SAS og 767

Mine siste turer m. Sas 767 var t/r Arlanda-Bangkok, januar 2003, maskinen vi fløy med hjemover var helt hvit, strippet for andre Sas-kjennetegn enn registrerings #.

Men fra Oslo opplevde noen ganger å fly på "oppgradert økonomi" da den mellomste seksjonen hadde C-klasseseter og ble brukt til turistklasse.

Men fra Oslo opplevde noen ganger å fly på "oppgradert økonomi" da den mellomste seksjonen hadde C-klasseseter og ble brukt til turistklasse.

Dette var vel ganske vanlig sommerstid? Opplevde selv dette i 2000 på OSL-EWR-OSL. Vi var klar over det og modern ringte vel SAS 2 ganger om uken for å sikre oss plasser der

Hvordan var nå det da - bommer vel ikke for mye når jeg sier litt oppgradert ifht. dagens Økonomi Extra-seter hos SAS IC: Bedre recline, bedre pitch og litt bredere. 2+2+2 konfig. Ellers manuell regulering (dvs. ikke elektrisk drevet), fothviler, strømuttak (12V). Ikke innbygget TV el.l., på C-klasse fikk man utdelt videospiller. Litt som C-setene hos CO for eksempel.

Gode å sitte i, men ikke så gode å sove i så vidt jeg husker.

Hvordan var nå det da - bommer vel ikke for mye når jeg sier litt oppgradert ifht. dagens Økonomi Extra-seter hos SAS IC: Bedre recline, bedre pitch og litt bredere. 2+2+2 konfig. Ellers manuell regulering (dvs. ikke elektrisk drevet), fothviler, strømuttak (12V). Ikke innbygget TV el.l., på C-klasse fikk man utdelt videospiller. Litt som C-setene hos CO for eksempel.

Gode å sitte i, men ikke så gode å sove i så vidt jeg husker.

Grei beskrivelse, men setene var mye bedre enn dagens Economy Extra seter.

Utrolig at det ikke finnes interioerbilder paa nett av SAS sin 767

Jeg hadde en del runder med den og skjønner ikke at jeg noensinne tok noen bilder! C-klasse var bra den gang, men i dag ville den ikke holdt mål.

Disse er fra 2001, ble det gjort endringer i etterkant?

767-maskinene så for øvrig meget bra ut i de nye SAS-fargene, selv om SAS-bokstavene kanskje stod vel langt nede på halen...

Last edited:
Jeg har kun fløyet med SAS B767-300 en gang, det var 22.mars 1999 CPH-SFJ tur-retur i cockpit. Maskinen var OY-KDM, Ingvar Viking og det var SK291/292.

Såvidt jeg kan huske, så gikk også SK293/294 sommeren 1999 og sommeren 2000. Kveldsflygning ut fra CPH og nattflygning tilbake fra SFJ (hvertfall natt når flyet passerte gjennom norsk luftrom).

Bilde fra SFJ (Tatt med et Olympus kompaktkamera og scannet fra papir):

oy_kdm_22_03_1999.jpg

Var det virkelig marked for en 767 til Grønland? Var det mange ukentlige avganger her? Daglige?

Disse er fra 2001, ble det gjort endringer i etterkant?

767-maskinene så for øvrig meget bra ut i de nye SAS-fargene, selv om SAS-bokstavene kanskje stod vel langt nede på halen...

Er man sikker paa at disse bildene er fra 2001? Jeg mener bestemt at setene baade foran og bak hadde annet trekk den siste tiden (som paa bilde nr. 3)

Marked er det til Gronland, ja. Air Greenland flyr jo med A330/B757 dit naa fra CPH flere ganger i uka.

SK291/292 gikk hver mandag, onsdag og fredag i 1999, såvidt jeg kan huske. SK293/294 gikk samme dager i sommersesongen. Jeg la merke til at det ble lastet en god del paller med fisk den dagen jeg var med på SFJ.

Flyet var fullt fra CPH, så jeg hadde flaks som kom med på ID-billett oppover. Siden jeg ble litt bekymret for at jeg måtte bli igjen hvis returen var full, så ordnet jeg direkte med kapteinen at jeg kunne sitte foran tilbake til CPH.

Det er faktisk et av høydepunktene for meg av alle flyturene mine.

Var det virkelig marked for en 767 til Grønland? Var det mange ukentlige avganger her? Daglige?

Air Greenland flyr til Kangerlussuaq (A330) og Narsarsuaq (757) hver dag, og på sommeren dobles antallet avganger. I tillegg flyr vel SAS med A319 til Kangerlussuaq tre ganger i uken.

Er man sikker paa at disse bildene er fra 2001? Jeg mener bestemt at setene baade foran og bak hadde annet trekk den siste tiden (som paa bilde nr. 3)

Ja, jeg så også det, Tommy. SAS hadde definitivt ikke de gamle "EuroClass"-trekkene når jeg fløy med dem de siste årene de flakset rundt.

Hadde de ikke en EU-versjon som gikk på LHR og CDG? Kan det være at den versjonen den hadde andre trekk lenger?

Back