SAS og utfasingen av 737-600

Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Fløy på LN-RPE den 17. juni fra SVG til BGO. Tenkte at dette mest sannsynligvis var siste gang jeg fløy 737-600.

En del bruksmerker i kabinen. Der jeg satt var teppet på gulvet revet opp. Tydelig at maskinen skulle ut av drift om ikke lenge.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RRO - Etter maskinen ble stuck i GOT pga teknisk 8/6, og så ferget til ARN 11/6, virker det nesten som maskinen er blitt brukt som back-up fly i ARN, men kun en flight i uken. Så denne siste uken har den kun hatt en tur-retur flight ARN-LHR

LN-RRO er ikke back-up fly, den trengs veldig mye i produksjonen. Den har imidlertid tekniske problemer som har mer eller mindre groundet flyet siste måneden da felen gjenoppstår etter hvert fly. Var planlagt å fly i dag, men ble ikke av...
 
Last edited:
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RRO er ikke back-up fly, den trengs veldig mye i produksjonen. Den har imidlertid tekniske problemer som har mer eller mindre groundet flyet siste måneden da felen gjenoppstår etter hvert fly. Var planlagt å fly i dag, men ble ikke av...



Takk for info. Det forklarer den sporadiske bruken
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Ser det står en -600 (ser sånn ut på avstand) ved SAS tekniske ved OSL uten SAS logo, er dette RRZ for de som har sett denne maskinen?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

For å ta en kort øyeblikks bildet over SAS bruk av -600 en tilfeldig lørdag i starten av skoleferien:

LN-RRO - Skulle gått til NCE, men ble stuck på ARN på teknisk

LN-RRZ - Observert på OSL, uten SAS logo, så ute av trafikk for godt

LN-RRX - Charter produksjon fra GOT - Ankom fra Chania midt på natten, før den rakk en til til Kavala og Kefalonia, sistnevnte med ankomt 03 neste dag.

LN-RRY - Fly ut fra ARN. Først charter til Kavala, så en tur til Roma

LN-RPE - Starten dagen på TRD, fløy TRD-BOO-OSL. Stod parkert 6 timer midt på dagen på OSL, før den gjennomførte en tur OSL-BGO-OSL, ferdig fløyet 19:30, så en rolig dag

LN-RPF - Begynte dagen OSL-KEF-OSL, stod på OSL fra klokka 14 til 18, og tok så en tur OSL-EVE-OSL

LN-RPG - Begynte dagen i Luleå, og fløy litt svensk innenriks: LLA-ARN-LLA-ARN-MMX-ARN, før den ble brukt til charter ARN-HER-ARN

LN-RRP - Flyr rute til fra ARN til VRN, LLA og ATH. Først flight 07:00, og var tilbake først 01:30

LN-RGK - Stod på OSL frem til ettermiddagen, før den fløy OSL-BCN-OSL

LN-RCT - Fløy ut fra ARN med en tur tll CPH og en til LHR
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RRO gjorde en ny testflight norr om Stockholm idag vid middagstid (den här gången som SK 9190) och därefter sattes den in som SK531/532 ARN-LHR.
Hoppas man nu har kommit till rätta med problemet.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Da forlater LN-RRZ OSL trolig for siste gang. Litt usikker, men ser ut som den skal lagres på LDE i stedet for å gå rett til huggern?

368b27ca1c93b896f2ca8f4e5285e4e3.png
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

En ny oversikt, en tilfeldig tirsdag i sommerferien (10 juli)

Sverige maskinene:
LN-RRO - ARN-PVK*-ARN-AMS-ARN

LN-RRX - ARN-AMS-ARN-OSD-ARN-BRU-ARN

LN-RRY - ARN-HAM-ARN-TOS-ARN-CDG-ARN

LN-RRP - ARN-STR-ARN-OSL-ARN-OSL-ARN-OSL-ARN

LN-RPG - MMX-ARN-LLA-ARN-LLA-ARN-LLA-ARN-GOT

LN-RCT - ARN-DUS-ARN-VNO-ARN-FRA-ARN

Norge maskinene:
LN-RPE - TRD-BOO-TOS-BOO-TRD-TRD-TOS-TRD-BOO-TOS-BOO-TRD

LN-RPF - OSL-LHR-OSL-LHR-OSL

LN-RGK - I Shannon siden 2 juli

*charter

Kort sagt, og litt lettvint konkludert, så med unntak av LN-RGK som er på vedlikehold i SNN og LN-RRO som hadde en "lav-volums" chartertur, så brukes -600 maskinene i stor grad for å opprettholde en viss frekvens på svensk innenriks og en del forretningstunge ruter, primært ut fra ARN, samt LHR fra OSL. I tillegg tøffet LN-RPE opp og ned langs kysten mellom TRD og TOS. Svært mange av disse flightene er det jo ofte man nå i sommerferien kan der CRJ-900 istedet, så bruken av -600 ligner litt på bruken av CRJ akkurat nå. For eksempel fløy RRP 3x tur-retur ARN-OSL i går, og her ser man også stadig CRJ nå i somemrferien
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

