Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?
Men 10 fly igjen i flåten, kan man nå ta en kikk på hvordan SAS bruker sine 737-600 maskiner nå i den første uken i skoleferien: Alle data er fra FR24, med de feil det måtte innebære, og eventuelt slurv fra meg. Men det får dere leve med
LN-RRO - LN49 eiet av Wells Fargo, og selv om den ikke er det laveste LN-nummeret i SAS flåtem så den av de gjenværende maskine som ble levert først. Levert september 1998, som SE-DNM, før den ble LN-RRO i 2002. Selv om first flight var alt juni 1998. Etter maskinen ble stuck i GOT pga teknisk 8/6, og så ferget til ARN 11/6, virker det nesten som maskinen er blitt brukt som back-up fly i ARN, men kun en flight i uken. Så denne siste uken har den kun hatt en tur-retur flight ARN-LHR
LN-RRZ LN149 eiet av Wells Fargo. Levert november 1998, som SE-DNP, og fikk dagens reg i 2001. ARN basert, frem til det 24 juni ble ferget ARN-OSL. Dagene før innenfor siste uke fikk den seg en tur til LLA, KRN, DUB og HAM
LN-RRX LN21, så egentlig det eldste flyet i flåten, men ble brukt som testmaskin og derfor først levert januar 1999, som SE-DNR. Eiet av Wells Fargo. ARN basert maskin. Fløyet mye tynne charterruter til Hellas og svensk innenriks og typiske ruter som ARN-BRU/HEL/MAN/NCE/LHR på "tynne" avganger
LN-RRY LN30, levert jan 1999 som SE-DNS, men også denne brukt som testfly hos Boeing fra mars 1998. Eiet av Wells Fargo. ARN basert, mye svensk innenriks og tynne Europeiske ruter som PSA, STR, SKG
LN-RPE LN239 og levert juli 1999. Eiet av Arlanda Leasing, fra Malta. Fartet rundt i Norge den siste uken, nesten mer utenfor OSL og langs kysten enn fra OSL, samt en tur til CPH. Så en skikkelig kysttraver
LN-RPF LN330 og levert juli 1999, dagen etter RPE. Også eiet av Arlanda Leasing. Mye likt flyvning som RPE siste uken, men litt flere Europa turer til f.eks LHRS, ARN, TXL, CDG og BCN noen få ganger
LN-RPG LN255, levert april 1999. Eiet av SAS Norge AS. ARN basert. Opptatt med svensk innenriks og en og annen Europatur innimellom
LN-RRP LN382, levert oktober 1999. Eiet av SAS Struktur Göta Kommanditbolag c/o SAS Treasury, så antar SAS. Opptatt med svensk innenriks og en og annen Europatur innimellom samt tynn charter og Sverige basert
LN-RGK LN447, levert desember 1999 som SE-DTH, og yngste -600 i flåten. Eiet av SAS Struktur Göta Kommanditbolag c/o SAS Treasury, så antar SAS. Basert i Norge, og primært opptatt av norske ruter utenfor OSL, samt en tur til KEF og MXP
LN-RCT LN303, levert juni 1999. Eiet av SAS Norge AS. ARN basert. Mest svensk innenriks, tynn charter og en og annen Europatur. Ser ut som ble syk i dag og har stått i ARN i dag, men turer til LLA og GOT er kansellert
Følgene flighter har vært med -600 den siste uken, merk jeg kun har sett på flighter ut, og har ignorert returer. Så man kan doble dette
Svenske maskiner:
Innenriks:
ARN-LLA: 9
ARN-UME: 8
ARN-SDL: 6
ARN-GOT: 6
ARN-MMX: 4
ARN-AGH: 4
ARN-KRN: 4
ARN-KLR: 2
ARN-SFT: 2
ARN-OSD: 1
ARN-VBY: 1
Utenriks
ARN-LHR: 8
ARN-HEL: 8
ARN-BRU: 5
ARN-NCE: 3
ARN-SKG: 3
ARN-AMS: 3
ARN-STR: 2
ARN-DUB: 2
ARN-CPH: 2
ARN-LED: 2
ARN-CDG: 1
ARN-MAN: 1
ARN-PSA: 1
ARN-OSL: 1
ARN-CDG: 1
ARN-ATH: 1
ARN-HAM: 1
Charter
ARN-KVA: 1
GOT-KFL: 1
GOT-RHO: 1
GOT-CHQ: 1
ARN-RHO: 1
GOT-ZTH: 1
ARN-HER: 1
ARN-PVK: 1
GOT-KVA: 1
Norske maskiner:
OSL innenriks
OSL-TRD: 5
OSL-BGO: 4
OSL-SVG: 3
OSL-TOS: 2
OSL-KRS: 1
OSL-ALF: 1
OSL utenriks
OSL-ARN: 2
OSL-CPH: 1
OSL-LHR: 1
OSL-TXL: 1
OSL-CDG: 1
OSL-BCN: 1
OSL-MXP: 1
OSL-KEF: 1
Norsk regional og internasjonalt
TRD-BOO-TOS: 12
SVG-BGO-TRD: 10
SVG-BGO: 7
TRD-BOO: 2
SVG-LHR: 1
KRS-TRD: 1
BGO-AES: 1
BGO-ARN: 1
BGO-TRD: 1
BGO-CPH: 1
TRD-TOS: 1
Den siste uken har av SAS sine 10 -600 maskiner, 3 fløyet norsk produksjon, men 7 svensk, dog av de siste 7 av kapasiteten til minst 2 av dem ikke vært fullt opptatt. Mulig enda mindre, hvilket tyder på noe her et reservekapasitet eller venter på å bli faset ut.
På svensk innenriks er det Luleå og Umeå det er størst sjanse for å treffe på en -600 nå i starten av sommerferien, dog kun litt over en daglig flight, og eller er det spredt ut. SAS sender minst 1 maskin daglig på en tur til LHR og HEL, samt BRU ser også -600 jevnlig, ellers virker det kun som SKG (Thessaloniki) er garantert en -600. I tillegg så brukes det -600 på endel charter til Hellas fra både ARN og GOT.
I Norge er det nå nesten merkverdig hvor sjelden -600 er på OSL, men kun 3,5 daglig avgang den siste uken, dog primært til større destinasjoner, både trolig for å opprettholde frekvens, men ikke minst for å "possisjonere" flyet da det er stort sett ruter mellom SVG, BGO, TRD, BOO og TOS -600 maskinene brukes. Typisk der CRJ er for liten på endel avganger, og spesielt på endel kysthopp som SVG-BGO-TRD og TRD-BOO-TOS. I tillegg har en -600 vært brukt litt over en gang om dagen fra OSL til en tilfeldig utvalgt europeisk destinasjon