SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Sorry for at jeg dro BA på banen, vi får holde oss til SAS og prisøkningen her og så jeg ikke får skylda for å spore av tråden.

Tilbake til SAS: Tror SAS Mastercardet mitt ryker ved neste fornying, blir bedre butikk å satse på et annet kort som gir mer "avkastning"/rabatter el.l. siden det var oppgraderinger m.v. jeg siktet på i det programmet.

Det virker på en del av innleggene her som om SAS’s handling her grenser opp mot både ondskap og dumskap, men jeg tenker nok at SAS (og andre) handler ut fra økonomiske strategier.

For meg virker lojalitetsprogrammene som et blast from the past, en etterlevning fra den tiden da det å fly var noe fint.

Jeg ser en del legger vekt på det fornemme i å besøke lounger (egentlig dørgende kjedelige steder) eller å drikke champagne på biz – smaker den bedre der enn på en elegant champagnebar; spise god mat på biz – hallo det er storhusholdning, og god mat smaker best på gourmetrestauranter.

Den moderne flyreisen består ikke i å være lojal og tjene poeng, den moderne flyreisen består i å finne det beste snittet på reisetid og pris ved hjelp av Internett. Den som søker luksus og det gode liv bør heller bruke pengene sine på fasjonable hoteller og renommerte restauranter.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at når EB-ordningen nå blir dårligere, så er det et signal om at ordningen er på vei ut. Kanskje står kostnadene ved å drive hele dette systemet / tilbudet ikke i forhold til inntjeningen.

I fremtiden vil nok flyselskapene alltid ha gode muligheter av luksus og fordeler for dem som er villige til å betale, enten av egen lommebok eller fordi firmaet har god råd. Poengsamlerne som traust reiser, teller og teller, enten for å få seg en oppgradering eller for å få seg en ”gratis” flytur, slutter neppe å fly bare fordi terskelen nå blir høyere og høyere.

Det virker på en del av innleggene her som om SAS’s handling her grenser opp mot både ondskap og dumskap, men jeg tenker nok at SAS (og andre) handler ut fra økonomiske strategier.

For meg virker lojalitetsprogrammene som et blast from the past, en etterlevning fra den tiden da det å fly var noe fint.

Jeg ser en del legger vekt på det fornemme i å besøke lounger (egentlig dørgende kjedelige steder) eller å drikke champagne på biz – smaker den bedre der enn på en elegant champagnebar; spise god mat på biz – hallo det er storhusholdning, og god mat smaker best på gourmetrestauranter.

Den moderne flyreisen består ikke i å være lojal og tjene poeng, den moderne flyreisen består i å finne det beste snittet på reisetid og pris ved hjelp av Internett. Den som søker luksus og det gode liv bør heller bruke pengene sine på fasjonable hoteller og renommerte restauranter.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at når EB-ordningen nå blir dårligere, så er det et signal om at ordningen er på vei ut. Kanskje står kostnadene ved å drive hele dette systemet / tilbudet ikke i forhold til inntjeningen.

I fremtiden vil nok flyselskapene alltid ha gode muligheter av luksus og fordeler for dem som er villige til å betale, enten av egen lommebok eller fordi firmaet har god råd. Poengsamlerne som traust reiser, teller og teller, enten for å få seg en oppgradering eller for å få seg en ”gratis” flytur, slutter neppe å fly bare fordi terskelen nå blir høyere og høyere.

Jøss, der skrev du det jeg nesten hadde tenkt å skrive. Bare 10 ganger bedre! Men vel - når hvis EB blir dårligere enn andre tilsvarende programmer, skjønner jeg at det er et tema når man vurderer SAS opp mot andre selskaper. Men jeg tror ikke på at de som hisser seg mest opp velger bort SAS neste gang pga dårlig opptjening eller dyrere oppgradering.

En del av dem har allererde valgt bort SAS etter at 25%-regelen kom inn. Nå er det enda en dråpe i et fullt beger. Husk at vi snakker om et lojalitetsprogram her, ikke om noe for de som reiser en eller to ganger i året på turistklasse. Virkelig smart å komme drassende med dette i dårlige tider, med mindre det er feriegruppen man skal satse på fremover da.

