BU662
critical mind
Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS
Det er vel ingen klok ide å erstatte en 120-seter med en 180-seter maskin. Rett og slett fordi hver sete innebærer kostnader (CASK). En 50% kapasitetshopp er rett og slett for mye. Den mer logiske arvtageren av de -500er vil vaere en 150-seters maskin.
Ser man pa leasingmarked så er en 737-700 ca 2-3 ganger så dyre a leie enn de -500er som SAS flyr idag. Forhandler SAS kontrakter nytt, har de potensiale a dumpe leiekostnader opp til 20% fra dagens niveåer. Rett og slett fordi det finnes bare noen få selskaper som tar inn -500 på leie. SAS sine -500er er så high-cycle, at de er enda mere upopulære. Noe som gir mulighet å dumpe prisene under markedsniveå...
Personlig tror jeg det vil vaere smart å fly begge de -500er og -400er man har idag til "death". 2016/2017 kommer Boeing med en ny Narrowbody. Så lenge klarer man å holde de gamle travere i lufta.
Denne nye Narrowbody vil endelig gir denne quantum-leap som er verdt å investere Milliarder av NOK*kis i. Investerer man nå¨i 737NG, så fragir man fra seg muligheten a hoppe på nye teknologier.
Det er vel ingen klok ide å erstatte en 120-seter med en 180-seter maskin. Rett og slett fordi hver sete innebærer kostnader (CASK). En 50% kapasitetshopp er rett og slett for mye. Den mer logiske arvtageren av de -500er vil vaere en 150-seters maskin.
Ser man pa leasingmarked så er en 737-700 ca 2-3 ganger så dyre a leie enn de -500er som SAS flyr idag. Forhandler SAS kontrakter nytt, har de potensiale a dumpe leiekostnader opp til 20% fra dagens niveåer. Rett og slett fordi det finnes bare noen få selskaper som tar inn -500 på leie. SAS sine -500er er så high-cycle, at de er enda mere upopulære. Noe som gir mulighet å dumpe prisene under markedsniveå...
Personlig tror jeg det vil vaere smart å fly begge de -500er og -400er man har idag til "death". 2016/2017 kommer Boeing med en ny Narrowbody. Så lenge klarer man å holde de gamle travere i lufta.
Denne nye Narrowbody vil endelig gir denne quantum-leap som er verdt å investere Milliarder av NOK*kis i. Investerer man nå¨i 737NG, så fragir man fra seg muligheten a hoppe på nye teknologier.