• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS og kanselleringsårsaker, midstøsten eller noe annet? (splittet)

Stavanger Aftenblad skal ha blitt kontaktet av flere piloter som sier at innstillingene skyldes lønnskonflikten.
Det høres imo mer riktig ut når man nå ser at det er i hovedsak SAS Link og BGO basen som er rammet.

Får håpe at flere medier fanger opp dette slik at SAS ikke slipper unna med "økte drivstoffavgifter" og krigen og dermed slipper å måtte betale erstatninger til de som blir rammet av dette.

Er mest "sjokkert" at media kjøper drivstoff unnskyldningen til SAS. Her har media glemt oppgaven sin med å spørre kritiske spørsmål rundt den tåpelige unnskyldningen.
På sas sine sider under reisevarsler er ikke økte drivstoff utgifter nevnt som årsak til driftsforstyrrelser.

Booket nettopp en billett med SAS i morgen tirsdag. Valgte en avgang som skal flyes av SAS BGO OSL og ikke sas link. Så får vi se hvordan det går

Last edited:
Får håpe at flere medier fanger opp dette slik at SAS ikke slipper unna med "økte drivstoffavgifter" og krigen og dermed slipper å måtte betale erstatninger til de som blir rammet av dette.
"Økte kostnader" vil uansett ikke være en gyldig grunn for å slippe unna.

Det har jo vært jevnt med kanselleringer siden Februar, og dette har i stor grad skyldtes mannskapsmangel. Så det å skylde på midtøsten-krisen nå er nok bare en dårlig unnskyldning. Nå har jo SAS sikkert regnet på dette selv, men skulle jo tro at SAS taper mer på å betale kompensasjoner, ombookinger, hotell, samt det å evt miste kunder til konkurrenter enn å fortsette å fly de fleste flyvningene.

Det er nok et poeng der?!
Leste om kar som pendler 3 av 5 dager til SVG fra BGO. Han blir sendt via OSL.

"– Flere av turene er jeg satt opp via Oslo. Da kan jeg like gjerne kjøre mellom Bergen og Stavanger, sier han."

"– Jeg har jo ikke rett på noe kompensasjon fra SAS. Ruten jeg ble ombooket til, fra Bergen til Stavanger via Oslo, er på under tre timer forsinkelse. De sniker seg unna, sier han."

Det er nok et poeng der?!
Leste om kar som pendler 3 av 5 dager til SVG fra BGO. Han blir sendt via OSL.

"– Flere av turene er jeg satt opp via Oslo. Da kan jeg like gjerne kjøre mellom Bergen og Stavanger, sier han."

"– Jeg har jo ikke rett på noe kompensasjon fra SAS. Ruten jeg ble ombooket til, fra Bergen til Stavanger via Oslo, er på under tre timer forsinkelse. De sniker seg unna, sier han."
Er regelverk om 5 timer forsinkelse.

"Ved flyforsinkelser har du rett på assistanse (mat/drikke) etter 2-4 timer, og økonomisk kompensasjon hvis du ankommer sluttdestinasjonen 3 timer eller mer forsinket, forutsatt at forsinkelsen skyldes flyselskapet. Ved over 5 timers forsinkelse kan du få billetten refundert. Kompensasjonsbeløpet varierer fra 250 til 600 euro basert på distanse.
Forbrukerrådet"

Er det noen som vet hvor mange innstillinger de ulike basene har og om det er enkelte deler av SAS (SAS Mainline, Connect, Link, CityJet, BRA) som markerer seg negativt ut i dag (eventuelt også i morgen).

Hvis det kun er enkelte utvalgte deler av SAS som er rammet så er det jo ganske klart at disse innstillingene har ingenting med Midtøsten og økte driftskostnader å gjøre.

Back