SAS og 767

Ja, jeg så også det, Tommy. SAS hadde definitivt ikke de gamle "EuroClass"-trekkene når jeg fløy med dem de siste årene de flakset rundt.

Hadde de ikke en EU-versjon som gikk på LHR og CDG? Kan det være at den versjonen den hadde andre trekk lenger?

Maa vaere noe slikt. Dette er definitivt ikke interioeret paa de 767en jeg floey til USA med en masse ganger fra skal vi si 98-2003?

Grønland var ikke mellomlanding i jetalderen så vidt jeg husker.

SAS fløy 767 i hovedstadstrianglet og på LHR i alle fall. Jeg har i alle fall ikke flydd 767 til CDG, kun FBU-CPH og FBU-LHR. Det var så sent som i 1998.

SAS fløy 767 i hovedstadstrianglet og på LHR i alle fall. Jeg har i alle fall ikke flydd 767 til CDG, kun FBU-CPH og FBU-LHR. Det var så sent som i 1998.

Den gikk noen runder mellom CPH (ARN?) og CDG om jeg ikke husker feil, forsøkte å få tikset til en tur med 767 der en gang, men det ble den vanlige "MD-80"-en til FBU.

SAS hadde en periode to Euro-767'er. De gikk hovedsaklig CPH-LHR-CPH-LHR-CPH og ARN-LHR-FBU-LHR-ARN. De ble byttet litt rundt ved behov ..

Ja, og på FBU hadde vi den kun fra EWR om morgenen ca 08:30 og retur ca kl 11 (de første årene hadde SK 907 avgang kl 13)
og fra LHR som SK 512 kl 14 og tilbake kl 15 som SK 509.

Noen få ganger kom den nok inn fra CPH, og kanskje chartret inn for forsvaret, men det var SJELDEN.
Hvios SAS har brukt 763 CPH-CDG, har det heller ikke vært mange sesonger, kanskje bare ad hoc, ved behov, slik som de av og til satte inn både 747 og DC-10 ad hoc mellom CPH og LHR.

Men ruta til Strømfljord har levet sitt eget liv hele tiden, og der var 767 fast arbeidshest.

Ikke helt enig gamle oern...selv om jeg ikke har floeyet VC-10 (grmmpph) saa har jeg floeyet DC-8 CPH - SFJ - LAX - SFJ - CPH som var routingen inntil DC-8-5x kom (Fan Jet)...foerst da fikk en rekkevidde til aa fly CPH - Vestkysten av USA nonstop....og Seattle (our Fair City) ble det stoppet som erstattet SFJ paa vei til LAX...dette skjedde i 1966...

Så vid jeg husker blev de de to B767-200 indkøbt for hovedsagelig at flyve
CPH-SIN nonstop og CPH-RIO nonstop
Begge to RCC og DKP blev vist nok solgt til TransBrasil i Brasilien.
Den ene LNRCC er hos Avianca og SEDKP er hos Aeromexico
Hilsen
Ole

Nesten - det var CPH-SIN og CPH-SAO som var tenkt. Man droppet Rio for å satse på en mer 'business'-destinasjon .. Istedet mistet de turistvolumet og forretningstrafikken uteble ..

Nesten - det var CPH-SIN og CPH-SAO som var tenkt. Man droppet Rio for å satse på en mer 'business'-destinasjon .. Istedet mistet de turistvolumet og forretningstrafikken uteble ..

De var vel litt mere enn tenkt....baade CPH-SIN nonstop og CPH-SAO nonstop ble operert i en kort periode med de 2 767-283...De ble ogsaa brukt ad-hoc til LAX og BKK....

Dagen før min far hadde siste tur til Peking sep. 1993, der 5 stk. familiemedlemmer var med, fløy han 767 CPH-LIN retur. I tilegg hadde han av destinasjoner som ikke er nevnt her to turer til HKT fra CPH (charter).

De var vel litt mere enn tenkt....baade CPH-SIN nonstop og CPH-SAO nonstop ble operert i en kort periode med de 2 767-283...De ble ogsaa brukt ad-hoc til LAX og BKK....

Joda, jeg vet at de ble operert - jeg mente at det var suksessen som var tenkt. Den uteble jo ... ;)

762 sub'et overalt - den gikk også 907/908 innimellom .. aldri moro å måtte sette igjen 50 pax ....

Joda, jeg vet at de ble operert - jeg mente at det var suksessen som var tenkt. Den uteble jo ... ;)

762 sub'et overalt - den gikk også 907/908 innimellom .. aldri moro å måtte sette igjen 50 pax ....

Jeg visste ikke at de av og til ble satt inn på 907/908 ! I 1993 ble de fast brukt på 512/509 LHR-FBU-LHR på sommerrutene.
Husker jeg var overrasket første gang jeg så en av de komme inn som SK512 den våren, det var første gang jeg så de.

har ikke SAS en gang i tiden hatt rute til Rio De janeiro med teknisk stopp i Monrovia? Hvilke fly var dette snakk om, var vel kanskje DV-8 tiden? Lurer også på når destinasjoner som Manila, Kuala Lumpur og Jakarta (Samtlige av disse fungerte vel som en forlengelse fra BKK?) forsvant fra SAS's destinasjonskart? Var ikke klar over at SAS fløy nonstop til Singapore, trodde dette alltid hadde vært en forlengelse av CPH-BKK ruten.

SAS vet jeg fløy 767 til Kai Tak i Hong Kong men eksisterte denne ruta ennå når Chep Lap Kok åpnet i 1998?

En del flotte bilder av SAS 767 på Kai Tak på Airliners...

har ikke SAS en gang i tiden hatt rute til Rio De janeiro med teknisk stopp i Monrovia? Hvilke fly var dette snakk om, var vel kanskje DV-8 tiden? Lurer også på når destinasjoner som Manila, Kuala Lumpur og Jakarta (Samtlige av disse fungerte vel som en forlengelse fra BKK?) forsvant fra SAS's destinasjonskart? Var ikke klar over at SAS fløy nonstop til Singapore, trodde dette alltid hadde vært en forlengelse av CPH-BKK ruten.

Jo det er korrekt - Monrovia stod paa rutekartet paa DC-8 tiden....og en tidligere kollega av LN-MOW og undertegnede var stasjonssjef for SAS i Monrovia....og han har mange fargerike historier ....:p

Back