En ny oversikt, en tilfeldig tirsdag i sommerferien (10 juli)

Norge maskinene:
LN-RPE - TRD-BOO-TOS-BOO-TRD-TRD-TOS-TRD-BOO-TOS-BOO-TRD

LN-RPF - OSL-LHR-OSL-LHR-OSL

LN-RGK - I Shannon siden 2 juli

*charter

Mener du da som eies av "SAS Norge"?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Mener du da som eies av "SAS Norge"?

Nei, maskinene som per dags dato er stasjonert i Norge og flyr det man kan kalle norske ruter.

Eierskap har ikke noe med dette å gjøre.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Mener du da som eies av "SAS Norge"?

SAS Norge finnes ikke - det ble historie for mange år siden! Prøv å google så finner du nok masse info både på dette forumet og andre steder ;)
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

SAS Norge finnes ikke - det ble historie for mange år siden! Prøv å google så finner du nok masse info både på dette forumet og andre steder ;)



Sånn bortsett fra det er et selskap som heter SAS Norge AS som står som eier av endel av SAS sine fly

Men du har rett i at dette ikke er en operativ enhet, som jeg mistenker vedkommende her blander med, men mer et internt juridisk selskap hvor endel gjenstander er plassert, som f.eks noen fly, så de verken flyr eller selger billetter. Sånn for å spikke litt fliser [emoji6]
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Sånn bortsett fra det er et selskap som heter SAS Norge AS som står som eier av endel av SAS sine fly

Men du har rett i at dette ikke er en operativ enhet, som jeg mistenker vedkommende her blander med, men mer et internt juridisk selskap hvor endel gjenstander er plassert, som f.eks noen fly, så de verken flyr eller selger billetter. Sånn for å spikke litt fliser [emoji6]

Ja, det stemmer. Tusen takk Someone! :)
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

En ny oversikt, en tilfeldig tirsdag i sommerferien (10 juli)

Sverige maskinene:
LN-RRO - ARN-PVK*-ARN-AMS-ARN

LN-RRX - ARN-AMS-ARN-OSD-ARN-BRU-ARN

LN-RRY - ARN-HAM-ARN-TOS-ARN-CDG-ARN

LN-RRP - ARN-STR-ARN-OSL-ARN-OSL-ARN-OSL-ARN

LN-RPG - MMX-ARN-LLA-ARN-LLA-ARN-LLA-ARN-GOT

LN-RCT - ARN-DUS-ARN-VNO-ARN-FRA-ARN

Norge maskinene:
LN-RPE - TRD-BOO-TOS-BOO-TRD-TRD-TOS-TRD-BOO-TOS-BOO-TRD

LN-RPF - OSL-LHR-OSL-LHR-OSL

LN-RGK - I Shannon siden 2 juli

*charter

Kort sagt, og litt lettvint konkludert, så med unntak av LN-RGK som er på vedlikehold i SNN og LN-RRO som hadde en "lav-volums" chartertur, så brukes -600 maskinene i stor grad for å opprettholde en viss frekvens på svensk innenriks og en del forretningstunge ruter, primært ut fra ARN, samt LHR fra OSL. I tillegg tøffet LN-RPE opp og ned langs kysten mellom TRD og TOS. Svært mange av disse flightene er det jo ofte man nå i sommerferien kan der CRJ-900 istedet, så bruken av -600 ligner litt på bruken av CRJ akkurat nå. For eksempel fløy RRP 3x tur-retur ARN-OSL i går, og her ser man også stadig CRJ nå i somemrferien

Hva med RRZ?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

RRX har stått parkert på ARN siden 15 august i følge FR24. Skal den ut eller er det vedlikehold?

Ellers har både RCT og RPE stått parkert i helgen, slik at det bare har vært 6 -600 maskiner i drift siden fredag
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RRX og LN-RCT er begge parkert for vedlikehold. LN-RPE kan jeg ikke svare på fordi den er på en feil flyplass. ;)
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RPE kan jeg ikke svare på fordi den er på en feil flyplass. ;)



Den har stått parkert siden 24 august og skal nå være observert utenfor SAS-hangaren med helblå hale. Så da tyder det på den er ferdig
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

RPE skal tilbakeleveres i slutten av oktober men skal være parkert da den har nådd max cycles før neste heavysjekk.
 
Back
Top