SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Jeg er maalloes...

Fra mitt innlegg paa Flyertalk:

Just remember the history here: In the last five years, it has changed like this:

When the Airbus came: 10K to Extra, 20K to Biz, before the Airbus came, 20K to Biz. Then they increased Eco to Biz from 20-30 and Extra to Biz from 10-20. Now, only a couple of years later they increase Eco to biz 20K more, meaning an increase from 20-50K in less than 5 years.

Banana Republic inflation in my book.

http://www.flyertalk.com/forum/sas-eurobonus/914986-sas-increases-prices-points-upgrade.html

Altsaa, aerlig talt, SAS.

1. Det er mye vanskeligere aa opptjene poeng naa enn foer
2. Prisene paa business og extra er mye lavere enn foer
3. Med en nesten dobling av prisen paa upgrades fra m til c er det INGEN forbedringer aa spore

Det er derfor INGEN logikk i denne oekningen vi her ser

En artig tanke at man oppnår EBG med 45 000 poeng mens det må 50 000 poeng til for å oppgradere fra eco til biz på intercont :rolleyes:

Skulle likt å høre grunnen til denne økningen. Kan det være konseptendringer på gang i alle klasser som rettferdiggjør de nye poengkravene?

Kan det være konseptendringer på gang i alle klasser som rettferdiggjør de nye poengkravene?

Hva skulle det være? SAS skal begynne å ta av plasten på C-klasse maten:rolleyes:

Bare fordi jeg lurer: Dere som er så oppgitt og klager over denne endringen, hvor mange av dere er/blir egentlig berørt?

Bare fordi jeg lurer: Dere som er så oppgitt og klager over denne endringen, hvor mange av dere er/blir egentlig berørt?

Det er mange av oss her som har benyttet oss av disse oppgraderingsmulighetene.

Skikkelig nedtur!!! Oppgradering var jo en av de få positive fordelene med EB, nå har disse tullingene tatt bort dette også.

Jeg kan godt kalle meg "berørt". Benyttet meg av den type oppgradering i helgen, og var svært fornøyd. Sitter nå igjen med ca. 20.000 poeng, og som nevnt over, kunne jeg godt ha booket min neste USA-tur med SAS, og lett oppgradert meg selv og en kamerat til Extra den ene veien for de poengene.. Nå kan jeg glemme det (Kan legge til at jeg flyr ikke mye SAS, så 20.000 til er nok lite realisitisk for min del), og jeg kan like gjerne fly direkte med CO, med det selskapet som er billigst (som SAS som regel ikke er), eller det som ellers blir mest praktisk mht. til hvor jeg skal osv. SAS har da også mistet en potensiell booking (med mindre de skulle finne på å bli billigst eller mest praktisk, men det tviler jeg på..)

For mitt vedkommende har jeg nok brukt rundt 200.000 poeng opp gjennom årene på oppgradering da det har vært bedre valuta for poengene enn en tur til Bergen eller London. Poenguttak på Europaruter har vært dårlig buttikk pga. høye skatter/avgifter.

Har skiftet til BA som hovedleverandør vestover, for mitt reisemønster passer det helt topp. Blir spennende å se hva Continental kommer med av betingelser når de går over til *A. Da blir det nok dem eller BMI.

Jeg er også berørt av dette. Har tidligere kjøpt oppgradering fra extra til biz på turer over 2 timer. 10k er greit. Men for 20k utgår det med høye kneløft. Hadde også tenkt å benytte ordningen på en planlagt tur til Asia på sommeren. Men nå er det jo mer lønnsomt å legge til 8 høvdinger for en z klasse billett enn å bruke 100 000 poeng for en oppgradering. Kommer vel neppe til å skje, og jeg vil tippe på at jeg booker meg en Premium Economy med Thai i stedet. Den klassen slår SAS extra ned i støvlene mange ganger hva gjelder seter og servering.

Som noen andre her sa: det er ikke lett å være SAS patriot nå om dagen. Hva blir det neste, mon tro?

Hadde LH åpnet rute fra KRS til HAM eller FRA, hadde jeg nok byttet til M&M nå!

BF:old

Har skiftet til BA som hovedleverandør vestover, for mitt reisemønster passer det helt topp. Blir spennende å se hva Continental kommer med av betingelser når de går over til *A. Da blir det nok dem eller BMI.

Pussig du skulle si det. Jeg begynte også å bytte til BA i fjor etter at 25% regelen traff meg hardt. Men altså... Poeng opptjening i BAEC er jo en skikkelig "joke" det også. Det som derimot er fett er at Prem+ over pytten koster null og niks. Og jeg kan stort sett kjøre OSL-LHR i Club for samme pris som SAS skal ha i ECO. Og BA Club "vasker gulvet" med SK-C på den ruten.