Lounger har ingen sammenheng med oppgraderinger å gjøre, man har ikke tilgang til loungen med oppgradert billett, ei heller støre bagasjekvote. (Kjøper man en bonusbillett i C-klasse derimot får man loungetilgang og større bagasjekvote.)

Når man reiser mye i jobben, tilbringer timer på flyplasser og fly av egen fritid har bonuspoengene vært noe av "lønna" for å orke dette. Lønna har gått ned med 75% og prisen på varene har gått opp med 100% - kraftig inflasjon! Oppgraderingen har vært et av de store gustige fordelene til EB-programmet ifht. andre selskaper, men de gjør så godt de kan for å ikke konkurrere på det området også.

Last edited:

En del av dem har allererde valgt bort SAS etter at 25%-regelen kom inn. Nå er det enda en dråpe i et fullt beger. Husk at vi snakker om et lojalitetsprogram her, ikke om noe for de som reiser en eller to ganger i året på turistklasse. Virkelig smart å komme drassende med dette i dårlige tider, med mindre det er feriegruppen man skal satse på fremover da.

Når man reiser mye i jobben, tilbringer timer på flyplasser og fly av egen fritid har bonuspoengene vært noe av "lønna" for å orke dette. Lønna har gått ned med 75% og prisen på varene har gått opp med 100% - kraftig inflasjon!

Men for de aller vil vel SAS være første og nærmest eneste valg, bl.a. pga bedriftsavtaler og at de andre selskapene har mindre hyppige avganger etc.

Jeg synes bedriftene skal belønne sine ansatte direkte, enten gjennom penger elller fritid, og ikke flyselskapene gjennom bonuspoenger til passasjerer som har fått biletten betalt gjennom jobben. Det er kanskje letter å forhandle med arbeidsgiver enn med EB/SAS? :)

Tilbake til SAS: Tror SAS Mastercardet mitt ryker ved neste fornying, blir bedre butikk å satse på et annet kort som gir mer "avkastning"/rabatter el.l. siden det var oppgraderinger m.v. jeg siktet på i det programmet.

Mitt Eurobonus Mastercard ryker nok også når det første året har gått. Er andre kort som gir bedre uttelling med tanke på hva man får igjen. Men akkurat det bryr vel ikke SAS seg noe om. Det går vel heller ut over SEB som utsteder kortene og som tjener penger på evnt renter osv.

Last edited:

For en nedtur :-( Og det var jo en kraftig økning i prisen også. Vil det også bety at det blir dyrere å kjøpe en bonus billett? Ellers må jeg si at det er et rart grep av SAS. Det betyr at det vil være like dyrt å oppgradere på SAS som på Lufthansa. Til nå har jeg vært "trofast" til SAS på grunn av 25% som jeg får samt at det har vært "billig" å oppgradere. Nå forsvinner deler av dette incentivet.

Bare fordi jeg lurer: Dere som er så oppgitt og klager over denne endringen, hvor mange av dere er/blir egentlig berørt?

Jeg har vært en del i Asia i jobbsammenheng og det blir nok flere turer. Og ettersom vi i firmaet ikke ønsker å svi av altfor mye penger (med mindre kundene vil betale for det ;) ) så kommer vi nok til å gå for økonomi eller økonomi ekstra og deretter prøve å oppgradere til business. De skrur jo opp prisen ganske så kraftig nå og dermed så kommer ikke jeg til å ha råd til så mange oppgraderinger før jeg går tom for poeng :o

Håper en eller annen reiselivsredaksjon får SAS i tale og spør HVORFOR? Meget spent på argumentasjonen :)

Jeg synes bedriftene skal belønne sine ansatte direkte, enten gjennom penger elller fritid, og ikke flyselskapene gjennom bonuspoenger til passasjerer som har fått biletten betalt gjennom jobben.

