunnelse for denne "dramatiske" endringen;)

MD11, jeg tror du misforstår iallefall enkeltes motivasjon for å reagere. Personlig så er jeg enig med en tidligere skribent i tråden her som trakk frem at en grunn til at man reagerer som man gjør er at man faktisk ønsker at SAS skal gjøre det bra. Selv om jeg i mange situasjoner er kritisk til SAS så vil jeg gjerne at SAS skal fortsette å eksistere, for jeg tror de har potensial til å tilby et godt produkt (som de gjorde før i tiden).

Det har absolutt ingenting med grådighet å gjøre fra min side for hadde det vært en drivkraft så ville jeg nok vært svært pro bonus innenlands, noe mange her inne nok har observert at jeg ikke er. Det kan godt tenkes at bonusprogrammer snart er en saga blott, men jeg er ikke overbevist om det. På den annen side, når flyselskapene som har slike programmer reduserer verdien av disse så er det klart at de vil bli en saga blott (men det tror jeg i så fall mye er flyselskapenes egen fortjeneste).

Jeg kommer nok til å fly med SAS også i fremtiden og sikkert i omtrent like stort omfang som tidligere (iallefall innenfor Europa, og mest fordi det stort sett kun er SAS som kan tilby meg gjennomgående billetter fra TOS), men jeg vil nok være mye mindre interessert i å betale litt ekstra for å komme i en bookingklasse som gir 100% opptjening. Jeg vil tro at dette gjelder en hel del andre også, og for folk bosatt i f.eks. Oslo så er det mye lettere å bytte til selskaper som BA, LH og AF/KL. I så måte taper SAS dobbelt opp; færre lojale kunder, og færre som legger litt ekstra i billettene for å få 100% bonus.

Det er selvsagt SAS sitt valg å gjøre dette, men jeg undres over hva som er argumentene for dette. Jeg har vanskelig for å se logikken i det.

Nja, eurobonus er jo ikke det dårligste bonusprogrammet, synes M&M så værre ut når jeg sjekket alternativene. Men BMI sitt er suverent, og jeg konverterer. Får samme opptjening på korte flighter (under 600 miles gir 600 miles uansett), 12.000 poeng for bonustur i omtrent HELE europa! SAS hadde vel 12.000 for skandinavia ++. Lavere grenser for Sølv og gull.

Tror nok ikke bonusprogrammenes tid er borte nei, men de må lønne seg, EB må være så bra at jeg velger SAS fremfor andre på grunn av fordelene EB gir. Det er jo hele poenget. Om jeg betaler 200kr ekstra for å reise SAS fordi det gir meg EB fordeler, så må de fordelene være verdt pengene. Jeg er ganske sikker på at de fordelene SAS må gi koster SAS ganske lite tross alt, det er jo snakk om å utnytte overskuddskapasitet. I jobb har ikke bonusprogram mye å si, fordi veldig mange er bundet opp av avtaler uansett.

Iflg. SAS.dk stiger antallet af point pr. 1. marts 2009 til hhv.:

Eco-Eco Xtra = 10.000 point (uændret)
Eco Xtra - Biz = 30.000 point (stigning på 10.000)
Eco - Biz = 50.000 point (stigning på 20.000)

Der står intet om stigning fra Eco Xtra til Biz på Europa-ruter...

Den ene hånd ved vist ikke rigtig hvad den anden gør i SAS - for det er vel kun en af siderne der har ret....

http://www.sas.dk/da/EuroBonus/EuroBonus-partnere/Flyselskaber/Star-Alliance-medlemmer/SAS--SAS-Braathens/Bliv-opgraderet/

Dette står det på SAS DK sine sider

Fra 01. marts stiger standby opgraderingerne til/fra Asien, Mellemøsten og USA til hhv. 20.000/30.000/50.000 point.

Dvs, det samme som SAS NO skriver

EDIT: Litt rar setning på sas.dk når det gjelder endringen: "Fra 01. marts stiger standby opgraderingerne til/fra Asien, Mellemøsten og USA til hhv. (Y-Y+/Y+-C/Y-C) 10.000/30.000/50.000 point.

Da har de endret det litt på sas.dk. Stod 10.000/30.000/50.000 for litt siden.

Last edited:

TOS, mye fornuftig synsing her. Men bare det at man betaler ekstra for å komme opp i en bookingklasse som gir 100% opptjening er jo helt bak mål. Man betaler ekstra for og få mer når man kan reise billigere. Er det en sunn tankemåte? Gjerne en lengre routing for å få mer poeng. Det er akkurat dette som skaper grådigheten og ufornuften med SAS Eurobonus.

Jeg har flydd mye interkontinentalt de siste fire årene, men jeg har bare opplevd en slik situasjon på nært hold. Det var under boarding på BGO-CPH der en dame fra SGS ble utskjelt etter noter fordi en passasjer ikke ble oppgradert til Y+ (hadde vanlig M-klasse). Den stakkars damen var tydelig preget. Vedkommende som stod for utskjellingen var for øvrig en kaptein i SAS som reiste på ID-billett. Han hadde ikke giddet å betale det lusne tillegget det koster for å få Y+ standby, og likevel forlangte han å bli oppgradert. Ikke særlig "gullkort"-relatert det.

Andre ganger er det i mine øyne utelukkende passasjerer med status hos andre bonusselskaper som krangler med SAS-ansatte fordi de ikke får bruke egne poeng på oppgradering - eller at SAS prioriterer egne statusmedlemmer fremfor andere Star Alliance-medlemmer. Ser ingenting galt i det. Slik oppførsel er slik jeg ser det kulturelt betinget. Noen nasjonaliteter krangler/forlanger mer enn andre, uansett hvilken type billett/status de har. Synes ikke vi skandinavere skiller oss negativt ut her, men mulig det er tilfeldig at jeg ikke har opplevd slike tilstander som du beskriver oftere.

Og når det er sagt, en prisøkning i seg selv er ikke hovedproblemet. Derimot det som er problemet er at man nærmest dobbler prisene over natta. Jeg skulle likt å se hvilken bedrift som hadde gjort det uten å irritere og skremme bort kundene sine kraftig. Spesielt når kundene fra før ikke akurat strømmer til selskapet nå om dagen.

Back