SAS og utfasingen av 737-400/-500

Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Det er vel ingen klok ide å erstatte en 120-seter med en 180-seter maskin. Rett og slett fordi hver sete innebærer kostnader (CASK). En 50% kapasitetshopp er rett og slett for mye. Den mer logiske arvtageren av de -500er vil vaere en 150-seters maskin.

Ser man pa leasingmarked så er en 737-700 ca 2-3 ganger så dyre a leie enn de -500er som SAS flyr idag. Forhandler SAS kontrakter nytt, har de potensiale a dumpe leiekostnader opp til 20% fra dagens niveåer. Rett og slett fordi det finnes bare noen få selskaper som tar inn -500 på leie. SAS sine -500er er så high-cycle, at de er enda mere upopulære. Noe som gir mulighet å dumpe prisene under markedsniveå...

Personlig tror jeg det vil vaere smart å fly begge de -500er og -400er man har idag til "death". 2016/2017 kommer Boeing med en ny Narrowbody. Så lenge klarer man å holde de gamle travere i lufta.
Denne nye Narrowbody vil endelig gir denne quantum-leap som er verdt å investere Milliarder av NOK*kis i. Investerer man nå¨i 737NG, så fragir man fra seg muligheten a hoppe på nye teknologier.

Høres ut som flotte nyheter for oss som trives med Classic'en. Alltid like fyggelig når det blir en "gammel" traver når jeg pendler Oslo - Bodø.

Det står nå 2 stk SAS B737-783 langtidslagret på den tidligere deicing plassen sør for STS hangaren, den ene av dem er LN-RNN, den andre er det ikke mulig å se reg på fra utsiden av gjerdet.

Overraskende syntes jeg.

Det var jo litt snedig..

Jeg ser jo veldig godt argumentet i forhold til de utløpte leasingavtalene på 400 og 500 maskinene. Men hvis de har 700 maskiner langtidslagret, er det jo ikke sikkert alle disse leasingavtalene på 400 og 500 maskinene blir fornyet.

Skulle tro det ville være mer ønskelig å fly med en 700 fremfor en 500 maskin.

Det står nå 2 stk SAS B737-783 langtidslagret på den tidligere deicing plassen sør for STS hangaren, den ene av dem er LN-RNN, den andre er det ikke mulig å se reg på fra utsiden av gjerdet.

Overraskende syntes jeg.

Fløy LN-RNN, Borgny Viking, fra LYR til OSL i går så den har ikke stått der så veldig lenge.

Flighten var satt opp med en -800 og rad 16 var sikret. Ble litt skuffet da det var en -700 som landet. Smekk fullt var det også.

Uten å tråkke noen på tærne her, men kan det ha blitt forvirring / evnt. skrivefeil rundt RNN og RRN? begger er jo -783'ere, og selv må jeg holde tunga rett i munnen når jeg omgås dem. RNN blir liksom den rare regen som ikke passer helt inn i mitt enkle hode

begge har vel fløyet jevnt i Mai og er i lufta i dag (?)

Last edited:

Jeg beklager om jeg har gitt gal info, misforsto vel situasjene på fredag. Da var de sikkert bare parkert for helgen.... (en av de som jeg så de sammen med hadde fått info fra "innsiden" om at de var langitdsparkert...)
Og mulig det var RRN jeg så, ja...

Om alle SAS 737-783 flyr i dag, så er ikke dette noe mer å skrive om.
Bra de flyr! :)

-RRN har ikke vært ute å vist seg mellom retur fra AMS torsdag kveld (SK828) og turen til MAN på søndag formiddag (SK4609).
-RNN ha i samme tidsrom som -RRN var parkert, vært på besøk i Barcelona, Zürich, København og Tromsø

Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Til tross for at det i følge Amadeus var en 737-600 som skulle operere SK4083 i dag, var det en -500 som stod ved gaten, nærmere bestemt BRX.
Disse maskinene må da være trangere enn SAS sine andre griser? De er også en god del mer bråkete enn de andre, jeg har enda ikke blitt kvitt øretoppen, snart 7 timer etter landing. Hadde en ganske ukomfortabel tur ned igjen fra EVE, og håper virkelig at disse klassikerne synger på siste verset nå.

Det spørs helt hvor du sitter om bord (-400 er bra over hele flyet). Jeg er alltid strålede fornøyd når de tstår en klassiker på gate. Da er det gode seter og god plass. -600 er trang og ukomfortabel synes jeg. (Ja, jeg får alltid sitte der jeg vil, så det betyr selvsagt en del).

Sjekket http://data.flight24.com/airplanes/ og her er dataene derfra (registreringer fra siste uke):

BUC - Flyr i dag.
BUD - Siste flight 27.03
BUE - 22.03
BUG - 27.03
BRH - 26.03
BRJ - Finner ikke, men min siste flight med denne var 24.02
BRK - Finner ikke.
BRM - Finner ikke.
BRO - Finner ikke, men min siste flight med denne var 15.02
BRV - 27.03
BRX - 25.03

Noen andre kan kanskje fylle inn det som mangler her?
EDIT: Fylte inn de jeg fant oppsatt i dag.

5 BUC står nå på MOL og har flydd i dag
5 BUD står nå på OSL og har flydd i dag
5 BUE er på vei til TRD og har følgelig flydd i dag
5 BUG står nå i SVG og har flydd i dag
5 BRH fløy sist 22OCT til SVG
5 BRO flyr til BGO nå
5 BRV står på OSL og har flydd i dag
5 BRX står på OSL og har flydd i dag

4 BUF står nå på TOS og har flydd i dag
4 BRE flyr til SVG nå
4 BRI står nå i HAU og har flydd i dag
4 BRQ står på OSL og har flydd i dag

Last edited:

Det spørs helt hvor du sitter om bord (-400 er bra over hele flyet). Jeg er alltid strålede fornøyd når de tstår en klassiker på gate. Da er det gode seter og god plass. -600 er trang og ukomfortabel synes jeg. (Ja, jeg får alltid sitte der jeg vil, så det betyr selvsagt en del).
Nå satt jeg på rad 15, altså like bak motoren, noe som sikkert kan forklare bråket.
Ellers er jeg enig med deg i at -600-maskinene er trange, men jeg synes de er litt mindre støyende enn klassikerne.

Sjekket http://data.flight24.com/airplanes/ og her er dataene derfra (registreringer fra siste uke):
BRK - Finner ikke.
BRM - Finner ikke.
Noen andre kan kanskje fylle inn det som mangler her?
EDIT: Fylte inn de jeg fant oppsatt i dag.

BRK flög TLV-OSL 21 maj 2010 , stored OSL , testflight OSL 29 sept. 2010

BRM testflight OSL 5 juli 2010 , ferried OSL-BOH 9 augusti 2010 , till EI-EOE

Back