Det som er kjipt er at jeg også har en arbeidsgiver som ikke dekker flybilletter i C. Mens jeg privat har reist en del i C. Totalt ca 50-100 t/r flighter med SAS hvert år de siste 5 årene. I sum har dette gått opp slik at jeg har kunnet oppgradere for poeng på intercont. Med 25% på nesten hele alfabetet og rådyr oppgradering er det sjanseløst.

Jeg synes det er trist. For jeg digger "Scandinavian-Cool", og har holdt ut med vindskjeive business seter og plast på brødskivene. Og flyr straks SAS igjen hvis det ordner seg på et vis. Men nå er det BA og Norwegian som gjelder.

Men nå er det jo mer lønnsomt å legge til 8 høvdinger for en z klasse billett enn å bruke 100 000 poeng for en oppgradering.

Spørsmålet er om man kommer til å lappe på saker og ting enda mer. Så vidt jeg kan se så ville det kostet deg 130.000 poeng for en biz-billett t/r. Til USA blir det jo helt ko-ko. 90.000 for en biz-billett, 100.000 for oppgradering fra Eco til Biz. Skandinavia - Dubai koster 80.000 for biz og 100.000 for oppgradering . Blir det justeringer på uttak også??? :71::naughty:

Kan noen be de høye herrer i SAS lese denne tråden! Kunne nok vært lærerikt for dem å høre på kundene sine for en gangs skyld! Det er tross alt oss de lever av!!

BF:old

Det er mange her som synes at vi klager mye på SAS, og det kan nok stemme til en viss grad. Jeg vil tro (for min egen del) at det til dels er fordi jeg liker SAS, og ønsker de skal være best, eller i alle fall bra. Da blir man så skuffet når de hele tiden sørger for å plassere seg lenger og lenger ned på listen.

Når SAS ikke er i nærheten av best på pris, har få avganger og et dårlig bonusprogram, da gir det ikke mye stolthet å være fra skandinavia, dessverre... Som noen nevnte her, man må ha gullkort for å få nok poeng til å oppgradere ETT leg i året til biz!!! Tror nok jeg skal krype til korset snart og vurdere andre programmer, om det ikke plutselig skjer en revolusjon.

Spørsmålet er om man kommer til å lappe på saker og ting enda mer. Så vidt jeg kan se så ville det kostet deg 130.000 poeng for en biz-billett t/r. Til USA blir det jo helt ko-ko. 90.000 for en biz-billett, 100.000 for oppgradering fra Eco til Biz. Skandinavia - Dubai koster 80.000 for biz og 100.000 for oppgradering :71::naughty:

Ja, vi kan fort bli enige om at 13-14 høvdinger pluss 100 000 poeng pluss Extra opptjening av EB poeng er en dyr Biz billett! Med dette slipper vel SAS disse ved gaten oppgraderinger! De har sikkert skapt fryktelig mye unødvendig arbeid for de i gaten! :rolleyes: For ikke å snakke om disse masekoppene som reiser på bonusbillett som prøver å snike seg til oppgradering de i utgangspunktet ikke har lov til!:colgate:

BF:cool2

Hmm, triste nyheter dette! Hadde i det minste opptjeningen vært 100 prosent så hadde dette vært ørlite greiere. Nei, er det rart det går dårlig. Jeg også stiller spørsmålet; HVORFOR?
Skjerpings SAS, dette går ikke an! Lurer på om det blir Miles and More nå? Etter 6 EBG år hvor alt bare har gått nedover er det kanskje på tide å bytte leverandør...:rolleyes:

For å være litt edruelig også. Du får ikke poeng kastet etter deg i f.eks BA heller altså. Jeg er milevis unna nok poeng til første betalte oppgradering. Men billettene er billigere i de gode klassene, servicen er bedre, setene bedre, maten bedre og nå er de like gode på bonuspoeng også. Da blir det lett å velge.

SAS har vært kanon gode med Eurobonus. Nå har de blitt dårligere, men er fremdeles ikke dårlige i fht alternativene. MEn det føles kjipt når kutt etter kutt går ut over de av oss som er mest lojale.

Derfor byttet jeg.

For å være litt edruelig også. Du får ikke poeng kastet etter deg i f.eks BA heller altså. Jeg er milevis unna nok poeng til første betalte oppgradering. Men billettene er billigere i de gode klassene, servicen er bedre, setene bedre, maten bedre og nå er de like gode på bonuspoeng også. Da blir det lett å velge.

Det kommer vel litt an på hvor du reiser. Har fortsatt ikke sett noen billigere enn SAS på Norge - BKK i biz! (Z fare)

BF:cool2

Back