Nå er det jo enkelte som drev poengoppgradering av billetter man ikke selv hadde betalt også ;)

Her er SK ute å utfordrer min lojalitet gjennom flere tiår.:angry:

Du kan umulig reise spesielt mye? Reiser blir mye morsommere og behagligere når man har tilgang til f.eks gode seter og lounger. Personlig så koser jeg mer langt mer når jeg får reise på biz eller lignende og kan gå innom en lounge for å ta meg litt drikke og snacks, fremfor å sitte trangt bak og måtte lete etter et ledig sete i terminalen hvor jeg kan sitte å drikke en overpriset øl

Jeg er sikker på at en av årsakene til at SAS sine passasjertall faller langt mer enn alle andres nettopp er fordi SAS har gjort lojalitetsprogrammet sitt dårligere og SAS har helt mistet fokus på hva de driver med omdagen og prøver å fremstå som mest mulig grå og udefinerbare

...

Folk slutter nok neppe å fly som følge av denne endringen, men all den tid SAS ikke har så mye annet å skryte av så kan det nok godt tenkes at færre holder SAS som sitt førstevalg på de destinasjoner hvor det er konkurrenter som er aktive. Folk vil nok forsette å fly med SAS, og spesielt på direkterutene har de en fordel fremfor selskaper som flyr deg via AMS; MUC/FRA, PAR osv.

Hovedpoenget med bonusprogrammer er jo å skape & belønne lojalitet, slik at en kunde heller velger SAS fremfor en konkurrent selv om SAS kanskje til og med har en høyere pris. Om det er slik at SAS vurderer gevinsten av EB som så lav at de driver å avvikler programmet så må vel deler av bortfall i gevinst kunne knyttes opp mot SAS sine egne handlinger (25%-regelen på mange bookingklasser osv.), og hvis det faktisk er slik at dette er et ledd i en fjerning av programmet så burde de heller gjøre det umiddelbart. Kostnadene ved å drive programmet er fint lite avhengig av opptjeningen på ulike bookingklasser, og fint lite avhengig av prisen på oppgraderinger (selv om noen flere nok forsøker seg på oppgradering med lav pris, så vil vel mye av denne aktiviteten foregå ved gate/innsjekk fortsatt). Gevinsten av programmet, gjennom lojalitet, er derimot er direkte avhengig av fordelene ved programmet. Fjerner, eller utvanner, man disse fordelene så ender man opp i en situasjon hvor lojaliteten forsvinner (og med det gevinstene), mens man sitter og betaler for de faste kostnadene ved å administrere programmet. Ikke en spesielt fornuftig strategi, om du spør meg.

Du innleder med å skrive at noen mener at dette er basert på dumskap fra SAS sin side, men at du mener at SAS handler ut fra økonomiske strategier. Det kan selvsagt tenkes, men basert på kundeflukten SAS har opplevd så virker det unektelig som et veldig underlig grep for å få kundene tilbake. Ikke er det mye å spare på å redusere verdien av programmet (så lenge man ikke fjerner det helt & holdent).

Jeg er i kontakt med SAS nå for å få en uttalelse :) Følg med!

Thomas Midteide skal sjekke med sjefen for Eurobonus og kommer tilbake med en uttalelse. Stay tuned :)

Iflg. SAS.dk stiger antallet af point pr. 1. marts 2009 til hhv.:

Eco-Eco Xtra = 10.000 point (uændret)
Eco Xtra - Biz = 30.000 point (stigning på 10.000)
Eco - Biz = 50.000 point (stigning på 20.000)

Der står intet om stigning fra Eco Xtra til Biz på Europa-ruter...

Den ene hånd ved vist ikke rigtig hvad den anden gør i SAS - for det er vel kun en af siderne der har ret....

http://www.sas.dk/da/EuroBonus/EuroBonus-partnere/Flyselskaber/Star-Alliance-medlemmer/SAS--SAS-Braathens/Bliv-opgraderet/

Takk for input. Dette er noe jeg kan høre med SAS om når de ringer meg tilbake.

EDIT: Litt rar setning på sas.dk når det gjelder endringen: "Fra 01. marts stiger standby opgraderingerne til/fra Asien, Mellemøsten og USA til hhv. (Y-Y+/Y+-C/Y-C) 10.000/30.000/50.000 point.

Y-Y+ står jo på 10 000 fra tidligere, så her kan de hende de mener at Y-Y+ stiger med 10 000 poeng (til 20 000 slik som det står på sas.no). Dette får jeg spørre om i samme slengen etterpå.

Last edited:
Back