SAS og Leasede A320/B737

Re: SAS og Leasede A320

Kan man hoppas att något av flygplanen får Star Alliance målning?
SAS har redan md-80 & 737-800W & A330-300 i Star Alliance målning. Det vore inte fel med en A320 i Star målning också.
 
Re: SAS og Leasede A320

Ja måske....men så gerne en helt ny SAS bemaling introduceret når de nye A320 kommer....
Hilsen Ole
 
Re: SAS og Leasede A320

Hej,

Har hørt rygter om at SAS nu accelererer udfasning af MD80 som følge af konkursen i Spanair.

Minimum to flyindivider af typen A320 skal være på vej nordover inden kort tid:)

Yabadoo
 
Re: SAS og Leasede A320

Synd att den långa DC-9/MD-80 eran går mot sitt slut hos SAS.
Airbus A32X blir dock en värdig ersättare.
Ser fram emot att se A320 i SAS målning...låter kul om det kommer ske redan inom några månader!
 
Re: SAS og Leasede A320/737

Nevnt i Spanairtråden, men SAS får altså inn to A320 fra Spanair etter konkursen der. Ifølge business.dk skal de bygges om til SAS-standard og forventes ferdig i Q3 2012, og således da blir de første A320 inn i flåten da de vel kommer tidligere enn første leide maskin

http://www.business.dk/transport/spanair-konkurs-giver-sas-nye-fly
Planen er, at SAS selv trafiksætter de to A320 i forbindelse med udskiftningen af MD80 flåden i København. De to airbusfly vil SAS-rejsende dog først møde fra tredje kvartal i år, da de først skal bygges om, så de får SAS kabinestandard

Itillegg får SAS tilbake tre MD-80 som har vært leased til Spanair, men siden SAS uansett holder på å skifte ut MDene skal disse ikke inn i SAS trafikk, men selges til "et amerikansk" selskap
 
Men minuset er vel at budsjetterte inntekter på utleie av flyet ikke kommer + utgifter til ombygging til SK standard.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Må det så voldsom ombygging til for at de skal fly hos SAS da? Vil jo anta at disse maskinene har en do og et galley foran og to doer bak og galley på hele bakveggen, slik de fleste A320 har - hos flyselskap som tenker økonomi, that is...
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Hvor mye i rene penger vil salget av MD'ene generere for SAS sin del ?
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Är det Allegiant Air som köpt dem kanske? De har redan köpt 31st MD-80 från SAS.
Märkligt att det ska behöva ta +7 månader att "få de anpassade" till SAS konfig. Är det danska CAU som har omfattande krav på modifieringar av kabinen av ex JK A320?
Jag hoppas de får wifi.
 
Last edited:
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Hvordan påvirker de to her SAS planer om at leje Airbus A320 indtil levering af A320neo? Bliver disse leverancer reduceret med to eller uforandret?
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Regn med at problemet her er at firmaene som foretar ombygging og vedlikehold, ikke har vidåpen timeplan, og at det spiller inn + tiden det tar å bygge om flyet.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Regn med at problemet her er at firmaene som foretar ombygging og vedlikehold, ikke har vidåpen timeplan, og at det spiller inn + tiden det tar å bygge om flyet.

Open MX slots er det ene, men engineering er det andre. Det tar en god del tid a forberede slike modifikasjoner og man ma ogsa far godkjenning og registrering. Paperworks er en ting som ikke mange tenker seg av, men som star for 50% av all MX tid og jobber...
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Är det Allegiant Air som köpt dem kanske? De har redan köpt 31st MD-80 från SAS.
Märkligt att det ska behöva ta +7 månader att "få de anpassade" till SAS konfig. Är det danska CAU som har omfattande krav på modifieringar av kabinen av ex JK A320?
Jag hoppas de får wifi.

Ja, du har ret! CAU har bedt om at der installeres crew rest, spa og lounge så os i det danske kabinepersonale ikke bliver overanstrengt og kan få tid til at sove på turen til CDG. Alt det med certificering, ny konfig og placering af nødudstyr kan gøres på en dag. No prob!
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Open MX slots er det ene, men engineering er det andre. Det tar en god del tid a forberede slike modifikasjoner og man ma ogsa far godkjenning og registrering. Paperworks er en ting som ikke mange tenker seg av, men som star for 50% av all MX tid og jobber...

Et veldig godt poeng - dette er de først A320 inn i SAS sin flåte og det skal mye papirarbeide til uansett om flyet er nytt eller brukt. Se på Customer # på KLM`s første 737-700 - der tok man en "snarvei" og brukte Transavias Sertifsering og derav customer #.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Et veldig godt poeng - dette er de først A320 inn i SAS sin flåte og det skal mye papirarbeide til uansett om flyet er nytt eller brukt. Se på Customer # på KLM`s første 737-700 - der tok man en "snarvei" og brukte Transavias Sertifsering og derav customer #.

Vel, etter det hva jeg har hört har dette andre grunner. Men jeg vet ikke om jeg kan lekke ut dette info. Noen vil oppfatte dette som meget inside-KLM...

Det ble definitiv ikke for a spare noen papirjobber...
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Lurede lidt på hvilke 2 individer det er som SAS får,,,altså A320èrne...

Hilsen Ole
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

G-STRF far ingen short-cut infasing til SK:

MSN 29885 star i QLA med ny lakk, og det er ikke SAS sine farger.

Flyet gar til Travel-Service som OK-SWX.
 
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Hvor mye i rene penger vil salget av MD'ene generere for SAS sin del ?

Etter hva jeg har hørt får SAS 1,9 millioner dollars pr MD80,ikke mye penger.
Men de er sikkert avskrevet som null verdi:cool:
 
Back
Top