SAS og 767

Originally posted by TG923
Originally posted by Savipix

Flög inte 767:an också en halv vinterperiod ARN-BKK för ett par år sedan innan A340n tog över?

Joda, 767 gikk ARN-BKK noen vintermåneder siste sesongen (i tillegg til A340 CPH-BKK-SIN), men ARN-BKK-ruten har jo ingen A340 tatt over...

Var det inte så att 767 flög fram till nyår den vintern för att sedan tas över av A340, sedan så slutade dom som bekant.
 
Se der ja, flightops var jo selvsagt en god kilde.

Men hva var historien med de 2 (?) 767-200ER' , forsvant de fort ut av flåten ?

Ser det er mange bilder fra Montreal der , hva foregikk der ? opplæring piloter , eller ??


/G
 
767 ble vel ommalt i Montreal, muligens ble det tyngste vedlikeholdet utført av AC?
 
Man fant vel ut at 200ER ikke passet inn etter at man la ned rutene til Sør-Amerika oh non-stop ruten til Singapore.
 
Originally posted by Savipix
....och ARN-BKK i början på 90-talet eller är jag helt fel ute?

Vet (eller tror mig veta) att SAS åtminstone 1997 flög en gång i veckan ARN-BKK-SIN och 1-2 ggr/v ARN-NRT. Året efteråt var båda linjerna borttagna.
 
Regner da med at de dagene man fløy arn-nrt , så var det i stedenfor cph-nrt ? , eller gav smart assene bort slot på NRT ?

/G
 
Originally posted by P.A. VIKING
Regner da med at de dagene man fløy arn-nrt , så var det i stedenfor cph-nrt ? , eller gav smart assene bort slot på NRT ?

/G
De gav neppe bort noen slot på NRT, enn skjønt, ingenting overrasker meg lenger...

Såvidt jeg skjønner går Japan-rutene så det griner; det går jo rykter om at SAS vurderer A340-600 for å dekke etterspørselen, siden de ikke får flere slots på NRT.
 
En kort overgang fløj SAS også CPH-YYZ med egen 767,
desuden havde de en ARN-CPH-ORD rute - jeg var med den på ARN-CPH legget.
Mener at den fløj fast på CPH-NCE i sommersæsonen før NCE fik to daglige MD80/90 frekevenser.
 
Originally posted by jens
En kort overgang fløj SAS også CPH-YYZ med egen 767,
desuden havde de en ARN-CPH-ORD rute - jeg var med den på ARN-CPH legget.
Mener at den fløj fast på CPH-NCE i sommersæsonen før NCE fik to daglige MD80/90 frekevenser.


Ah ja SK 793 och 795. Det var när det gick att få biljetter med SK ner hit nu har vi bara SK793 till CPH + ARN och OSL kvar.
 
Ikke glem at SAS i en periode hadde to 763'er i europakonfig ..SE-DKY og OY-KDH .. (242 seter). Den ene gikk CPH-LHR 2x daglig og den andre ARN-LHR-FBU-LHR-ARN. De ble imidlertid ogsaa brukt paa andre destinasjoner ved behov. Bl.a. i skytteltrafikk til USA under Fotball-VM i 94.
 
Det stemmer, og de hadde en kort tid også en SE-DKZ.

Første året SAS brukte 767 FBU-LHR var i 1993, da brukte de de 2 B767-200ER (LN-RCC og SE-DKP) som var tatt ut av langrutetrafikk, og gikk en sesong i Europa, før de ble faset ut. Fra 1994 til våren 1998, var 763 fast på SK 512/509 LHR-FBU-LHR.
 
Var ikke én av 767-300 til SAS i I-I-III-I konfigurasjon, d.v.s. med tre store og en liten dør på hver side? De andre hadde to store og to over-wings. (I-A-A-I)
 
Originally posted by LCH
Var ikke én av 767-300 til SAS i I-I-IIII configurasjon, d.v.s. med tre store og en liten dør på hver side? De andre hadde to store og to over-wings. (I-A-A-I)
Både SE-DKY og SE-DKZ var slik, begge finnes ved søk på Airpics, og sikkert den andre også...
 
LN-RCC fløy også et antall turer for Forsvaret i 1993. Vi chartret den for å fly såkalte overføringstransporter mellom sør- og nord-Norge, og den var vel innom både TRD, BOO, EVE og BDU. Muligens BGO også.
 
Originally posted by LN-MOW
De ble imidlertid ogsaa brukt paa andre destinasjoner ved behov.


Som sagt, 767, liksom alla andra typer, blev väl använda efter behov ! Har åkt passiv med 767 ARN-MMX t.ex.
 
, men hva ble siste kommersielle flight med 767*er , og har noen linken til den delivery turen SAS hadde med en av 767' til Chile (?) via TFS ??

Takk for all input underveis.

/Geir


Sista kommersiella flight med SAS 767 var väl SK926 IAD-CPH 29-30 november 2003 med LN-RCF. LN-RCM levererades SNN-TFS-SCL 2-3 juli 2004 till LAN Chile.
 
Back
Top